بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

سهام‌یاب هم‌زمان با معرفی پلتفرم صندوق‌های معاملاتی امکان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را ایجاد کرد

سهام‌یاب در راستای ایجاد شبکه اجتماعی معاملات، در حال گسترش پلتفرم خود، برای معرفی و ایجاد امکان سرمایه‌گذاری در ابزارهای بازار پولی و مالی ایران است.

یکی از ابزارها که به‌تازگی در سهام‌یاب معرفی و امکان سرمایه‌گذاری در آن فراهم‌شده است، پلتفرم صندوق‌های معاملاتی است. سهام‌یاب، هدف خود را ایجاد آشنایی کاربران با ابزارهای نوین سرمایه‌گذاری و ایجاد چرخه‌های اقتصاد پایدار با منابع مالی سرگردان عنوان می‌کند.

بهتر است منابع مالی که هر فرد در اختیار دارد و در پی راهی برای سرمایه‌گذاری برای عدم کاهش ارزش و یا سودآوری است، بجای ورود و خروج به بازارهای راکدی همچون طلا و ارز که منابع مالی را از چرخه اقتصادی خارج کرده و باعث رکود بخش تولید می‌شود، به روش‌های صحیح وارد بازارهای کارا شود که به خلق ثروت ملی بینجامد.

با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، منابع مالی در اختیار مدیران باتجربه این واحدها قرار می‌گیرد که دانش تخصصی در حوزه بازارهای مختلف دارند و علاوه بر کاهش ریسک و دغدغه‌های اضطراب‌آور سرمایه‌گذاری شخصی، می‌تواند سود بالاتری را نصیب فرد و به طبع آن جامعه کند.

سهام‌یاب به‌عنوان بستر ارائه خدمات، هیچ‌گونه کارمزدی در هیچ مرحله‌ای از سرمایه‌گذاران دریافت نمی‌کند. تنها مبلغ کارمزدهای قانونی حق مدیریت صندوق و معامله از سمت صندوق است که هنگام فروش دارایی کسر می‌شود.

آدرس سیستم معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام‌یاب: https://www.sahamyab.com/investment

 

صندوق سرمایه‌گذاری چیست و چطور کار می‌کند؟

صندوق سرمایه‌گذاری نهادی مالی است که منابع مالی حاصل از انتشار گواهی سرمایه‌گذاری را در موضوع فعالیت مصوب خود سرمایه‌گذاری می‌کند و مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود و زیان صندوق شریک هستند.

امروزه صندوق‌ها از ابزارهای مهم در بازارهای مالی دنیا هستند و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در ایران فعالیت می‌کنند. در بازارهای مالی پیشرفته، نسبت افرادی که به‌طور انفرادی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، نسبت به کشور ما بسیار کمتر است.

مردم برای کسب سود بیشتر و کاهش ریسک، ترجیح می‌دهند مبالغ موردنظر خود را به مراکز سرمایه‌گذاری واگذار کنند که به‌صورت حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند و هم از دغدغه‌ها و استرس‌های سرمایه‌گذاری مصون باشند و هم ریسک کمتری داشته باشند.

 

چرا در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

اصلی‌ترین مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت حرفه‌ای و باتجربه آن‌ها است که ریسک شمارا کاهش داده و نیاز به‌صرف وقت روزانه برای تصمیم‌گیری خریدوفروش و سرمایه‌گذاری‌های متنوع ندارد.

به‌طور مثال، درصورتی‌که بخواهید در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید، برای کسب سود و کاهش ریسک، نیاز به‌صرف وقت زیاد برای مطالعه، بررسی روند سهام و وضعیت بازار خواهید داشت که بار روانی زیادی نیز دارد؛ اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، بدون صرف وقت و نیاز به آموزش، مبلغ موردنظر شمارا به‌صورت حرفه‌ای در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و از سود حاصل از آن بهره‌مند خواهید شد.

 

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که بنا به سلیقه و ریسک‌پذیری موردقبول هر شخص قابل انتخاب هستند. در توضیحات هر صندوق در سهام‌یاب، این موارد به‌دقت توضیح داده‌شده است.

  • ممکن است وجوه جمع‌آوری‌شده را در انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت، سهام و حق تقدم سهام، پروژه ساختمانی، اوراق مشارکت، بانک، طلا و غیره سرمایه‌گذاری کند.
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند قابلیت معامله در بورس را داشته باشند یا مبتنی بر صدور و ابطال باشند.
  • مدیریت صندوق می‌تواند با یک شرکت تأمین سرمایه، کارگزاری بورس، مشاور سرمایه‌گذاری، بانک و غیره باشد.
  • برخی صندوق‌ها ضامن نقد شوندگی دارند یعنی صندوق ضمانت می‌کند در هر زمان اقدام به فروش اوراق سرمایه‌گذاری خود کنند، پس از حداکثر ۳ روز کاری مبلغ شمارا تسویه کند.
  • صندوق ممکن است حداقل سود تضمین‌شده، سود ثابت و یا متغیر داشته باشد. حداقل سود تضمین‌شده یعنی سود تعلق‌گرفته به شما از حد بیان‌شده کمتر نمی‌شود و با بالاتر رفتن سود، سود بیشتری به دارایی شما تعلق می‌گیرد.
    سود ثابت مانند سود بانکی است که در دوره‌های عنوان‌شده در توضیحات هر صندوق به‌صورت ماهانه و یا دوره‌های بلندتر به دارایی شما تعلق می‌گیرد. سود متغیر که مناسب افراد ریسک‌پذیرتر است سود و زیان مشخصی ندارد و این صندوق‌ها را باید با توجه به سابقه سوددهی آن‌ها انتخاب کنید.

 

چطور صندوق موردنظر خود را پیدا کنیم؟

در قسمت جستجوی صندوق‌ها در سهام‌یاب، می‌توانید صندوق مناسب خود را پیدا کنید. همچنین امکان مقایسه صندوق‌ها در این بخش وجود دارد.

 

روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها

از طریق سیستم صندوق سهام‌یاب، می‌توانید با پرداخت آنلاین، به هر میزان دلخواه واحد صندوق خریداری کنید. خرید صندوق، در قالب صدور واحد آن صندوق انجام می‌شود. ارزش روز صدور هر صندوق، به معنی ارزش کل دارایی صندوق منهای بدهی‌های صندوق تقسیم‌بر تعداد واحد آن است.

به‌عنوان‌مثال، قیمت ۱ واحد صدور صندوق X ۱۰۰ هزار تومان است؛ یعنی برای خرید ۱ واحد این صندوق مبلغ ۱۰۰ هزار تومان واریز می‌کنند. درصورتی‌که صندوق از نوع سود متغیر باشد و در این ماه ۱۰٪ سود داشته باشد، ارزش مبلغ ۱ واحد سرمایه‌گذاری شما در انتهای ماه ۱۱۰ هزار تومان است و در صورت ابطال واحد، ۱۱۰ هزار تومان با کسر مبلغ ابطال که شامل هزینه‌های مدیریت صندوق است به‌حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود.

مبالغ حاصل از تسویه ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری و سودهای واریزی، توسط صندوق و مستقیماً به‌حساب شما واریز می‌شود.

 

پیگیری میزان سود

پس از ثبت‌نام و خرید (صدور) واحد سرمایه‌گذاری هر صندوق، در پنل صندوق موردنظر، دسترسی مشاهده همه گردش‌های مالی، صورتحساب و لیست گواهی‌ها در دشبورد سرمایه‌گذاری سهام‌یاب قابل‌مشاهده است. همچنین نمودار بازدهی و ارزش دارایی‌های هر صندوق در صفحه آن درج‌شده است.

در هر زمان می‌توانید به‌صورت آنلاین و از سیستم سهام‌یاب، گواهی‌های سرمایه‌گذاری خود را دریافت کنید. این گواهی شامل مشخصات شما، میزان سرمایه‌گذاری و ارزش روز دارایی است.

منبع: سهام‌یاب

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا