امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

رونق ملایم بازار برنج در مازندران

بازار عرضه و تقاضای برنج با ورود شالی کشت دوم در شالیکوبی های استان مازندران البته با اندک افزایش قیمت، رونق ملایمی به خود گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کشت دوباره برنج در شالیزارهای مازندران به ۲ صورت نشای مجدد و پرورش ساقه شالی یا ‘ دونوج ‘ انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می کنند ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود.
در واقع با ورود شالی کشت دوم این سومین مرحله از عرضه شالی به شالیکوبی ها و ورود آن در بازار است ،چراکه کشت اول در دهه اول مرداد وارد بازار شد، سه هفته پیش نیز برنج دونوج و در هفته جاری برداشت شالی کشت دوم مازندران شروع شد.
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از شالیکوبی های استان مازندران نشان می دهد، برنج طارم محلی دونوج و دوباره کشت در حال حاضر به طور متوسط حدود هرکیلوگرم ۱۳۵تا ۱۴۰هزار ریال خرید و فروش می شود و قیمت طارم کشت اول نیز۱۱۵تا ۱۲۵هزار ریال در هر کیلو گرم است.
امسال بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود ۶۰ هزار هکتار از زمین های شالیزاری زیر کشت دوم به ۲ روش پرورش ساقه شالی یا دونوچ و نشای دوباره رفته است.
اگرچه مشکلات کم آبی سطح زیر کشت دوباره را تا پنج هزارهکتار در سال جاری کاهش داده است، اما شالیکارانی که زمین های آنان در مسیر آب سطحی رودخانه ای قرار داشت، با انگیزه کشت دوم این محصول استراتژیک را انجام دادند.
**ثبت سفارش برنج از استان های مختلف کشور در شالیکوبی های مازندران
مدیر یکی از واحدهای شالیکوبی در بابل و از آگاهان به بازار برنج مازندران به رونق ملایم و اندک افزایش قیمت این محصول در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سفارش خرید از سوی تاجران برنج استان های مختلف کشور به ویژه تهران وجود دارد.
احمد قربانی  به ورود شالی کشت دوم و دونوج اشاره کرد و افزود : اکنون برنج طارم محلی کشت اول با کمتر از۱۰ درصد شکستگی با افزایش حدود ۱۵هزار ریالی نسبت به اوایل شهریورماه در هر کیلو گرم به ۱۲۵هزار ریال رسیده است.
وی اظهار داشت: اگرچه عمده برنج های موجود در شالیکوبی ها در اختیار کشاورزان نیست اما تقاضا از تاجران استان های کشور وجود دارد و خرید و فروش تا حدودی با عرضه برنج کشت دوم رونق گرفت.
قربانی پیش بینی کرد با توجه به افزایش قیمت بسیاری از ارزاق عمومی، نوسانات قیمت و به صرفه نبودن واردات برنج و وجود تقاضای دائمی برنج کیفی طارم محلی، بالا رفتن اندک قیمت برنج در ماه های آینده محتمل است.
امسال پشتوانه بازار خرید تضمینی برنج سبب شد تا قیمت این محصول استراتژیک در اوج عرضه تعادل خود را حفظ کرده تا حدی که کشاورزان نیز راضی باشند.
این اولین بار در تاریخ شالیکاری مازندران است که برنج این استان در فهرست خرید تضمینی قرار می گیرد تا علاوه بر حفظ تعادل قیمت در طول سال، دغدغه برنجکاران را از هرگونه نوسان پس از برداشت از بین ببرد.
بر اساس تصمیم شورای اقتصاد، هر کیلوگرم برنج طارم محلی مازندران ٩ هزار و ٨٢٨ تومان، برنج شیرودی پنج هزار و ٨٨۶ تومان و رقم ندا و نعمت کیلویی پنج هزار و ٢٢٨ تومان قیمت گذاری شده است.
بررسی ها نشان داده است که کشاورزان امسال تا ۲۰هزار ریال در هر کیلو گرم بیشتر از قیمت تضمینی دولت محصولشان را در بازار فروخته اند.
امسال حدود ۲۰۸هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان زیر کشت اول برنج رفته است.
مازندران با تولید بیش از ۹۵۰ هزار تا یک میلیون تن برنج ۴۲درصد برنج کشور را تامین می کند.

همچنین بخوانید
منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا