بانکبانک و بیمهطلا و ارز

پرداخت ارز به ۴۰ هزار نفر تا پایان امروز؛ افزایش ۲۰ ایستگاه دیگر در مرز

معاون بانک ملی ایران :

معاون بانک ملی ایران ضمن تشریح مشکلات در توزیع ارز برای زائران اربعین و درخواست از آنها برای حفط آرامش و ایجاد نظم گفت: در مهران ۲۰ ایستگاه دیگر را اضافه کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم تاپایان امروز به ۴۰ هزار نفر ارز بدهیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود خاتونی، معاون بانک ملی ایران  درخصوص صفوف طولانی شکل گرفته در ایستگاه‌های توزیع ارز اظهار داشت: ازدیاد جمعیت را در اکثر ایستگاه‌ها وجود دارد و این هم می‌تواند طبیعی باشد و هم می‌تواند از نسبت خارج شده باشد.

وی افزود: طبیعی بودن به این دلیل است که ما می‌خواهیم در بازه زمانی کوتاهی به عده زیادی خدمات بدهیم و بنابراین ازدیاد جمعیت و شکل گرفتن صف تقریبا طبیعی است. در بعضی ایستگاه‌ها ترافیک داریم و در بعضی ایستگاه‌ها اگر چه ترافیک داریم، کارها با آرامش پیش می‌رود و زائران کمک می‌کنند در یک آرامش خاطر خاصی به این عزیزان سرویس دهیم.

همچنین بخوانید

دلایل افزایش ترافیک ایستگاه ها برای توزیع ارز

معاون بانک ملی با بیان اینکه چند عامل وجود داشت که ما هم نتوانستیم ایستگاه‌ها را افزایش دهیم و هم ایستگاه‌های ما تحت تاثیر قرار گرفت، گفت: ثبت نام از بامداد روز یکشنبه آغاز شد و تحویل ارز از روز دوشنبه آغاز شد. یعنی آنهایی که ثبت نام کردند با تاخیر به مرز می‌رسند، بنابراین رسما از روز دوشنبه باید سرویس را آغاز می‌کردیم.

وی ادامه داد: ما سه مرزی که مرزهای اصلی ما بودند و بالای ۹۰ درصد ترافیک ما را در بر می‌گرفت براساس تعهداتی که طرف عراقی پذیرفته بود، باید به سه نقطه مرز مهران، مرز چزابه و مرز شلمچه ایستگاه می‌زدیم. در مرز مهران روز یکشنبه استقرار پیدا کردیم در حالی که ثبت نام تازه آغاز شده و به طور طبیعی خدماتی هم ارائه نمی‌شد و مرز شلمچه هم به همین ترتیب کار انجام شد. مجوز در مرز شلمچه با مشکل مواجه شد و پس از رایزنی‌های بسیار زیاد توسط ستاد اربعین و سفارت ایران در عراق، در نهایت این مجوز صادر شد و ما از روز دوشنبه در آنجا مستقر شدیم.

خاتونی افزود: در مرز چزابه تا الان به ما مجوز استقرار نداده‌اند. در واقع اگر چه ما در آنجا مستقر شدیم اما امکان ارائه خدمات نداریم. به همین دلیل ترافیک مرز چزابه که ۱۱ درصد از کل ترافیک را تشکیل می‌دهد به نجف، کربلا و کاظمین شد. در مرز شلمچه تا مجوز را بگیریم و کار راه بیافتد، تعدادی از زائران مرز مهران طوفان و سیل به سراغ ما آمد و همه زیرساخت‌ها را در یکشنبه شب تخریب کرد و ما مجبور شدیم دوباره از نو ایستگاه‌ها را بنا کنیم و به همین دلیل بخشی از زائران دوباره از مرز عبور کردند و باید نیاز ارزی خود را از ایستگاه‌های مستقر در شهرهای نجف، کاظمین و کربلا تهیه کنند.

وی اضافه کرد: ما انتظار داشتیم زائران عزیز یک مقدار با ما همراهی می‌کردند. ترافیک ایجاد نمی‌کردند و کمی بیشتر صبر می‌کردند تا مسئولان عراقی تحریک نمی‌شدند و بعضی ایستگاه‌ها را تعطیل نمی‌کردند. به عنوان مثال دو ایستگاه‌ ما در فرودگاه نجف به دلیل ازدحام زیاد و بی‌نظمی‌هایی که به وجود آمد، از سوی مسئولان عراقی تعطیل شد. این ترافیک به داخل شهر منتقل می‌شود.

معاون بانک ملی اظهار داشت: ما ظرفیت توزیع ارز را تقسیم کرده بودیم و اگر بعضی ایستگاه‌ها به هر دلیلی به طور موقف یا دائمی امکان ارائه سرویس نداشته باشد، ترافیک به دیگر ایستگاه‌ها منتقل می‌‌شود. طرف عراقی به ما تعهد داده بود اجازه راه‌اندازی ۲۵۰ ایستگاه و ۵۱ مرکز را به ما بدهد و این کار انجام شد و ما درخواست کردیم تعداد این ایستگاه‌ها افزایش یابد اما مورد قبول واقع نشد.

در مرز مهران به هر زائر ۳۰ ثانیه ای ارز می دهیم

خاتونی تصریح کرد: اکثر نقاطی را که قبلا تعهد کردیم به استثنای چزابه و فرودگاه نجف، خدمات می‌دهیم اما ازدحام جمعیت است و راهش این است که زائران عزیز حرف ما گوش کنند، آرامش خود را حفظ کنند، نظم را حفظ کنند تا نیروهای ما بتوانند خدمات بهتری بدهند. حتی پیش‌بینی ما این بود که در مدت ۲ دقیقه به هر زائر ارز بدهیم اما در مرز مهران هر ۳۰ ثانیه به هر زائر ارز می‌دهیم. یعنی فقط پاسپورت را می‌بینیم و احراز هویت می‌کنیم و بلافاصله ارز را پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: به زائران گفتیم می‌توانند یک نفر نماینده برای ۱۰ نفر و ۲۰ نفر و ۵۰ نفر بیاید و ما مدارک را بگیریم و ارز بدهیم. به همه زائران گفتیم و می‌گوییم اگر نتوانند در مسیر رفت ارز بگیرند، در مسیر برگشت ارز به آنها داده می‌شود و اگر نخواستند و یا به هر دلیلی نتوانستند ارز بگیرند، همه مبالغ در ایران به آنها بازپرداخت می‌‌شود.

خاتونی در واکنش به این نکته که بعضی زائران روی این پول برای هزینه در سفر حساب کرده بودند، گفت: بله، کاملا درست است اما ما هم روی تعهدات دولت عراق حساب کرده بودیم. ما در کشور خدمات خدمات نمی‌دهیم. ارز در آن طرف مرز است و ما براساس تعهداتی که انجام دادیم کار را انجام می‌دهیم و اگر هم‌وطنان با ما همراهی بیشتری کنند و کمک کنند، قول می‌دهیم ترافیک و انتظار دریافت ارز کاهش یابد.

وی افزود: در بعضی ایستگاه‌ها از زائران برای پرداخت ارز و ایجاد نظم استفاده می‌کنیم که از کمک آنها تشکر می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی با این جمعیت مواجه شدید چرا تعداد ایستگاه‌های مرز مهران را افزایش ندادید، گفت: ما از زائران خواهش کردیم ارز را از مرز بگیرید و بعد بروند چون در مهران و شلمچه یک مقدار تسلط داریم و ایستگاه‌های بیشتری داریم. در مهران ۲۰ ایستگاه اضافه کردیم و در شلمچه ۲۵ ایستگاه داریم اگر چه ترافیک داریم ولی کار روان است. تصاویر هم نشان می‌دهد ازدحام وجود دارد اما به طور مستمر و بدون وقفه خدمات می‌دهیم.

معاون بانک ملی اضافه کرد: اگر به صورت گروهی مراجعه کنند و یک مقدار هم صبر کنند، راحت‌تر و در مدت‌زمان کمتری ارز پرداخت می‌کنیم و زائران کمتر معطل می‌شوند.

تا ساعت ۱۱ دیشب بیش از ۲۱ هزار نفر ارز دریافت کرده‌اند

خاتونی اظهار داشت: براساس آخرین آمارها، تا ساعت ۱۲ امروز ۱۷۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و تا ساعت ۱۱ دیشب بیش از ۲۱ هزار نفر ارز دریافت کرده‌اند. آمار تا ظهر امروز هنوز به دست نیامده و تا ساعاتی دیگر اعلام می‌کنیم. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امروز به ۴۰ هزار نفر ارز تحویل دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که در بعضی تصاویر ارسالی گفته می‌شود در کاظمین دینار به قیمت ۱۲۵ ریال پرداخت می‌شود، گفت: من به شدت تکذیب می‌کنم. هر کسی که در سامانه ما ثبت نام کرده است، بدون دریافت یک ریال کارمزد به آنها به قیمت ۹۶ ریال پرداخت می‌‌کنیم. ممکن است یک نفر دلال باشد و نرخی بالاتر پیشنهاد دهد و ما در عراق مسئول آن نیستیم.

خاتونی اظهار داشت: در مرز شلمچه و مهران فعالیت ۲۴ ساعته است اما متاسفانه دیشب در مرز مهران مسئولان عراقی در ساعت ۱۱ شب کار را متوقف کردند و گفتند ۸ صبح دوباره شروع به کار کنید اما با این حال ما ساعت ۶ صبح کار را آغاز کردیم. همه ارزها در خاک عراق توزیع می‌کنیم و در حال تلاش هستیم که امشب تا صبح فرایند توزیع ارز را ادامه دهیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا