بورسبورس اوراق

مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته/ از نیمایی شدن قیمت‌پایه محصولات پتروشیمی تا بازگشت «روی » به تابلو معاملات

«نیمایی» شدن قیمت‌ پایه محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورس‌کالا، مهمترین اتفاق این بازار در هفته گذشته بود، این تغییر سبب شد تا تقاضا برای اکثر محصولات کاهش پیدا کند، هرچند که با وجود پیش‌بینی‌ها همچنان خریدار برای محصولات وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی هفته گذشته (۲۸ مهر تا ۳ آبان) مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود ۱.۶ هزار میلیارد تومان داشت که در دو هزار و ۳۲ قرارداد منعقد شدند. از این میزان حدود ۱.۱ هزار میلیارد آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات پتروشیمی با حدود ۷۴۳ میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.

گفتنی است، «نیمایی» شدن قیمت پایه محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالا، مهمترین اتفاق این بازار در هفته گذشته بود، به طوریکه پیش از این قیمت‌ها طبق میانگین چهار عرضه آخر هر محصول در این تالار تعیین می شدند. این اتفاق سبب شد تا تقاضا برای اکثر محصولات کاهش پیدا کند، هرچند که با وجود پیش‌بینی‌ها همچنان خریدار برای محصولات وجود داشت. در این شرایط کارشناسان معتقدند، با کاهش نرخ دلار، بازار هم انتظار کاهش نرخ داشت، اما همچنان قیمت‌ها بالاتر از سطح انتظارند.

همچنین در هفته گذشته، معاملات محصول «روی» به تابلو بورس کالا بازگشت؛ به طوریکه دراین معاملات شاهد عرضه چهار تولید‌کننده این محصول با خلوص متفاوت (از ۹۹.۹۵ تا ۹۹.۹۸) در روز چهارشنبه بودیم. شایان ذکر است، در این روز بیشترین قیمت میانگین (کیلویی ۲۸ هزار ۷۹۳ تومان) به شمش روی شرکت «ذوب روی بافق» تعلق داشت.

کاهش ۵.۳ درصدی قیمت وکیوم باتوم «شبریز» در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته (۲۸ مهر) کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۱۱۸ میلیارد تومان داشتند که در ۱۵۵ قرارداد منعقد شدند که همگی در رینگ داخلی انجام شدند. در این میان، تالار فرآورده های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۶۶.۸ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «وکیوم باتوم» پالایش نفت تبریز به میزان حدودی ۳۱ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی سه هزار و ۹۳ تومان و ۱۴۳ درصد بالاتر از قیمت پایه در حجم ۱۰ هزار تن، به طور نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۲۵ شهریور) ۵.۳۰ درصد کاهش قیمت داشت.

همچنین در این روز «وکیوم باتوم» پالایش نفت شیراز هم ۱۶.۴ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت کیلویی سه هزار و ۲۹۴ تومان (۱۴۶.۷ درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم ۵۰۰۰ تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۲۴ مهر) ۹.۶ درصد کاهش قیمت داشت.

گفتنی است، تنها محصول عرضه و معامله شده امروز این تالار به سیمان تیپ یک شرکت سیمان اصفهان تعلق داشت. این محصول امروز به قیمت پایه کیلویی ۱۵۴ تومان در حجم ۱۰۰۰ تن به طور نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود (۵ شهریور) ۱۷.۵ درصد افزایش قیمت داشت. معامله امروز سیمان اصفهان، حدود ۱۵۴ میلیون تومان بود.

یکشنبه؛ تالار پتروشیمی در انتظار قیمت‌های پایه جدید بود

یکشنبه گذشته (۲۹ مهرماه) هم تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۱۲۷.۶ میلیارد تومان داشتند که در ۱۵۵۱۰۰ قرارداد منعقد شدند. در این میان، تالار کالای صادراتی کیش بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۸۳ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «شمش آلومینیوم۹۹.۸» شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به میزان ۲۳.۴ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی ۲۳ هزار و ۴۲۱ تومان و ۴.۵ درصد بالاتر از قیمت پایه در حجم ۱۰۰۰ تن به طور نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۲۲ مهر، ۵.۵ درصد افزایش قیمت داشت.

پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی هم به محصول «پتاس» مجتمع پتاس خور و بیابانک به میزان حدودی ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۱۵۰۰ تومان در حجم ۴۰۰ تن، توسط کارگزاری «بانک صنعت و معدن» به طور نقدی فروخته شد. عرضه کننده این محصول «سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران» بود. این محصول در معامله قبلی خود ۲۲ مهر ماه نیز به همین قیمت عرضه و معامله شده بود.

افت قیمت ۳۴ درصدی پلی‎پروپیلن‌فیلم «پلی پروپیلن جم» در روز دوشنبه

دو‌شنبه گذشته (۳۰ مهر‌ماه)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۴۷۲.۶ میلیارد تومان داشتند که در ۵۲۷ قرارداد منعقد شدند. در این میان، تالار پتروشیمی بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۲۱۵ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «مس کاتد» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به میزان ۹۸ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۶۰ هزار و ۵۴۴ تومان در حجم ۱۶۲۰ تن به طور نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود، ۱.۵ درصد افزایش قیمت داشت.

گفتنی است، در این روز نخستین معاملات تالار پتروشیمی بعد از نیمایی شدن قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی نیز انجام شد. پر‌ارزشترین معامله این تالارهم به محصول «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت اصفهان به میزان حدودی ۳۲.۶ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی سه هزار و۲۵۸ تومان و با (۱۵۶.۳ درصد بالاتر از پایه و ۳.۲ درصد کمتر از میانگین معامله قبلی در ۲۵ مهر) در حجم ۱۰ هزار تن، نقدی فروخته شد.

«پلی پروپیلن فیلم HP525» شرکت پلی پروپیلن جم نیز از دیگر محصولات پر‌معامله امروز بود. این معامله ارزشی به میزان حدودی ۳۲.۵ میلیارد تومان داشت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی ۱۰ هزار و ۸۴۰ تومان و حدود هشت درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم ۳۰۰۰ تن فروخته شد. این محصول نسبت هبه معامله قبلی خود در تاریخ ۲۳ مهر، ۳۴ درصد افت قیمت داشت.

در این روز شمش روی ۹۹.۹۵ شرکت «کالسیمین» نیز با قیمت میانگین کیلویی ۲۹۹۹ تومان و ۱۴۰ درصد بالاتر از قیمت پایه (۱۲۳۱۵ تومان) در حجم ۲۰۰ تن معامله شد. معامله قبلی این محصول حدود پنج سال پیش (۲۴/۲/۹۲) با قیمت کیلویی ۷۰۰۰ تومان و حجم ۴۰ تن انجام شده بود. ارزش این معامله حدود شش میلیارد تومان بود. گفتنی است، این محصول در سال ۹۴ هم عرضه شده بود که البته مورد معامله قرار نگرفته بود.

افزایش ۱.۵ درصدی قیمت مس مفتول (فملی) در روز سه شنبه

سه‌شنبه پیش (یکم آبان)، تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۴۷۲.۵ میلیارد تومان داشتند که در ۹۲۶ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۴۱۲ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۳۳۳ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

گفتنی است، در این روز «مس مفتول» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی را به میزان حدودی ۹ میلیارد تومان داشت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی ۶۳ هزار و ۵۷۱ تومان در حجم ۱۴۰ تن به طور نقدی معامله کرد، این در حالیست که ۱۰۰۰ تن از این محصول عرضه شده بود. مس مفتول فملی نسبت به معامله قبلی خود در ۲۳ مهر، ۱.۵ درصد افزایش قیمت داشت.

طی این روز، شمش آلومینیوم ۱۰۰۰P-99.8 شرکت الومینیوم ایران (ایرالکو) نیز در حجم ۱۰۰۰ تن و با قیمت کیلویی ۲۲ هزار و ۴۰۸ تومان عرضه شد.  این محصول با قیمت میانگین کیلویی ۲۳ هزار و ۷۵۴ تومان و ۴.۵ درصد بیشتر از قیمت پایه معامله شد. شمش ایرالکو، نسبت به معامله قبلی خود در ۲۹ مهر، ۱.۴۲ درصد رشد قیمت داشت.

رشد قیمت ۶۰ درصدی استایرن منومر (پارس) در روز چهارشنبه

روز گذشته، چهار‌شنبه (دوم آبان)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۲۵۷ میلیارد تومان داشتند که در ۲۸۳۷ قرارداد منعقد شدند؛ از این میزان حدود ۱۸۸ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۲۱۵ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «استایرن منومر» شرکت پتروشیمی پارس (پارس) به میزان حدودی ۵۳.۲ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی ۱۰ هزار و ۶۰۶ تومان (۶.۴۴ درصد بالاتر از قیمت پایه و حدود ۶۰ درصد بیشتر از میانگین معامله قبلی در ۲۵ مهر) فروخته شد.

شایان ذکر است، تالار صنعتی بعد از مدت‌ها امروز شاهد معامله ۴۰۰ تن  شمش «روی» چهار تولیدکننده مختلف از خلوص ۹۹.۹۵ تا ۹۹.۹۸ بود. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۱۲ هزار و ۳۱۵ تومان عرضه شد و در این میان بیشترین قیمت میانگین (کیلویی ۲۸ هزار ۷۹۳ تومان) به شمش روی شرکت «ذوب روی بافق» تعلق داشت.

همچنین، «شمش روی ۹۹.۹۵» شرکت «گسترش صنایع روی ایرانیان» نیز با قیمت کیلویی ۲۶ هزار ۵۰۷ تومان، کمترین قیمت میانگین را به خود اختصاص داد. این محصول در مقایسه با معامله قبلی خود در (۲۹ مهر)، ۸.۳ درصد افت قیمت داشت.

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا