خودروصنعت، معدن، تجارتصوت

نفس صنعت قطعه سازی به شماره افتاد

 

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان گفت: هم اکنون نفس صنعت قطعه سازی در کشور به شماره افتاده که باید به این مهم توجهی ویژه کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا نجفی منش در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با تاکید بر اینکه اگر دولت به زودی تدابیر مناسبی در حوزه خودرو سازی اتخاذ نکند این صنعت در ورطه نابودی قرار خواهد گرفت، افزود: هم اکنون در بازار خودرو با دو نرخ کارخانه‌ای و آزاد عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت پایه تولید خودرو شش سال سرکوب شده است، اظهار داشت: باوجود ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان به صنعت خودرو سازی وارد شده است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان ادامه داد: زیان انباشته شده طی این شش سال قدرت رقابت و سرمایه گذاری را از واحدهای تولیدی خودرو گرفته و بر فعالیت قطعه سازان نیز اثر گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه چنین وضعیتی سبب کوچکتر شدن و تعدیل نیرو در واحدهای خودروسازی شده است، گفت: نخستین صنعتی که مدنظر تحریم‌ها بوده صنعت خودروسازی است.

نجفی منش با بیان اینکه خودرو هیچ موقع ارزان به دست مردم نرسیده است، افزود: هم اکنون قیمت خودرو در کارخانه روندی افزایشی و در بازار روندی کاهشی دارد.

وی با اشاره به اینکه همواره دولت در قیمت گذاری خودرو دخالت کرده است، اظهارداشت: قیمت خودرو تا مدت ۱۰ سال ۱۳ درصد رشد یافته در صورتی که قیمت مواد اولیه تا ۵۰۰ درصد با افزایش روبرو بوده است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان ادامه داد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به همراه وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار باید قیمت خودرو در بازار را تعیین کنند تا قیمت بازار به قیمت کارخانه نزدیکتر شود.

وی با بیان اینکه اگر کسی قصد خرید خودرو را دارد خرید خود را انجام دهد، گفت: اگر تا سه ماه آینده نرخ ارز کنترل نشود قیمت خودرو همچنان افزایش خواهد یافت.

نجفی منش افزود: برخی از خودروهای خارجی در ایران مونتاژ می شد که به دلیل اعمال تحریم‌ها قطعات مورد نیاز برای تولید این خودروها دیگر وارد کشور نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه با همکاری دانشگاه‌ها باید بتوان نمونه داخلی قطعات مورد نیاز در صنعت خودروسازی را بومی سازی کرد، اظهارداشت: هم اکنون نفس‌های صنعت قطعه سازی در کشور به شماره افتاده است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان به رادیو اقتصاد یادآورشد: اگر دولت به زودی تدابیر مناسبی در حوزه خودرو سازی اتخاذ نکند این صنعت در ورطه نابودی قرار می گیرد.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حسن سعید کلاهی، سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا