انرژی

ضرورت هماهنگی برنامه‏‌های توسعه استان یزد با توان اکولوژیکی آن

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اظهار کرد: اجماع تمام ذینفعان درمورد وضعیت موجود منابع و مصارف آب و بررسی سیر تحول آن در دهه ‌ های آینده ضروری است و باید برنامه‌های توسعه استان با توان اکولوژیکی آن هماهنگ شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، عباس سروش در هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران در دانشگاه یزد، گفت: برگزاری کنفرانس های مدیریت منابع آب، فرصتی برای همفکری بین ذی نفعان، جامعه علمی و مجموعه استفاده کنندگان از آب است که در گذشته این کنفرانس ها محلی برای ارائه ایده های بررسی شده در دانشگاه ها و مراکز تخصصی کشور و نقد رویکردهای حاکمیتی و بررسی انتظارات ذینفع بود .

وی ادامه داد: استان یزد به عنوان یکی از مناطق خشک ایران با پیشینه فرهنگی و اجتماعی، گنجینه ای بسیار ارزشمند از دانش بومی آب ایران محسوب می شودکه اکنون مانند بسیاری از استان های کشور در معرض تهدید از دست رفتن منابع آبهای زیرزمینی قرار دارد.

سروش افزود: منابع طبیعی استان یزد، قادر به تامین نیازهای آبی استان نیستند و به دلیل  برداشت بی رویه از منابع طبیعی،کارکردهای طبیعی اکوسیستم استان در سالهای اخیر به مخاطره افتاده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: طرح های انتقال آب بین حوزه ای که در سالهای گذشته اجرا شده نیز استان ها را از لحاظ آبی به یکدیگر وابسته کرده  و پیچیدگی مدیریت منابع آب را نیز در پی داشته است.  

سروش با اشاره به آمار مهاجرت ها در کشور خاطر نشان ساخت: در دو دهه گذشته بیش از ۲۰ میلیون نفر در ایران به دلیل پایین آمدن سطح امنیت منابع آبی و بلایای طبیعی از نقطه ای به نقطه دیگر کشور مهاجرت کردند که این مهاجرت های زیست محیطی به معنای از دست رفتن فرصت های شغلی وابسته به آن ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر وضع موجود ادامه پیدا کند منابع آب های زیرزمینی در تعداد قابل توجهی از محدوده های مطالعاتی کشور غیرقابل بهره برداری می شود.

سروش در ادامه استفاده از تمام توان استان ها و یافتن راهکارهای خلاقانه را، راه برون رفت از این وضعیت عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر نیازمند تبدیل برخی از مزارع کشاورزی  به مراکز تولید انرژی خورشیدی یا انرژی های تجدی پذیر دیگر هستیم.

وی افزود: در حوزه آب موفقیت های بزرگ از صرفه جویی های کوچک آغاز می شود و اگر افراد در فرهنگسازی برای صرفه جویی در میزان مصرف و بازچرخانی آب نقش آفرینی کند ، افق های روشنی پیش رو خواهیم داشت.

سروش در پایان اظهار کرد: وزارت نیرو آماده دریافت نظرات اندیشمندان و صاحب نظران در حوزه آب و انرژی  و همفکری با آنها برای حل مسائل موجود است.

محمد مهدی جوادیان زاده مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد هم در این کنفرانس گفت: استان یزد  پتانسیل تامین آب شرب ۷۰ میلیون مترمکعب در سال را دارد  در حالی که آمار مصرف سالیانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب است و همین استان را به منابع خارج از استان وابسته کرده است .

وی مدیریت مصرف را تنها راهکار کوتاه مدت  برای رفع این مشکل دانست ویادآور شد: مدارا و سازگاری با کم آبی حرف تازه ای در استان نیست و نیاکان ما نیز به همین صورت با اقلیم و کم آبی یزد سازگار بودند.

جوادیان زاده افزود: در یزد امروز از ۴۰۰۰ رشته قنات که تجلی توسعه پایدار بود تنها ۲۰۰۰ رشته آن فعال و باقی است .

وی تصریح کرد: ۸۳ درصد آب استحصالی  استان در امورکشاورزی، ۱۰ درصد در بخش شرب و بهداشت و ۷ درصد در حوزه صنعت مصرف می شود که درصددیم با برنامه های مختلف، به کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی، ۳۰ درصد در حوزه صنعتی و ۲۰ درصد از مصرف شرب و بهداشت برسیم.

جوادیان زاده تاکید کرد: اگر روند برداشت از سفره های آب زیرزمینی به همین منوال صورت بگیرد به تعبیری کمتر از ۱۵ سال و خوش بینانه تا ۴۰ سال آینده خالی از آب خواهند بود.

  انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا