انرژیبورسبورس انرژی

خارجی ها می توانند نفت صادراتی ایران را از بورس خریداری کنند

معاون وزیر نفت گفت: خارجی ها نیز می توانند با دریافت کد معاملاتی از بورس اقدام به خرید محموله های نفت خام ایران از طریق بورس انرژی کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی کاردر با اشاره به عرضه نفت خام صادراتی در بورس، افزود: بیش از ۱۰۰ کد معاملاتی توسط خارجی ها در بورس انرژی دریافت شده که می توانند از طریق آن اقدام به خرید محموله های نفت خام و فرآورده های نفتی کنند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: عزم وزارت نفت و شرکت ملی نفت برای عرضه نفت خام در بورس جدی است و طبق برنامه انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، طرح فروش نفت خام صادراتی از طریق بورس با هدف تنوع بخشی در روش های صادرات نفت خام و مشارکت بخش خصوصی انجام می شود که با استقبال این بخش مواجه شده است.
طرح عرضه نفت خام در بورس در سال های گذشته بارها مطرح شد اما ناکام مانده بود، در نهایت در تیرماه امسال با حمایت دولت و تاکید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری آماده عملیاتی شدن است.
عرضه نفت خام سبک ایران در بورس انرژی در ششم آبان‌ماه ۱۳۹۷ آغاز می شود؛ حجم عرضه نفت در بورس یک میلیون بشکه در روز است و همه خریداران نفت می‌توانند در دادوستد طلای سیاه مشارکت کنند.
نحوه فروش نفت در بورس انرژی ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است. تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر) به صورت نقدی پیش از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله انجام می شود.
خریدار باید بخش ارزی را در مدت زمان مشخص شده بعد از بارگیری، به ترتیب مورد تائید شرکت ملی نفت که در اطلاعیه عرضه اعلام خواهد شد، واریز و تسویه کند.
تحویل نفت‌خام به خریداران در محموله‌های حداقل پنج هزار تنی (معادل حدود ۳۵ هزار بشکه استاندارد) قابل انجام است و البته، خریداران می توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به خرید محموله‌های بزرگتر اقدام کنند.
خریداران براساس قیمت پایه اعلامی شرکت ملی نفت ایران که طبق قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل این شرکت خواهد بود، روی قیمت نفت‌خام رقابت می کنند که انتظار می‌رود ایجاد چنین فضای رقابتی منجر به کشف قیمت مناسب و شفاف شود.
عرضه نفت در بورس انرژی که از ۶ آبان ماه آغاز می شود تا ۱۳ آبان ادامه دارد و پس از جمع‌بندی و ارزیابی دوباره، تصمیم نهایی اعلام می شود.

 

همچنین بخوانید
منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا