انرژیبین الملل

رکوردزنی حاشیه سود نفت کوره آسیا با کم شدن عرضه ایران در بازار

کم شدن تولید برخی پالایشگاه ها و صادرات نفت کوره ایران، امروز، حاشیه سود پالایش نفت کوره آسیا را به بالاترین رکورد خود نزدیک کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از رویترز، حاشیه سود پالایش نفت کوره آسیا امروز به بالاترین رکود خود نزدیک شد. کاهش قیمت نفت خام کم شدن عرضه این نوع سوخت در میان ارتقای پالایشگاه ها و همچنین نزدیک شدن تحریم های ایران سبب تقویت قیمت ها شده است.

یک تحلیلگر انرژی اسپکت گفت: «این افزایش قیمت بیشتر به علت کاهش قیمت نفت خام که از ابتدای ماه بشکه ای ده دلار افت قیمت داشته، بوده است.»

همچنین بخوانید

تضعیف قیمت نفت خام سبب می شود که حاشیه سود بهبود یابد زیرا هزینه های موادخام کمتر می شود.

عرضه نفت کوره که باقیمانده نفت برجای مانده از پالایش اولیه در پالایشگاه است در سال جاری میلادی کم شده است. این محصول بیشتر برای سوخت کشتی های بزرگ و تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.

پالایشگاه ها بعد از ارتقا، تولید نفت کوره خود را در آستانه اعمال مقررات سختگیرانه تر برای سوخت کشتی ها از سال ۲۰۲۰ کاهش داده اند و صادرات نفت کوره ایران، یک تولیدکننده و صادرکننده بزرگ این سوخت پیش از اعمال رسمی تحریم ها کاهش یافته است.

تحلیلگر انرژی اسپکت گفت واحدهای فرعی در اروپا و کره جنوبی ارتقا یافته اند، کمبود عرضه نفت کوره ایران با ویسکوزیته با پایین که برای مخلوط کردن در مواد سوختی در غرب کانال سوئز حیاتی است، همگی منجر به تقویت حاشیه سوخت نفت کوره شده است.

در عین حال، اختلال در تولید کشورهایی نظیر ونزوئلا و مکزیک نیز دسترسی به نفت کوره را کم کرده است.

حاشیه سود نفت کوره سنگاپور برای تحویل در ماه نوامبر ۱.۴۳ دلار به ازای هر بشکه بیش از قیمت نفت خام دبی بود. اخرین باری که نفت کوره برای تحویل در ماه بعد با تفاوت قیمتی بالا فروخته شد به مارس ۲۰۰۳ برمی گردد.

نفت کوره معمولا با تخفیفی به نسبت قیمت نفت خام فروخته می شود زیرا این محصول باقی مانده نفت خام است. نفت خام امروز به علت نگرانی در مورد فزونی عرضه و رکود در ارزش اوراق قرضه و مبادلات تجاری در آستانه ثبت سومین هفته کاهشی است.

سازمان بین المللی دریانوردی اعلام کرده است از سال ۲۰۲۰ کشتی حق استفاده از نفت کوره با سولفور بالای ۰.۵ درصد به عنوان سوخت را ندارند. این درحالی است که اکنون با سولفور ۳.۵ درصد در کشتی ها استفاده می شود. مگر اینکه از دستگاه تصفیه برای از بین بردن گازهای سولفور استفاده کنند.

این قانون جدید صنایع پالایش نفت و کشتیرانی را مجبور کرده تا برای تغییر از طریق سرمایه گذاری گسترده برای تبعیت از این استانداردهای جدید آماده شوند.

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا