بانک و بیمهطلا و ارز

بررسی بازار دلار و طلا در هفته گذشته؛ طرح جدید نوسان‌گیران دلار برای برهم زدن آرامش بازار

دومین بازدهی منفی شاخص ارزی ثبت شد

دلار که هفتمین ماه سال را با بازدهی منفی پشت‌سر گذاشته بود، هفته منتهی به ۴ آبان را نیز با رشد منفی سپری کرد. کاهش هفتگی شاخص ارزی در شرایطی رقم خورد که این ارز روز پنج‌شنبه افزایش قیمت را تجربه کرد. در ششمین روز هفته، دلار ۱۵۰ تومان افزایش را ثبت کرد و روی عدد ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت. دلار ۲ هفته پیش ۸/ ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و در هفته گذشته نیز با کاهش ۷/ ۰ درصدی رو‌به‌رو شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به گفته فعالان، روز پنج‌شنبه قیمت در ابتدای روز سیر نزولی داشت و حتی تا مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان پایین رفت، ولی با حمایت معامله‌گران در محدوده این مرز مواجه شد و توانست در ادامه روز روند افزایشی را طی کند؛ هر چند که یک بار دیگر نتوانست از مرز ۱۴ هزار تومانی عبور کند. دلار ۵ روز کاری هفته گذشته را در کانال ۱۳ هزار تومانی به پایان برد و تنها در روز دوشنبه بود که کف کانال ۱۴ هزار تومانی را تجربه کرد. با توجه به این روند می‌توان گفت که این ارز در هفته گذشته با کاهش دامنه نوسان مواجه بود و از سوی دیگر کشش افزایش خاصی را نیز از خود بروز نداد.

با این حال، برخی فعالان بازار باور دارند، معامله‌گران ۱۰ روز قبل و بعد از آغاز دور دوم تحریم‌های جدید آمریکا تمام تلاش خود را خواهند کرد که حداقل یک بار دیگر بازار را با افزایش نوسان مواجه کنند.

از نظر آنها، نوسان‌گیران بر این باورند اگر در این بازه زمانی قیمت از حبس قیمتی ۲۰ روز اخیر رها نشود، احتمال افزایش قیمت در ماه‌های پیش‌رو با شیب زیاد محدود خواهد شد؛ چراکه نبود سیگنال نوسانی در ۲۰ روز آینده این پیغام را به افراد عادی انتقال می‌دهد، نوسانات ارزی به پایان رسیده است و سیاست‌گذار توان مدیریت بازار در سطوح قیمتی فعلی را دارد. افزون بر این، نوسان‌گیران و معامله‌گران بزرگ دلارهای زیادی را در سطوح ۱۷ و ۱۵ هزار تومانی خریداری کرده‌اند و برخی حتی در دامنه بالاتر ۱۸ هزار تومانی خرید خود را انجام داده‌اند. در ۲۰ روز گذشته سرمایه این دسته از معامله‌گران نه‌تنها سودی را به همراه نداشته است؛ بلکه در معرض خطر ضرر سنگینی قرار گرفته است.

این موضوع موجب می‌شود که نوسان‌گیران در مقطع نزدیک به آغاز دور دوم تحریم‌ها تمام تلاش خود را کنند که قیمت را به سطوح بالاتری ببرند. از نظر یکی از بازیگران با تجربه بازار، اگر نوسان‌گیران بتوانند، قیمت را به سطوح بالاتر ببرند، در اولین گام می‌توانند دلارهای بالاخرید را با ضرر کمتر تخلیه کنند و در دومین گام یک بار دیگر چشم مردم عادی را به سوی بازار ارز جلب کنند. امری که ممکن است تقاضای احتیاطی را به بازار بازگرداند.

به نظر می‌رسد بازارساز در چنین مقطعی باید تمام تلاش خود را به کار بندد که نوسان‌گیران نتوانند با بازی با قیمت‌ها تقاضای احتیاطی را زنده کنند. به باور برخی بازیگران باتجربه بازار ارز، اگر بازارساز بتواند نقشه دلالان را طی ۲۰ روز آینده خنثی کند، مسلما انتظارات تورمی و ارزی را در تا حد زیادی تعدیل خواهد کرد. سیگنال ثبات به بازار مهم‌ترین عاملی است که نوسان‌گیران را نیز به تدریج از بازار خارج خواهد کرد.

یکی از دیگر فعالان بازار ارز می‌گوید، افراد زیادی به قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت وارد بازار شده‌اند و در صورتی که بازار ثبات ۲۰ روز قبل را ادامه دهد، احتمالا سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت از بازار ارز خارج خواهند شد. عده‌ای از معامله‌گران حتی از احتمال افزایش عرضه ارز سخن می‌گویند، منتها بر این باورند این امر در صورتی انجام خواهد شد که بازار روزهای آتی را چون ۲۰ روز گذشته با ثبات پشت‌سر بگذارد.

13 (1)

منبع
دنیای اقتصاد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا