انرژی

لرزه‌خیزی "عسلویه" و بی‌توجهی مدیران به مقاوم‌سازی مجتمع‌های نفتی

در حالی بر اساس داده‌های شبکه لرزه‌نگاری کشور در یک ماه اخیر ۸ رخداد لرزه‌ای در منطقه عسلویه رخ داد که به گفته دبیر کارگروه ملی زلزله مشاهدات میدانی حکایت از عدم آمادگی مدیران برای مقاوم‌سازی مجتمع‌ها و آسیب‌پذیری سازه‌ها در برابر زلزله دارد.

دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ثبت زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در روز پنج‌شنبه در منطقه بین “عسلویه” استان بوشهر و “کوشکنار” استان هرمزگان، افزود: در مدت یک ماه اخیر 8 زمین لرزه در این منطقه رخ داده است.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه زمین‌لرزه‌های یک ماه اخیر عسلویه، معرف لرزه‌خیزی بالا و فعال بودن گسل‌های منطقه است، خاطر نشان کرد: این گستره، کانون تجمع شرکت‌های پتروشیمی و گاز ایران بوده و لازم است نسبت به خطر زلزله در این منطقه توجه ویژه‌ای صورت گیرد که متاسفانه تاکنون اقدامی نشده است.

دبیر کارگروه ملی زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و شهرسازی از انجام مذاکراتی با شرکت‌های نفتی مستقر در عسلویه خبر داد و یادآور شد: مذاکرات ما با مسئولین شرکت‌های مختلف پتروشیمی مستقر در منطقه عسلویه نشان می‌دهد که حساسیت لازم در مقابل اقدامات پیشگیرانه را ندارند.

وی دلیل این امر را خصوصی شدن بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها، عمر ناپایدار و کم دوام مدیریت‌ها و تمرکز مدیران بر کسب در آمد از طریق فروش محصولات دانست و اظهار کرد: به نظر می‌رسد عیار موفقیت‌های مدیریتی بیشتر کسب سود بیشتر باشد، از این رو اقدامات کاهش ریسک و کاهش آسیب پذیری سازه‌ها و تاسیسات مجتمع‌های صنعتی، درصد ناچیزی از درآمدهای این شرکت‌ها را طلب می‌کند که مدیران تمایلی برای این هزینه‌کرد ندارند.

بیت‌اللهی تاکید کرد: یکی از نقاط ضعف خصوصی کردن صنایع پتروشیمی مقاومت آنها در برابر کاهش ریسک است که بطور مستقیم ما آن را مشاهده کردیم.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر ضرورت کاهش ریسک ناشی از زلزله در منطقه عسلویه، گفت: باید از مجموعه معاونت پتروشیمی وزارت نفت، این اقدمات بنیادین دیکته شود و به صورت اجباری درآید، در غیر این صورت بر اساس مشاهدات مستقیم ما، در صورت بروز حتی رخدادهای لرزه‌ای متوسط سازه‌های مستقر در این منطقه آسیب پذیر خواهند بود و موجب توقف تولید تعدادی از شرکت‌های مستقر در این ناحیه خواهند شد.

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا