امور زیربناییراه و ساختمان

مشکلات مسکن بی مهر؛ این بار در فیروزکوه

ساکنان مسکن مهر «غرقاب دره» فیروزکوه گلایه های بسیاری دارند از مشکلات آسانسور گرفته تا خانه های بی کیفیت و تجهیزات خراب که تحویلشان داده اند اما آنچه آن را ابتدا به عنوان مشکل خود بیان می کنند، گل و لای کوچه ها و گرفتاری های تردد در معابر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شهرستان فیروزکوه در شمال شرقی استان تهران همجوار استان مازندران قرار دارد و بارش باران بیشتر در آن نسبت به دیگر نقاط استان تهران، تردد ساکنان در کوچه ها و خیابان ها را به علت آسفالت نبودن دچار اختلال کرده و این مشکل برایشان عینی تر است.
البته برخی ساکنان مشکلات خرابی آسانسور، در و پنجره های خراب، دیوارهایی که مدت کوتاهی پس از تحویل مسکن تخریب شده اند و دیگر مسائل مربوط به ایمنی و جان ساکنان را مهمتر می دانند.
واحدهای مسکن مهر شهرستان فیروزکوه در قالب سه پروژه در سه محل ساخته شده اند؛ قدیمی ترین ساختمان های این پروژه سه هزار واحدی که با عنوان دشت ناصر شناخته می شود در سه کیلومتری مرکز شهر فیروزکوه قرار دارد و ساخت آنها از سال ۸۶ آغاز شده است که به گفته رییس شورای اسلامی شهرستان فیروزکوه همچنان ۷۵۰ واحد آن متقاضی ندارد.
محمد درویش متولی، رییس شورای اسلامی شهرستان فیروزکوه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مهمترین علت بی مالک ماندن ۷۵۰ واحد مسکونی در دشت ناصر را ظرفیت جمعیتی شهرستان می داند و معتقد است: زمان اجرای پروژه دشت ناصر حدود یک هزار جوان فیروزکوهی بی مسکن بودند و پیشنهاد شد حداکثر بیشتر از ۲ هزار واحد در این پروژه احداث نشود اما گوش نکردند.
وی البته نبود امکانات رفاهی و تجاری، خط تاکسی و تنها یک مدرسه مقطع دبستان، آن هم به صورت مختلط را از جمله دیگر دلایل بی میلی متقاضیان به این مسکن برشمرد.
پروژه دیگر مسکن مهر در بخش ارجمند شهرستان قرار دارد؛ سومین مورد نیز پروژه مسکن مهر ۶۰۰ واحدی غرقاب دره واقع در شهر فیروزکوه به شمار می رود که به گفته ساکنان چندین واحد آن از مشکلات زیادی برخوردارند.
غرقاب دره یا همان خیابان شهید فامیلی دارای فازهای مختلف مسکن مهر است که به گفته ساکنان، همه فازها دارای مشکلات اساسی نیستند و تنها حدود ۲۰۰ واحد آن که توسط یک تعاونی احداث شده دارای مشکلات متعدد گزارش شده که در ادامه گزارش به تشریح مشکلات از زبان ساکنان، پاسخ مدیرعامل آن تعاونی و نیز دیگر مسئولان شهرستان می پردازیم.

٭٭ پای درد دل ساکنان
به دنبال درخواست های مکرر ساکنان این واحدهای مسکن مهر، خبرنگار ایرنا به این محل رفت و بازدید میدانی داشت.
ابتدا دو نفر از بانوان محل به قصد نشان دادن مشکلات خبرنگار ایرنا را همراهی کردند و گفتند: گرد و غبار امانمان را بریده، ماشین هایی که بلوار خاکی را با پیست اتومبیلرانی اشتباه می گیرند و زندگی مان را سراسر خاک می کنند؛ بماند که سرعت کامیون ها خطرات جانی را نیز می تواند همراه داشته باشد.
مادری با دختر جوانش در حالی که کیسه های خریدش را در دست گرفته و نفس نفس زنان دنبال کلید می گردد گفت: همه دعا می کنند باران ببارد ما باید نذر و نیاز کنیم نبارد؛ باران هم نیاید تاکسی ها تا آدرس را بشنوند معذرت خواهی می کنند و تمام؛ سرویس مدارس که دیگر صحبتش را نکن،چه مادرانی که باید دانش آموزانشان را بغل کنند یا چکمه بپوشانند و سر خیابان کفش عوض کنند تا به قول خودشان سر تا پای بچه گل نشود.
این مشکلات برای تمامی اهالی واحدهای مسکن مهر غرقاب دره مشترک است اما ساکنان بخشی از این فازها مشکلات دیگری غیر از آسفالت را هم بیان می کنند.
با هدایت اهالی برای بازدید چند بلوک از مجموع ۱۵ بلوک سمت چپ خیابان شهید فامیلی به این محل رفت و پای درد دل اهالی نشست و از مشکلات آنان بویژه تخریب بخش هایی از ساختمان و آسانسورهای غیرفعال عکس گرفت.
بانوی میانسالی که می گوید اصالتش مازندرانی است و غریب، از فعال نبودن آسانسور گله می کند و می گوید: آسانسورها کاربری دیوار پیدا کرده اند، جاکفشی هایمان را جلو در آن می گذاریم. آنها که سالم هم هستند اگر با این لق لق خوردن ها سوارشان شدیم، جانمان پای خودمان است و البته بیمه هم ندارند.
به طبقه دوم یکی از بلوک ها رسیدیم، خانم خانه داری در را باز کرد و با نشان دادن قرارداد تک برگی گفت: ساختمان ها پایان کار ندارد؛ برخی مالکان همین برگه هم ندارند و نمی دانند چطور باید مالک بودنشان را نشان دهند.
یکی از اهالی گفت: ما اینجا با موش، مار و عقرب همخانه شده ایم و آرامش نداریم.
دختر ۲۳ ساله ای در حالی که عصبانیتش را با زحمت کنترل می کرد ادامه داد: به اصطلاح در و پنجره دوجداره نصب کرده اند؛ پنجره ای که یا باز نمی شود یا کیپ نمی ماند و اتاق را به سردخانه تبدیل می کند چه فایده دارد؟ تازه شانس آورده ایم وقتی چند پنجره با وزش باد از جا کنده شدند و افتادند، روی سر ما نیفتاد.
یکی از مالکان موکت را بالا زد و گفت: کف خانه را موکت کرده ایم تا ترک های کف زمین را بپوشانیم.
خانمی که خودش را کاظمی معرفی کرد مدعی شد: اغلب واحدها یا سقف و دیوارشان نم دارد یا کف را کنده اند تا مشکل سقف همسایه را با هزینه خودشان رفع کنند.
آقایی که خود را رضایی معرفی کرد با اشاره به مفاد قراردادش گفت: تلفن نداریم و هزینه انشعاب های برق و آب را نیز از ما گرفته اند.
وی افزود: سنگ راه پله ها شکسته است و موقع تردد دچار سانحه می شویم.
بانوی دیگری با گلایه از عمق اندک چاه فاضلاب گفت: چاه فاضلاب را ۲ تا ۳ متر زده اند و در مدت زمان کوتاهی پر شده است.
وی با بیان اینکه به جای آیفون تصویری آیفون معمولی کار گذاشته اند که همان هم کار نمی کند و سیم هایش آویزان است، اظهارداشت: نمای برخی بلوک ها سیمانی است و درهایشان شیشه ندارد.

همچنین بخوانید

** پاسخ مدیرعامل تعاونی متولی به گلایه ساکنان
خسرو خلیلی پیمانکار و مدیرعامل شرکت تعاونی آتیه ساز طارس گفت: بنیاد مسکن در زمان فروش پروژه هیچ دفترچه مصالحی تحویل نداده و پیمانکار بر اساس شرایط روز و واریزی متقاضیان، کیفیت مصالح ساختمان را انتخاب کرده است.
وی با بیان اینکه «سیاست مسکن مهر عرضه مسکن ارزان بود» بیان کرد: نوع مصالح و تجهیزات به کار رفته به صورت مکتوب ثبت نشده، اما ارزش آنها اگر بالاتر از واریزی متقاضی نباشد، کمتر نیست.
خلیلی در واکنش به طرح مشکلات اهالی چنین بیان می کند: اگر امروز مشکلاتی جزئی مشاهده می شود نباید، جزء را فدای کل کرد و باید انصاف داشت.
وی در خصوص کیفیت و نوع پنجره های بلوک ها گفت: کارخانه سازنده پنجره مشخص است و دیگر تعاونی های شهرستان هم از آن خریده اند؛ شرایط جوی، انبساط و انقباض بر آنها تاثیر گذاشته و به مرور دچار مشکل شده اند که امری طبیعی است؛ البته به نحوه نگهداری هم بستگی دارد؛ پنجره ها فقط نیاز به رگلاژ دارند تا کیپ شوند.
مدیرعامل شرکت تعاونی آتیه ساز طارس در مورد دیوار نازک و مشترک بلوک ها نیز به خبرنگار ایرنا اینچنین پاسخ داد: شما بروید ببینید اگر در ساختمان های شخصی ساز این موضوع رعایت شده، ایراد بگیرید.
خلیلی در خصوص وضعیت آسانسورها نیز توضیح داد: چاه فاضلاب یک بلوک بالا زد و چاله آسانسور را پر کرد؛ کارشناس شهرداری تشخیص نداد، کارشناسان دیگری از سازمان آب، علت را نشتی آب از پروژه ۵۰۰ دستگاه منطقه کوهسار در بالادست این بلوک ها اعلام کردند.
وی افزود: ساکنانی ادعا کرده بودند ارتفاع چاه های فاضلاب کم است، با هزینه خودمان چاه را تخلیه کردیم و عمق هفت متری آن را نشان دادم و قبول کردند.
خلیلی گفت: برخی ساکنان کاسب هستند و در پارکینگ سبزی می شویند، تمام آب مصرفی به این چاه می رود و بیش از حد پر می شود؛ چاه که یک بار پر شود روزنه هایش بسته می شود؛ با همکاری ساکنان در حال رفع مشکل چاهها هستیم و تا چند هفته آینده مساله آسانسورها نیز مرتفع می شود.
این مقام مسئول در خصوص دیگر مشکلات ساختمان تصریح کرد: به دلیل سرقت های برخی وسایل در گذشته از جمله شیرآلات در واحد ها آیفون ها نصب نشده و به محض ورود مالکان تحویل می شود؛ هزینه برقکار نیز برعهده تعاونی است اما تا تمامی ساکنان واحدهای یک بلوک مستقر نشوند امکان اتصال سیم های آویزان و گچ کاری وجود ندارد؛ همچنین ایجاد فضای سبز در دستور کار قرار دارد که پس از اتمام کار و آسفالت انجام می شود اما پس از آن نیاز به نگهداری ساکنان هست.
وی در خصوص هزینه دریافتی انشعابات نیز گفت: زمان انعقاد قرارداد مبلغی برای هر انشعاب تعیین شده بود اما به علت افزایش قیمت در زمان تحویل امکانات برق و آب، مابه التفاوت هزینه برعهده متقاضی قرار گرفت؛ مساله تلفن نیز توسط مخابرات در دست بررسی است.
مدیرعامل تعاونی آتیه ساز طارس ادامه داد: هزینه تعمیر لوله کشی ها به واحدهای خسارت دیده داده شده، همچنین کسانی که سرامیک منزلشان آسیب دیده مراجعه و مبلغی را دریافت کردند؛ اگر شخصی با این مشکلات مواجه است به تعاونی مراجعه و خسارت دریافت کند.
وی افزود: بلوک هایی که پله هایشان شکسته شده اطلاع دهند تا کارگران ما برای ترمیم مراجعه کنند.
خلیلی در خصوص آسفالت معابر فرعی این پروژه نیز به قراردادی اشاره کرد که تعاونی، شهرداری و بنیاد مسکن آن را امضا کرده بودند؛ در این قرارداد مقرر شده هزینه آسفالت از سمت تعاونی تامین و شهرداری همراه با معبر اصلی این اقدام را انجام دهد.

٭٭ دیگر اظهارات مدیرعامل این تعاونی
به گفته خلیلی سال ۹۱ که پروژه را از بنیاد مسکن خریداری کردند خاکبرداری انجام شد و سقف ۲ تا ۳ طبقه از هر بلوک را زده بودند.
وی تصریح کرد: از ابتدا هر واحد ۲۵ میلیون تومان وام مهر داشت و با تفاوت متراژ، آورده هر عضو بین ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان متغیر بود که با گذشت زمان و تورم افزایش پیدا می کرد؛ همچنین عضوگیری تا سال ۹۳ ادامه داشت.
خلیلی ادامه داد: سعی ما بر خانه دار کردن افراد بی بضاعت بود که طبق لیست برخی از آنها از مددجویان کمیته امداد یا بهزیستی هستند؛ تمام تلاش خود را کردیم تا با افزایش سرعت کار، سود مشارکت را به حداقل برسانیم و بار فشار مالی را برای متقاضیان کاهش دهیم و موفق شدیم مبلغ این سود را بین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان حفظ کنیم.
وی اظهارداشت: ما سرمایه گذار نبودیم و باید بخشی از کار را با آورده عضو پیش می بردیم تا بانک وام را نیز آزاد کند؛ در این میان تاخیر واریز پول توسط اعضا سبب ایجاد چالش در کار شد.
مدیرعامل آتیه ساز طارس افزود: بعضی متقاضیان، گذشته خود را فراموش کرده اند، وقتی با مشکلات جزئی رو به رو می شوند به زمان ساخت این پروژه که قرار بود همکاری داشته باشند و مبالغ خود را بموقع پرداخت کنند، فکر نمی کنند.
وی در خصوص پایان کار نیز گفت: نقشه های مربوطه در دست بررسی کارشناسان شهرداری قرار دارد و پس از اعلام نظر آنها، هزینه ها محاسبه و پایان کار اخذ می شود.

**سخنان رئیس بنیاد مسکن
حسین کیانی رئیس اداره بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی فیروزکوه   می گوید: اراضی غرقاب دره در سال ۸۲ به صورت تملک پنج ساله توسط یک تعاونی از اداره راه و شهرسازی اخذ و سال ۸۶ ساخت و ساز آنها در قالب مسکن مهر (وام های ۲۵ میلیون تومانی مهر) آغاز شد.
به گفته وی چهار تعاونی در احداث این پروژه مسئولیت داشته و نظارت بر کار تعاونی ها با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ تعاونی به عنوان کارفرما، پیمانکار و مشاور ذیصلاحی که پروانه اشتغال نظام مهندسی دارد را به عنوان ناظر پیمانکار انتخاب می کند.
کیانی دلیل گلایه شهروندان ساکن در این واحدها را نیز این می داند که برخی تعاونی ها این ساختارها را رعایت نکرده اند.
کیانی در تصریح این پروژه و تعاونی های فعال گفت: در سمت راست خیابان احداث ۴۰۰ واحد و در سمت چپ ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی بر عهده چهار تعاونی قرار داشت که پس از گذشت مدتی ساخت واحدهای مسکونی سمت چپ بر عهده یک تعاونی قرار گرفت و منجر به فعالیت سه تعاونی شد.
رئیس بنیاد مسکن فیروزکوه با توجه به اخذ هزینه آماده سازی معابر داخلی از متقاضیان توسط پیمانکار، وی را مسئول اجرای این امر می داند.

**آرزوی آسفالت معابر برآورده می شود؟
جعفر پرج شهردار فیروزکوه نیز گفت: سیستم مالی شهرداری تابع نظام بودجه ای است؛ اعتباری که سالانه برای پروژه های عمرانی شهرداری لحاظ می شود با هزینه رفع مشکل مذکور شهروندان تطابق ندارد.
وی افزود: در این زمینه جلسه ای با حضور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی برگزار و مقرر شد هزینه های آماده سازی از سوی دولت (وزارت راه و شهرسازی) تامین شود و شهرداری اجرا کند.
به گفته پرج قرار شد شهرداری فیروزکوه زمینی به مساحت ۵۰۰ متر در منطقه دشت ناصر تحویل بگیرد و در عوض، آسفالت معبر اصلی خیابان شهید فامیلی که یک هزار متر است و نیاز به یکهزار و ۵۰۰ تن آسفالت به ارزش یک میلیارد تومان دارد را ظرف مدت یک ماه پس از تحویل انجام دهد.
شهرستان فیروزکوه با دو بخش مرکزی و ارجمند جمعیتی افزون بر ۳۳ هزار نفر دارد و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا