انرژی

صادرات گاز ایران به پاکستان قطعی است

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره با اینکه صادرات گاز ایران به پاکستان قطعا انجام می‌شود، گفت: باید وارد بازار ال‌ان‌جی دنیا شویم حتی اگر سودی نداشته باشد.

عباس عراقی در یک نشست خبری با اشاره به شعار سال ۹۴ شرکت ملی گاز مبنی بر سال توسعه گفت:‌ شرکت ملی گاز موظف بود بیشترین حجم کار را در گازرسانی به شهرها و روستاها انجام دهد و به صورت بی‌سابقه‌ای گازرسانی به ۵ هزار روستا را کلید زد که تا آخر سال ۲۸۰۰ روستا به شبکه پیوستند و امسال هم امیدواریم آنچه از ۹۴ باقی مانده و اندکی بیش از آن را محقق کنیم.

وی افزود: حجم گازی که از پارس جنوبی اضافه شد باعث شد مصرف گاز نیروگاه‌ها از ۳۸ میلیارد متر مکعب در سال ۹۰ به ۵۰ میلیارد متر مکعب در سال ۹۳ و ۵۸ میلیارد متر مکعب در سال ۹۴ افزایش یابد که اگر ارزش آن را به دلار محاسبه کنیم بالغ بر ۶ میلیارد دلار از مصرف گاز و مصرف نکردن سوخت مایع نصیب کشور شده است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به روش‌های جدید شرکت ملی گازی برای سرمایه‌گذاری در سال ۹۴ گفت: روش معمول شرکت ملی گاز تأمین منابع و تخصیص آن به پروژه‌ها بوده است اما در سال ۹۴ بخشی از خط ششم سراسری و خط صادرات گاز به عراق از طریق سرمایه‌گذار انجام شد و اولین بار پروژه به BOT درباره خطوط انتقال انجام شد که سرمایه‌گذار در حال به پایان رساندن آن است.

عراقی خط دیگری را که به سرمایه‌گذار سپرده شد خط زاهدان و سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: متأسفانه در این مورد موفق نشدیم و مجبور شدیم مجدداً آگهی انتخاب سرمایه‌گذار را منتشر کنیم، اگرچه خط زاهدان را با تمام قدرت جلو می‌بریم.

وی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال گازرسانی به نیروگاه زاهدان و شبکه داخلی شهر زاهدان را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: در سال گذشته هم یک میلیون مشترک به مشترکان گاز طبیعی اضافه شد و هم پایداری گاز را داشتیم، چنانکه به نیروگاه‌ها گاز اضافی دادیم و خللی هم درباره افت فشار گاز نداشتیم.

عراقی با تأکید براینکه تلاش می‌کنیم با صادرات گاز تزریق آن به میادین و تبدیل آن به محصولات دارای ارزش افزوده گاز را به یکی از منابع ارزآوری برای کشور بدل کنیم، گفت: برای برای صرفه‌جویی و تکنولوژی‌هایی که می‌تواند مصرف بهینه را محقق کند نیز تلاش کنیم، چرا که ما هرچه گاز تولید می‌کنیم مصرف می‌کنیم اما برای مصرف بهینه به سرمایه‌گذاری جدید نیاز داریم تا بتوانیم صادرات بیشتری داشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره قیمت‌گذاری گاز تحویلی به پروژه‌های ال‌ان‌جی گفت: در آینده ال‌ان‌جی یکی از منابع صادرات گاز ایران خواهد بود. گاز برای ارزآوری می‌تواند از طریق خط انتقال به دوردست‌ها منتقل شود و به نفع ما است که این کار از طریق خط انتقال انجام شود، اما دلیل نمی‌شود که وارد بازار ال‌ان‌جی نشویم چرا که ال‌ان‌جی هم به صورت تک محموله قابل معامله است و هم بازار آینده آن بازار مهمی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه در ایران پروژه ایران‌ ال‌ان‌جی به دلیل تحریم نیمه‌کاره ماند و بازار جهانی ال‌ان‌جی هم گرم نیست، گفت: اینکه سرمایه‌گذاری با چه روشی باشد باید صادرات و تأمین کشتی به گونه‌ای نقش بازی کنند که توجیه اقتصادی داشته باشد اما اگر حتی اقتصادی هم نباشد ما باید وارد بازار ال‌ان‌جی شویم و شرایط آن را بشناسیم چون نمی‌دانیم آینده بازار آن چطور خواهد بود.

عراقی در پاسخ به پرسش دیگر فارس درباره قرارداد با یک شرکت کنتورسازی کره‌ای گفت: شرکت ملی گاز در طول عمر خود به‌جز تأمین گاز در بعد خودکفایی هم کار زیادی انجام داده چرا که نوعاً تجهیزات گاز انبوه بوده و با سفارش‌های انبوه توانستیم خودکفایی در این تجهیزات را محقق کنیم.

وی کنترل، رگولاتور، علمک، پوشش لوله و خود لوله را از جمله محصولات عمده‌ای دانست که در طول سه دهه گذشته از داخل کشور تولید شده‌اند و گفت: در بخش گازرسانی ۹۸ درصد کالاها شامل ۳۵۰ قلم، در خطوط انتقال ۹۰ درصد کالاها شامل ۴۰۰ قلم و در بخش پالایشگاهی ۷۰ درصد کالاها در داخل کشور تولید می‌شود،اما نباید تصور کنیم خیلی عالی و بهترین هستیم و نیازی به خارجی‌ها نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در برخی موارد تولیدکننده داخلی به دلیل اینکه فکر خود را رقابتی نکرده و رشد نداده و دانش فنی خود را به‌روز نکرده است عقب مانده است.

وی در یک تقسیم‌بندی درباره طول دوره فعالیت شرکت ملی گاز گفت: ما ۱۰ تا ۱۵ سال گاز صادر کردیم اما همه اقلام آن را وارد می‌کردیم بعد به دنبال خودکفایی رفتیم که در سطح بالایی محقق شد و در یکی دو سال گذشته به دنبال مزیت رقابتی برای صنعتگر داخلی رفته‌ایم تا صنعتگر داخلی را به دانش و فناوری روز مسلط کنیم.

عراقی قراردادهای کنتورهای هوشمند را برهمین دانست و گفت: ما به دنبال ورود از کمیت به کیفیت هستیم و به همین دلیل با دانشگاه علم و صنعت برای سیستم‌های اندازه‌گیری و کنترل هوشمند قرارداد بستیم و کمک ما به صنعتگر داخلی این است که از شرکت‌های خارجی صاحب فناوری بخواهیم بیایند و دانش فنی را به صنعتگر ما منتقل کنند.

وی تأکید کرد: در دنیا تکنولوژی تقسیم شده و ما باید بهترین‌ها را انتخاب کنیم و دانشگاه و صنعتگر خود را با او وصل کرده و دانش فنی را منتقل کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: در این راستا با کره موافقتنامه‌ای بستیم که آخرین تکنولوژی کنتور هوشمند را به ما منتقل کنند و با روسیه و فرانسه هم در موارد دیگر موافقت‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم تا ببینیم کدام یک تکنولوژی بهتری دارند و حاضر به انتقال تکنولوژی به ما هستند.

عراقی در خصوص خط لوله هفتم سراسری و صادرات گاز به پاکستان گفت: اخیراً مقامات پاکستان با آقای زنگنه ملاقات و برای واردات گاز از ایران ابراز علاقه کرده‌اند و از طرف دیگر با قطر هم قراردادی بستند و تأسیسات مربوط به واردات ال‌ان‌جی را احداث می‌کنند.

وی تأکید کرد: هر واردکننده‌ای دوست دارد گاز را ارزانتر و از منابع مختلف بخرد و پاکستان هم قطعاً از ایران گاز خواهد خرید و ایران هم قطعاً به پاکستان گاز صادر خواهد کرد و هر زمانی که پاکستانی‌‌ها اعلام آمادگی کنند ظرف ۶ ماه می‌توانیم بقیه خط صادراتی را وصل کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: ما از کشیدن خط لوله هفتم ضرر نکرده‌ایم چرا که نیروگاه‌های چابهار و زاهدان هر کدام یک میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند که به محض رسیدن گاز در مصرف آن صرفه‌جویی می‌شود.

عراقی با تأکید بر اینکه اخذ جریمه از پاکستان موضوعی در سطح دولت است، گفت: پاکستان براساس قرارداد به ما دین دارد اما اینکه این جریمه اخذ شود یا نه در حیطه تصمیم‌گیری دولت است چرا که دولت مسائل استراتژیک، سیاسی، اقتصادی و امثال آن را در نظر می‌گیرد.

معاون وزیر نفت با اشاره قرارداد گازی ایران و ترکیه و امکان تجدیدنظر در این قرارداد گفت: ترک‌ها دو درخواست داشتند که درخواست اول آنها این بود  چون ایران نمی‌تواند گاز را به صورت مطمئن و مطلوب تهیه کند قیمت گاز ایران ۲۵درصد کاهش بیابد که از سال ۲۰۰۵ به این سو این مطلب را مطرح کرده بودند اما ما با دفاع خوب توانستیم رأی صددرصدی را به نفع خودمان بگیریم و خواسته ترکیه رد شد.

وی گفت: اما خواسته دوم آنها درباره قیمت گاز بود که این مطلب را از سال ۲۰۱۱ به این سو مطرح کرده بودند و قیمت گاز ایران را با توجه به قیمت گازی که از دیگر کشورها می‌خریدند و دیگر منابع گرانتر می‌دانستند که در این مورد داوری رأی به کاهش ۱۳ تا ۱۶ درصدی قیمت گاز از سال ۲۰۱۱ به این سو داد و قرار شد کارشناسان دو طرف برای تعیین میزان قطعی با هم توافق کنند که کارشناسان دو طرف به نتیجه نهایی نرسیدند و صرف دو تا سه ماه آینده میزان آن مشخص می‌شود.

وی افزود: البته این کاهش چندان هم غیرمنطقی نیست چرا که در دنیا قیمت نفت و گاز کاهش یافته و کاهش قیمت گاز ایران هم طبیعی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اجرای خطوط مهم نهم، یازدهم و ششم سراسری گاز گفت: ما ممکن است یک خط را چند قطعه کنیم و به چند شرکت برای اجرا بدهیم که روس‌ها و شرکـ‌ت سایپم ایتالیا و دیگر کشورها برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند.

عراقی تصریح کرد: ما حتماً باید از طریق مناقصه و آگهی فراخوان پیمانکار بگیریم و این مسئله زمان را افزایش خواهد داد.

وی گفت: با شرکت‌های کو گس و اس کی کره مذاکره کردیم که شرکـت‌های بزرگ و با تجربه‌ای هستند و چهار و پنج محور را تعریف کردیم که کارگروه‌های ما بررسی کنند که این شرکت‌ها در چه لایه از تکنولوژی می‌توانند به ما خدمات ارائه کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه در دانشگاه تهران قرارداد بستیم تا انستیتو تکنولوژی ال‌ان‌اجی ایجاد شود، گفت: چند شرکت خارجی صاحب تجربه برای مینی ال‌ان‌اجی آمده‌اند تا آنها را ارزیابی کنیم و به پیمان بفرستیم.

عراقی ادامه داد: یک شرکت ایران و فرانسوی برای احداث اف‌ال‌ان‌جی گازهای همراه نفت مذاکره می‌کنند.

وی افزود: درباره ورود یک شرکت روسی به خط لوله هفتم سراسری بحثی مطرح شد اما این شرکت آماده حضور در مناقصه نبود و ما هم به آن پروژه‌ای واگذار نکرده‌ایم اما اگر این شرکت در آینده آماده کار در شرایط رقابتی باشد آماده همکاری با آنها خواهیم بود.

معاون وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه گاز ۶۵ درصد از سبد انرژی کشور را در اختیار دارد، گفت:‌تصمیم قطعی کشور این است که عمده شهرهای کوچک و روستاهای بالای ۲۰ خانوار در برنامه ششم گازرسانی شوند و سهم گاز از سبد انرژی کشور در برنامه ششم به ۷۵ درصد برسد.

عراقی منابع مالی شرکت ملی گاز برای گازرسانی را در محورهای مختلف تشریح کرد و گفت: یکی از این منابع عوارضی است که مجلس تصویب کرده و براساس آن ۱۰ درصد قبوض گاز برای گازرسانی هزینه شود که ۲ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود، در عین حال اگر در تراز واردات و صادرات گاز منابعی باقی بماند ۱۷ یا ۱۸ درصد آن سهم شرکت ملی گاز می‌شود.

وی ادامه داد: از پول گازی که می‌گیریم ۸۰ تومان به هدفمندی و ۳۰ تومان به شرکت ملی گاز می‌رسد که بر این اساس بیش از ۸ هزار میلیارد تومان منابع برای هدفمندی از سوی شرکت  ملی گاز پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز افزود: از عمل به بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه هم سال گذشته ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان و امسال هم همین حدود منابع نصیب شرکت ملی گاز می‌شود.

عراقی با بیان اینکه روسیه و ترکمنستان علاقه‌مند هستند که از طریق خاک ایران گاز خود را با تبدیل به ال‌ان‌جی یا به وسیله خط لوله صادر کنند گفت: در این باره فقط صحبت‌های اولیه با روسیه شده و با ترکمنستان هم بحث‌های جدی‌تری داشتیم و امروز با مدیرعامل شرکت گاز ترکمنستان در این باره صحبت می‌کنم اما در هیچ کدام از این موارد موافقت‌نامه‌ای امضا نکرده‌ایم،اگرچه هر دو طرف به این کار علاقه‌مند هستیم و این کار مشترک به نفع همه طرف‌ها است.

وی تأکید کرد: استعداد ژئوپولوتیکی یکی از محاسن کشور ما است که باید از آن استفاده کنیم و کشور ما این استعداد را دارد که در تعاملات گازی منطقه با اروپا و خاور دور نقش جدی بازی کند و اگر ما از این ظرفیت استفاده نکنیم دیگران این کار را خواهند کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا