بورسفرابورس

مبادله بیش از یک‌سوم از حجم و ارزش مبادلات فرابورس در بازارهای اول و دوم

عرضه اولیه ۱۰ میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۰۸» به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال و ادامه پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی ۲۰ درصد تأدیه از رویدادهای مهم فرابورس ایران در هفته منتهی به چهارم آبان ماه بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  از فرابورس ایران، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی که از ۲۵ مهرماه آغاز شده و قیمت پذیره‌نویسی هر واحد آن یک میلیون ریال در نظر گرفته شده است تا شنبه پنجم آبان ماه ادامه می‌یابد.

شاخص کل فرابورس ایران نیز در پی فرازوفرودهایی در نهایت با ۴۵ واحد رشد نسبت به هفته قبلی در ارتفاع ۲۰۶۵ واحدی قرار گرفت که بازدهی دو درصدی را از ابتدای هفته به ثبت رسانده است.

همچنین بخوانید

در هفته‌ای که گذشت همچنین تغییر مالکیت ۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال به ارزش ۲۸ هزار و ۳۹۷ میلیارد ریال در ۵۳۷ هزار نوبت معاملاتی در بازارهای نه‌گانه فرابورس ایران صورت گرفت که ۴۷ درصد از کل حجم و ۳۳ درصد از کل ارزش مبادلات هفتگی فرابورس به بازارهای اول و دوم اختصاص یافت.

بدین ترتیب دو هزار و ۱۲۵ میلیون سهم به ارزش ۹ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال در ۵ روز کاری هفته گذشته در بازارهای اول و دوم دست به دست شد. این ارقام حاکی از آن است که حجم مبادلات این دو بازار با کاهش روبه‌رو شده در حالی که ارزش معاملاتی بازار اول ۱۰ درصد افزایش یافته است.

نگاهی به دادوستد معامله‌گران در بازار پایه نیز نشان می‌دهد که در تابلو «پایه الف» ۲۱ میلیون سهم به ارزش ۱۲۵ میلیارد ریال، در تابلو «پایه ب» یک هزار و ۷۴۳ میلیون سهم به ارزش ۴ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال و در تابلو «پایه ج» نیز ۳۶۷ میلیون سهم به ارزش ۵۳۷ میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفته است.

از این رو دو هزار و ۱۳۱ میلیون سهم به ارزش ۴ هزار و ۸۷۴ میلیارد ریال در مجموع تابلوهای مبادلاتی «الف»، «ب» و «ج» این بازار دست به دست شده است که کاهش دو و ۱۲ درصدی را به ترتیب در حجم و ارزش مبادلات این بازار نسبت به هفته پیشین رقم زد.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز حجم مبادلات هفتگی نسبت به هفته گذشته ۳۹ درصد افزایش و ارزش مبادلات این بازار با تغییر نه چندان نسبت به هفته قبل از آن یک درصد کاهش یافت تا حجم و ارزش دادوستدهای بازار ابزارهای نوین مالی در هفته منتهی به ۴ آبان ماه به ۲۴۲ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۴ هزار میلیارد ریال برسد.

در این میان ۱۳ میلیون ورقه به ارزش ۱۱ هزار و ۳۵۵ میلیارد ریال مربوط به مبادلات اوراق بدهی و ۲۲۹ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال مربوط به دادوستد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بود.

همچنین معامله‌گران اوراق تسهیلات مسکن در هفته کاری گذشته به خریدوفروش ۳۵/. میلیون ورقه تسه اقدام کردند که ارزش این مبادلات به ۲۱۷ میلیارد ریال رسید.

رصد معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت نشان می‌دهد ارزش هفتگی این مبادلات به ۱۴ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال رسیده است که ۱۸ درصد از آن به گروه فلزات اساسی و ۱۵ درصد نیز به گروه محصولات شیمیایی اختصاص یافت.

گروه‌های فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، مواد و محصولات دارویی و خودرو و ساخت قطعات نیز به ترتیب جایگاه‌های سوم تا پنجم را در میان صنایع فرابورسی در اختیار گرفتند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا