ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

پاسخ به ۳ هزار درخواست مردمی در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد؛

معاون وزیر ارتباطات از پاسخ به بیش از ۳ هزار درخواست مردمی در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ( http://foia.iran.gov.ir ) این حق را برای مردم ایجاد کرده که از هر موسسه عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی (موسسات مشمول بند چ ، ح و خ ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) درخواست اطلاعات کرده و پاسخ مدنظر را دریافت کنند. این اطلاعات درخواستی به صورت آنلاین در این سامانه منتشر خواهد شد.

در این زمینه امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در توئیتر درباره آخرین وضعیت پاسخگویی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نوشت: سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تمرین شفافیت است.

همچنین بخوانید

وی گفت: تاکنون ۳۰۲۸ پاسخ به مردم داده شده است و از عجایب پاسخ دهی در میان ۶۷ نفری که از وزارت بهداشت پاسخ گرفته اند این بود که، تنها ۳ نفر رضایت داشته اند و ۵۷ نفر گفته اند پاسخ، بی ربط به سوال آنان بوده است. این درحالی است که تا اول شهریورماه تعداد ٢ هزار و ٩٣٣ درخواست، از سوی مردم در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ثبت رسیده بود که به ٢ هزار و ۴٧١ درخواست پاسخ داده شده است.

درهمین حال طبق گزارشی که پیش از این از سوی دبیرخانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر شده است، در مجموع ٣٧٣ شکایت نیز در سامانه ثبت شده که دستگاههای متصل به سامانه تنها به ١٣۶ شکایت پاسخ داده اند.

همچنین تا کنون ۴۴٠ دستگاه به سامانه متصل شده اند که بیشتر این دستگاهها در زیر مجموعه قوه مجریه قرار دارند.

بیشترین درخواست و سوالات مردمی (۲۳۴درخواست)، مربوط به وزارت کشور است که این وزارتخانه به تمامی درخواست ها در میانگین زمانی ۲۸روزه پاسخ داده است.

تعداد درخواست ها از قوه مقننه ۴۹درخواست بوده که تنها به ۸درخواست پاسخ داده است و میانگین زمان پاسخگویی به درخواست ها ۱۷۵روز است.

تعداد درخواست های مردمی از قوه قضائیه ( روزنامه رسمی کشور) نیز ۴۴ درخواست بوده که به ۴۳درخواست در میانگین ۱۳روز پاسخ داده شده است.

در میان ۸ شهرداری متصل به سامانه، بیشترین درخواست ها مربوط به شهرداری تهران با ۲۹درخواست و میانگین پاسخگویی ۲۳روز بوده است.

تنها شهرداری های تهران، اصفهان،کرج، مشهد مقدس،کرمانشاه ، رشت و دیلم به سامانه پیوسته اند.

در میان استانداری های کل کشور نیز بیشترین تعداد درخواست مربوط به استانداری هرمزگان بوده است که به تمامی ۱۲۶ درخواست در میانگین زمانی ۵ روز پاسخ داده است.

تنها دستگاهی است که تمامی زیرمجموعه های آن به سامانه متصل شده است.

بیش از ۵٧٢٢ نفر تاکنون در سامانه ثبت نام کرده اند.

منبع
مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا