بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

ایجاد ادله الکترونیکی به‌عنوان یکی از نیازهای ضروری حوزه تجارت الکترونیکی برای کسب‌وکارهای اینترنتی

یکی از تعاریف تجارت الکترونیکی، انجام کلیه فعالیت‌های تجاری با استفاده از شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری، به‌ویژه اینترنت است. از آنجائی که در تجارت الکترونیکی، دادوستد در حالت حقیقی و واقعی وجود ندارد پتانسیل وجود ریسک در معاملات اینترنتی وجود خواهد داشت. ازاین‌رو امن سازی این فضا نیازی جدی به شمار می‌آید.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، هر چه بستر تجارت غیرواقعی‌تر و غیرملموس‌تر باشد، به‌مراتب بر پیچیدگی‌های معامله و ریسک‌های خریدوفروش افزوده خواهد شد. در چنین فضایی، با توجه به مشکلات ایجادشده برای کسب‌وکارها و خریداران، ایجاد ادله الکترونیکی و نحوه استناد پذیری آن می‌تواند راهگشا و مثمر فایده باشد.

همچنین بخوانید

نماد اعتماد الکترونیکی مطابق وظیفه مکلف شده، توانسته است ادله الکترونیکی را ایجاد و امکانات استناد پذیر کردن آن را نیز فراهم کند تا به‌صورت قانونی ازاین‌پس خریداران و کسب‌وکارها بیش‌ازپیش و بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای بتوانند معاملات خود را در فضایی شفاف انجام دهند.

یکی از راهکارهای پیشنهادی، استفاده از گواهی الکترونیکی با کاربرد امضای دیجیتال برای استناد پذیر کردن ادله الکترونیکی بوده که در قالب طرح جامع به‌کارگیری گواهی الکترونیکی تدوین و در دست بررسی است. یکی از نیازمندی‌های اجرای این طرح، ایجاد فاکتور الکترونیکی استناد پذیر برای معاملات کسب‌وکارهای اینترنتی است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درصدد انجام مذاکرات لازم با سازمان‌های متولی پذیرش اسناد الکترونیکی استناد پذیر (با امضای دیجیتال) به‌جای اسناد فیزیکی ازجمله سازمان امور مالیاتی بوده و درعین‌حال، به دنبال ارائه راهکارهای تشویقی برای کسب‌وکارهای فعال در این حوزه است.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا