تجارتصنعت، معدن، تجارت

شرکت ها و تجار آلمانی خواهان ادامه تجارت با ایران هستند

رسانه آلمانی:

تارنمای رادیو دویچلندفونک نوشت:از ساخت نیروگاه گرفته تا مهندسی پزشکی، تجارت بین ایران و آلمان پرسود و مطلوب است و شرکت ها و تجار آلمانی برغم مشکلات زیاد در دریافت پول خواهان ادامه این روابط با ایران هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این تارنما با اشاره به شرکت چی – تک (Chi-Teck) که در ایالت نوردلینگن آلمان قرار دارد، افزود : تجارت با ایران سالانه پنج میلیون دلار برای این شرکت سود دارد. اما انتقال بانکی پول میان دو کشور مشکل بزرگی است.
به نوشته این تارنما، تاجران آلمانی با وجود تحریم ها، تمایل به تجارت با ایران دارند، اما ترجیح می دهند که نامی از آنها به میان نیاید.
‘تجارت با ایران ۴ یا ۵ سالی به راحتی انجام می شد، اما با اقدام اخیر آمریکا و خروج از توافق هسته ای این مسئله مشکل ساز شد، ولی دست تعدادی از بانک ها و صندوق های پولی باز است و فقط بانک هایی که با امریکا تجارت دارند نمی توانند کاری از پیش ببرند.’
در سال ۲۰۱۶ قرارداد چندجانبه برجام به اجرا درآمد. چهار ماه بعد زیگمار گابریل وزیر اقتصاد وقت آلمان به همراه نمایندگان اقتصادی به ایران سفر کرد وبه همراه وزیر اقتصاد و دارایی وقت ایران پروژه های حائز اهمیت برای ایران که آلمان در آنها قدرتمند بود، شناسایی شدند: خودروسازی، مهندسی پزشکی، پتروشیمی، نیروگاه و انرژی.

** مشکلات پرداخت های بانکی
به گزارش اتاق بازرگانی ایران و آلمان، حجم تجارت دوجانبه از سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است.
شرکت ها و تاجران آلمانی می گویند:’بزرگترین مشکل ما بانک ها هستند و نه مشتری ها. بسیاری تمایل دارند در ایران کار کنند و برخی هم مشغول به کارند. اما وقتی بحث پرداخت پیش می آید مشکلات شروع می شوند.’
‘ اقتصاد آلمان مجموعه قوانینی دارد که تمام بانک ها باید به آن عمل کنند. راه حل مشکلات بانکی، ریشه در سیاست دارد.’

**اروپا می خواهد از تحریم های امریکا معاف شود
آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا در نامه ای به دولت آمریکا خواستار معافیت از تحریم ها شده اند.
راینر برویل سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک کنفرانس خبری گفت:’بدون کانال های مالی نمی توان تجارت کرد. مذاکرات در این باره ادامه دارد.’

** تلاش برای تجارت نقدی و ضرورت FATF
این رسانه آلمانی نوشت: طبیعتا دولت ایران می تواند کاری کند که تجارت را با وجود سیاست تحریمی امریکا ادامه بدهد. بازار سرمایه ایرانی بر اساس پایبندی به دستورالعمل های اروپا به ایرانیان این اجازه را می دهد که حسابهای بانکی را در اروپا حفظ کند. شرط آن این است که ایران FATF را اجرا کند.
رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری کشورش را از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران خارج و اعلام کرد که تحریم ها از جمله تحریم های بانکی را علیه تهران باز می گرداند. کشورهای دیگر امضا کننده برجام اعلام کرده اند که به این توافق پایبند می مانند و اتحادیه اروپا نیز سازوکاری را برای ادامه تجارت شرکت های این اتحادیه با ایران ارایه خواهد کرد.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا