بورسبورس انرژی

جزییات عرضه نفت در بورس انرژی/ نحوه عرضه قابل انعطاف است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پیرامون عرضه محموله یک میلیون بشکه ای نفت خام سبک ایران در بورس انرژی گفت: اطلاعیه عرضه این محموله که توسط کارشناسان و متخصصان شرکت ملی نفت ایران طراحی شده از ویژگی مناسب برخوردار است و مباحث مربوط به بازار سرمایه آن نیز در بورس انرژی و سپرده گذاری مرکزی طراحی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر شاپور محمدی با بیان اینکه پیرامون ویژگی محموله‌های نفتی، از تخصص شرکت ملی نفت بهره گرفته شده یادآور شد: این طراحی از نگاه ناظران بازار سرمایه مناسب تلقی می‌شود و می‌تواند مشتری مختص خود را جذب کند.

دبیر شورای عالی بورس افزود:هر چند راجع به اینکه این طراحی‌ها باید از انعطاف بیشتری برخوردار باشد، می‌توان بررسی‌هایی را صورت داد اما در اطلاعیه عرضه‌های بعدی نفت خام نیز با توجه به بازار سنجی و تجربه بالای وزارت نفت بطور حتم می‌توان متناسب با سلایق خریداران و بازار ،فضای لازم برای خریداری نفت خام ایران از سوی اشخاص مختلف را فراهم کرد.

دکتر محمدی از عرضه نفت خام در بورس انرژی به عنوان یک تحول بزرگ در بازار نفت ایران یاد کرد و افزود: این بستر برای سرمایه گذاران نیز فرصت حضور در بازار نفت ایران را ایجاد خواهد کرد که با پیشقدم شدن وزارت نفت برای راه اندازی این بازار ، انتظار می‌رود پس از عرضه محموله یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران در بورس انرژی ،در عرضه‌های آتی پیشنهادهای خریداران جمع آوری و از نتایج نظر سنجی‌ها برای بهبود مستمر معاملات نفت خام در بازار سرمایه استفاده می‌شود.

رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه چنانچه اطلاعیه‌های عرضه نفت خام در بورس انرژی نیاز به تعدیل‌هایی در معاملات آتی داشته باشد بطور حتم با همکاری وزارت نفت انجام خواهد شد،عنوان کرد:اطلاعات مشتریان تا لحظه آخر از نظر سازمان بورس محرمانه است و اعلام نخواهد شد همچنین در مرحله رقابت بر روی تابلو معاملات نیز این اطلاعات محرمانه خواهد ماند.

به باور وی ، صیانت از این محرمانگی جزو وظایف ذاتی ناظران بازار سرمایه است و تمام کسانی که در دنیای نفت ایران را از طریق بورس انرژی خریداری می‌کنند اطلاعات آن‌ها بطور محرمانه نگهداری خواهد شد. همه خریداران در این بازار بطور رقابتی در روز عرضه شرکت خواهند کرد و بورس انرژی تمامی شرایط را برای جذب مشتریان نفت خواهد داشت.

رییس سازمان بورس درباره تعداد متقاضیانی که تا کنون از طریق بازاریابی و یا سپرده گذاری وجوه تضمین برای شرکت در معامله ابزار  تمایل کرده‌اند پاسخ داد:در حال حاضر شرکت ملی نفت مشتریانی را که از قبل با آن‌ها همکاری و معامله داشته برای حضور در بورس انرژی تشویق می‌کند تا در این رقابت شرکت کنند همینطور اشخاصی که ممکن است به قراردادهای مالی نفت علاقه مند باشند و آن دسته از اشخاص تازه ورود به بازار سرمایه ،طبق شرایط اعلامی امکان حضور در روز عرضه را خواهند داشت و هیچ محدودیتی برای حضور خریداران وجود ندارد.

دکتر محمدی از طراحی سازوکارهای جدیدی برای راه اندازی بازار ارز آتی نیز سخن گفت و افزود:بانک مرکزی سازوکارهایی برای معاملات ارزی طراحی کرده اما در حال حاضر بنا دارد سامانه ارزی که بانک مرکزی بر آن نظارت می‌کند فعلاً حفظ شود .

وی افزود:معاملات نقدی ارز در بازار پول خواهد بود اما در مورد معاملات فیوچرز ارز تفاهم‌هایی ایجاد شده که به محض اینکه بازار نقدی ارز بتواند فرایند تکامل خود را طی کند بتوان قیمت مرجع ارز را استخراج کرد و بازار آتی ارز در بازار سرمایه قابل راه اندازی خواهد بود.

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا