بورسبورس کالا

باید تعیین کننده قیمت زعفران دنیا شویم/ ساماندهی معاملات سنتی از طریق بورس کالا

یک کارشناس حوزه کشاورزی همزمان با فصل برداشت زعفران بر لزوم به دست گرفتن نبض قیمت جهانی زعفران و برندسازی معتبر تاکید کرد و گفت: در این زمینه، بورس کالای ایران بهترین و شفاف ترین مسیر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرتضی مشایخی، با تشریح شرایط بازار زعفران، به معاملات این محصول در بورس کالا اشاره کرد و گفت: براساس آمارها زعفران حاصل دسترنج حدود ۱۶۵هزار خانوار سختکوش ساکن در روستاهای کمتر توسعه یافته استان‌های شمال شرق کشور است و در شرایطی که نزدیک به ۹۰ درصد زعفران کل جهان توسط کشاورزان ایرانی تولید و عرضه می‌شود، سهم ایران از بازار قریب به ۸ و نیم میلیارد دلاری این محصول، تنها حدود ۲۸۰ میلیون دلار در سال گذشته بوده که این امر جای تاسف دارد.

مشایخی با بیان اینکه سهم یک هفدهمی ایران از گردش مالی بازار زعفران به وضوح نشان می‌دهد که سال‌ها مسیر را اشتباه رفته‌ ایم و باید با برندسازی در دنیا و فروش محصول با نرخ واقعی، مانع از فرصت طلبی چند کشور و سهم بالای آنها در بازار زعفران شویم، عنوان کرد: همان طور که ذکر شد با وجود در اختیار داشتن ۹۰ درصد زعفران دنیا، هنوز نقش و سهم اصلی در مکانیزم تعیین قیمت جهانی زعفران را در اختیار نداریم و تاکنون ناکارآمدترین شیوه بازاررسانی و قیمت گذاری را انتخاب کرده‌ایم.

این کارشناس حوزه کشاورزی به اتفاق‌های مثبت سال گذشته و نمایان شدن روزنه امید برای کشاورزان اشاره کرد و گفت: همه ساله، در فصل برداشت و زمان عرضه پر حجم محصول، برخی تجار و دلالان با پایین نگه داشتن تعمدی قیمت، سعی در کاهش هرچه بیشتر نرخ خرید زعفران از کشاورزان می‌کنند که از سال گذشته با اجرای خرید توافقی زعفران تا حدودی مشکلات زعفران کاران مرتفع شد.

مشایخی ادامه داد: با انتقال بخش قابل توجهی از زعفران به انبارهای سازمان تعاون روستایی، نیاز به بستری شفاف برای عرضه زعفران به بازار را طلب می‌کرد که به این ترتیب معاملات بورس کالا به عنوان بهترین و شفاف‌ترین سازوکار با افزایش حجم قابل توجهی روبه رو شد.

وی در پایان گفت: در این بین واقعی شدن قیمت‌ها و نگاه مطلوب وزارت جهاد کشاورزی در راستای شفاف سازی معاملات، آغاز همان مسیری است که می‌تواند ایران را به جایگاه واقعی خود در بازار زعفران برساند؛ البته همراهی فعالان دلسوز بازار زعفران و آغاز صادرات از بورس نیز باید توامان باشد تا شاهد مرجعیت گام به گام تابلوی بورس ایران در دنیا باشیم. لازم به ذکر است که قطعا در این مسیر، عده‌ای که سال‌ها از شفاف نبودن روند قیمت زعفران، سودهای کلانی به جیب می‌زدند موانعی را در راه بورسی شدن کل زعفران ایران قرار خواهند داد اما به نظر نمی‌رسد که اقدامات آنها راه به جایی ببرد.

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا