انرژی

آغاز اقدامات تحریم‌شکن در اقتصاد ایران

برنامه دولت در دو حوزه‌ی مالی و بخش نفت که اخبار آن امروز در ایسنا ارسال شد می‌تواند از گام‌های مهمی برای دور زدن تحریم‌ها حکایت کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس فردا نفتی می‌شود. چندی پیش اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس‌جمهوری – از عرضه نفت خام ایران در بورس خبر داد و گفت: با کشورهای دوست خود گفت‌وگو و راه‌های فروش نفت خود را باز کرده‌ایم. نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد تا بخش خصوصی، به طور شفاف نفت را خریداری و صادر کند؛ در  نتیجه به مقدار مورد نیاز، بخش خصوصی در تناژهای مختلف وارد عرصه شده است.

ششم آبان‌ماه، همان تاریخی که از سوی مسئولان برای عرضه نفت خام در بورس وعده داده شده بود. فرآیندی که با هدف دور زدن تحریم‌ها ایجاد شد تا شاید این بار برخلاف گذشته که با شکست مواجه شده بود، دریچه‌های جدیدی را به روی صنعت نفت ایران باز کند.

همچنین بخوانید

بازگشایی کانال ارزی میان ایران و اروپا

از سوی دیگر قرار است کانال مالی جدید برای صادرکنندگان اروپایی و ایرانی باز شود که کارکرد این کانال نوعی پیمان پولی دو جانبه میان ایران و اروپاست. این خبر را هم امروز عبدالناصر همتی ـ رییس کل بانک مرکزی ـ اعلام کرد. او در اینستاگرام خود نوشت: جزئیات کانال مالی اروپا برای انجام تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا در نشست هفته گذشته در بروکسل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. ایجاد کانال مالی بر این درک مشترک مبتنی است که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایرانی و اروپایی علی‌رغم خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام تمایل به برقراری و تداوم روابط تجاری با یکدیگر دارند.

صنعت ایران در ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

امروز اهداف کمی بخش صنعت در سال ۱۳۹۷ و سال ۱۴۰۰ را مورد تحلیل قرار  دادیم که آمار نشان می‌دهد اوضاع ایران در این زمینه رو به  بهبود می‌گذارد. بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته در حالی‌که ارزش صادرات صنعتی ایران در سال ۱۳۹۶ معادل ۳۱ میلیارد دلار بوده اما این رقم به ترتیب برای سال ۱۳۹۷، ۴۵ میلیارد دلار و برای سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۸۴.۵ میلیارد دلار برآورده شده است. این در حالی است که سرانه صادرات صنعتی در سال ۱۳۹۶، ۴۰۰ دلار بود و براساس هدف‌گذاری صورت گرفته سرانه صادرات صنعتی در سال ۱۳۹۷ معادل ۵۰۰ دلار خواهد بود و در سال ۱۴۰۰ نیز این رقم باید به ۹۴۰ دلار برسد.

وفور مایحتاج

رضا رحمانی مرد آشنایی برای حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور است. فردی که تا همین چند روز قبل به عنوان قائم مقام وزیر صنعت در حوزه تولید فعالیت م‌کرد و سالها تجربه صنعتی او در مجلس و شرکت‌های مهم کشور گواهی است بر آشنایی او با این حوزه. او حالا به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صمت مطرح شده و برنامه‌های خود را برای ارتقای وضعیت این حوزه به مجلس ارائه کرده است.

با توجه به اهمیت این حوزه و فرد مطرح شده برای وزارت صمت، با رضا رحمانی از برنامه‌ها و اقدامات مدنظر او سوال کردیم تا بخشی از پرسش‌های عمومی درباره او پاسخ داده شود. متن گفت‌وگوی رضا رحمانی را با ایسنا بخوانید.

بانک مرکزی نرخ تورم مهر را ۱۵.۹ درصد اعلام کرد

اعلام بانک مرکزی از ادامه روند رشد تورم در هفت ماه ابتدایی امسال حکایت دارد، آخرین نرخ ثبت شده ۱۵.۹ درصد درمهرماه است. بانک مرکزی از رشد تورم در تمامی شاخص‌ها خبر داده است؛ بنابر این گزارش تورم در ۱۲ ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۷ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به مهرماه سال قبل  ۱۵.۹ درصد است. این نرخ در قیاس با ۱۳.۵ درصد شهریورماه ۲.۴ درصد افزایش دارد. همچنین تورم ماهانه ۴.۶ درصد و تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به مهرماه سال قبل)   ۳۶.۹ درصد اعلام شده است.

خانه باز هم بالا رفت

هم‌چنین امروز بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۳۹۷ را ارایه کرد. با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها از کاهش قیمت مسکن بعد از ثبات نسبی بازار ارز، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران هشت میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۴ و ۸۳.۵ درصد افزایش نشان می دهد.

ثروت‌های بادآورده مالیات نمی‌دهند!

آخرین خبر بسته‌ی امروز به مصرف‌گرایی با پول نفت مربوط می‌شود. عدم تحول سیستم‌های مالیات‌گیری در کشور عاملی است که باعث شده نتوان ساز و کاری طراحی کرد که از سرمایه‌های بادآورده‌ای که از پول نفت به دست آمده است، مالیات اخذ کرد. در این رابطه یک کارشناس اقتصادی با اشاره به طرح مالیات بر مستغلات، آن را یکی از بهترین کارهایی که می‌توان انجام داد، توصیف کرد و عاملی برای جلوگیری از گرانی بیشتر در اقتصاد دانست.

پویا علاءالدینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حدود ۴۰ سال است که درآمد سرانه در کشور افزایش پیدا نکرده است، گفت: منابع درآمدی کشور از طریق پول نفت است، در چنین شرایطی عده‌ای پول‌های بادآورده‌ای نصیب‌شان می‌شود و آن را خرج مصارف لوکس مانند خودروهای مدل بالا می‌کنند. اما مساله این است که اینها از طریق نابسامانی‌های ساختار اقتصادی کشور توانسته‌اند ثروتمند شوند؛ نه اینکه واقعا کارآفرین باشند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا