بین الملل

چین و ژاپن قرارداد سوآپ ارزی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار امضاء کردند

پکن و توکیو، یک قرارداد چند میلیارد دلاری سوآپ ارزی امضا کردند که هدف آن، تقویت پایداری مالی و رونق دادن به فعالیت‌های تجاری در هر دو کشور است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، پکن و توکیو یک قرارداد چند میلیارد دلاری سوآپ ارزی امضا کردند که هدف آن، تقویت پایداری مالی و رونق دادن به فعالیت‌های تجاری در هر دو کشور است.

طبق اعلام بانک مرکزی ژاپن، این قرارداد که تا ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ پابرجا خواهد بود، اجازه می‌دهد ارزهای ملی تا سقف ۲۰۰ میلیارد یوآن یا ۳.۴ تریلیون ین (۳۰ میلیارد دلار) تبادل شوند.

این توافق در طول دیدار نخست‌وزیر ژاپن از پکن که اولین اجلاس بین چین و ژاپن در ۷ سال اخیر است، منعقد شد. این دیدار درحالی انجام شد که این دو اقتصاد بزرگ آسیا، به دنبال اختلافات تجاری با آمریکا، به دنبال تقویت روابط خود هستند.

در ماه آگوست، دو دارنده بزرگ اوراق خزانه‌داری آمریکا، ژاپن و چین دارایی‌های اوراق قرضه خود را کاهش دادند.

بانک ژاپن اعلام کرد: با تقویت روابط اقتصادی بین ژاپن و چین، موسسات مالی ژاپن تجارت‌های یوآن‌پایه خود را گسترش داده‌اند.

در این بیانیه آمده است که بانک آماده است در صورتی که موسسات مالی ژاپنی در پرداخت‌های خود به یوآن با مشکلاتی غیرمنتظره روبرو شوند، نقدینگی ارز یوآن را فراهم کند و این بانک ایجاد این نقدینگی را برای تضمین پایداری سیستم مالی ژاپن ضروری می‌داند.

چین به شکلی فعال به دنبال تقویت استفاده از ارز خود در پرداخت‌های تجاری دو جانبه به جای دلار است. ایده کنار گذاشتن دلار در تجارت جهانی اخیرا به گرایشی در بین کشورهایی مثل روسیه، چین، ژاپن، ایران، ترکیه، ونزوئلا و دیگران تبدیل شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به تازگی از دلارزدایی بخش مالی روسیه حمایت کرده و گفته است که انحصاری بودن دلار برای اقتصاد جهان خطرناک و ناامن است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا