امور زیربناییتعاون و اشتغال

گزارش موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کار و سخنرانی محمد شریعتمداری + نتیجه رای گیری

نمایندگان مجلس برای بررسی صلاحیت محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی که رییس‌جمهور یکشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای به هیات رییسه مجلس او را معرفی کرده بود، تشکل جلسه دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) جلسه رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی کار تعاون و رفاه اجتماعی را برگزار کردند که در این جلسه جمعی از وزرای کابینه دولت نیز حضور داشتند.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با حضور در مجلس در دفاع از شریعتمداری با یادآوری اینکه زمانی که دولت را تحویل گرفتیم اشتغال ۲۰ میلیون و ششصد هزار نفر بوده و امروز ۲۳ هزار و سی صد نفر شاغل داریم گفت: در زمینه اشتغال باید تلاش بیشتری انجام دهیم . رئیس جمهور در ارتباط با وظایف وزارت‌خانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: این وزارت خانه امروز مسئولیت خاصی را بر عهده دارد. امروز اشتغال یک مسئله اصلی است. طی این پنج سال افتخار می کنیم که شاغلین کشور را از ۲۰ میلیون و ششصد هزار به ۲۳ میلیون و سیصد هزار نفر رساندیم .

همچنین بخوانید

برای وعده‌های وزرای پیشنهادی باید مکانیزم عملیاتی وجود داشته باشد

درادامه ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مخالفت با رای اعتماد به محمد شریعتمداری گفت: باید الگویی برای اندازه‌گیری و مکانیزم عملیاتی برای وعده‌هایی که از سوی وزرای پیشنهادی داده می شود نیز به مجلس ارائه شود. وی بیان کرد: از نظر من مخالفت به معنای سیاه دیدن تمام کارنامه افراد نیست و موافقت نیز تایید تمام مواضع و برنامه‌های یک وزیر و برنامه‌های آن نیست. اگر چنانچه بنده امروز در مخالفت با دکتر شریعتمداری صحبت می‌کنم دلایلی برای خودم دارم که ممکن است حتی خیلی از افراد از این موضع‌گیری من رنجیده خاطر بشوند.

چرا رئیس‌جمهور به جوانان اعتماد نمی‌کند؟

شهاب نادری، نماینده مردم پاوه در مجلس هم با انتقاد از انتخاب شریعتمداری از سوی رئیس‌جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار گفت که چرا رئیس‌جمهور به جوانان اعتماد نمی‌کند؟ وی به عنوان مخالف افزود: از اینکه آقای شریعتمداری مجددا شانه زیر بار مسئولیت داده سپاسگزارم. من برای شخصیت حقیقی ایشان احترام زیادی قائل هستم، اما باید نظراتم را بیان کنم و از آقای روحانی بپرسم چرا با وجود این همه جوان نخبه و فرهیتخته با درجات عالی نتوانستند جوان گرایی را در عمل به جامعه ۶۵ درصدی جوانان نشان دهند؟

شریعتمداری می‌تواند با فسادهای سازمان یافته مبارزه کند

همچنین روح الله بابایی صالح، نماینده بویین زهرا در موافقت با وزیر پیشنهادی کار گفت: این آقای شریعتمداری بود که برای اولین بار موضوع ثبت سفارشات خودرو را که در زمان وزیر سابق اتفاق افتاده بود، برملا کرد. وی با اشاره به اینکه “شریعتمداری مورد وثوق دولت و آشنا با چالش‌های اجتماعی است” گفت: جناب شریعتمداری فردی با قاطعیت لازم در مبارزه با فساد می‌باشد. ایشان فردی است که می‌تواند با فسادهای سازمان یافته مبارزه کند. این آقای شریعتمداری بود که برای اولین بار موضوع ثبت سفارشات خودرو که در زمان وزیر سابق اتفاق افتاده بود، را برملا کرد.

«شریعتمداری» استارت مقابله با فساد واردکنندگان خودرو را زد

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادیف نماینده مردم رشت هم به عنوان موافق با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی باید چریک داشته باشیم، گفت: شریعتمداری یک چریک است برای جنگ اقتصادی. وی اظهار کرد: همه می‌گویند ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم در زمان جنگ هم ما به چریک نیاز داریم. آقای شریعتمداری برای جنگ اقتصادی، یک چریک است. وی سوابق وزارتخانه‌ای در وزارت خانه صنعت و بازرگانی داشته و عضو هیات امنای بنیاد شهید، عضو مجمع عمومی بانک مرکزی و رئیس هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی بوده است. در شرایطی که دشمن تمام توان خود را گذاشته که مردم را در تنگنای اقتصادی قرار دهد، شریعتمداری کسی است که با توجه به سوابق و تجارب خود می‌تواند کمک کند.

ترجیح می‌دادم به کارم در وزارتخانه ادامه دهم

پس از استماع سخنان مخالفان و موافقان، محمد شریعتمداری در جریان دفاع از صلاحیت خود برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: من اراده‌ای در این انتخاب نداشتم و این انتخاب رییس جمهور بود. من ترجیح می‌دادم به طور طبیعی به کارم در وزارتخانه ادامه دهم اما آقای رییس جمهور گفت که تغییر در بخشی از ارکان اقتصادی کشور، خواست نمایندگان است و من هم پذیرفتم مشروط به رای اعتماد مجلس. وی اضافه کرد: شما نمایندگان می‌خواهید در مورد تصدی وزارتخانه‌ای تصمیم بگیرید که اجتماعی‌ترین نهاد حاکمیت و از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی ایران است که اگر کارآمد عمل نکند نتیجه‌اش توزیع فقر است.

در پایان نمایندگان مجلس با ۱۹۶ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر در جلسه محمد شریعتمداری را به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب کردند.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا