صنعت، معدن، تجارت

گزارش سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت و سخنرانی رضا رحمانی + نتیجه رای گیری

نمایندگان مجلس برای بررسی صلاحیت رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت که رییس‌جمهور یکشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای به هیات رییسه مجلس او را معرفی کرده بود، تشکل جلسه دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) جلسه  رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را برگزار کردند که در این جلسه جمعی از وزرای کابینه دولت نیز حضور داشتند.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با حضور در مجلس در دفاع از رحمانی با اشاره به سوابق او در دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: او فردی از جنس پارلمان است و نمایندگان او را می‌شناسند و می‌تواند بار وزارت صنعت، معدن و تجارت را به خوبی بر دوش بکشد. رییس جمهور افزود: امروز وزارتخانه مهم صمت بار سنگینی بر دوش دارد، چرا که علاوه بر بخش صنعت و تولید، در حوزه تامین نیازمندی‌های مردم و کالاهایی که باید در اختیار آنها قرار بگیرد و همچنین هماهنگی‌هایی که باید با بانک مرکزی صورت بگیرد، نقش مهمی دارد.

برنامه پیشنهادی وزیر صنعت و معدن تناسبی با بودجه سالیانه ندارد

در ادامه  محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت رای اعتماد به رضا رحمانی گفت: در برنامه ارائه شده هیچ ارتباط معناداری با بودجه‌های سالانه دولت و مقدار عملیاتی شدن برنامه ارائه شده با توجه به بودجه‌های سال‌های پیش رو ارتباط معناداری دیده نمی‌شود. هدف‌گذاری بسیار فراتر از بودجه سنواتی است. وی بیان کرد: کسانی که بتوانند در شرایط فوق‌العاده تحریمی شجاعانه و مدبرانه با تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی مقابله کنند، باید انتخاب شوند. آقای روحانی فرمودند که نباید سخنان انتخاباتی بگوییم و سخنان انتخاباتی را برای زمان انتخابات بگذاریم اما رویه ایشان به گونه‌ای است که زمان انتخابات ده‌ها وعده بدهیم ولی بعد از انتخابات به همه آن‌ها پشت پا بزنیم.

«رحمانی» چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار دارد؟

احمد بیگدلی، عضو فراکسیون امیدهم به عنوان مخالف با بیان اینکه نظام قیمت‌گذاری فعلی مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده و باعث گرانفروشی شده است، گفت: آقای رحمانی برای کنترل این وضعیت هیچ برنامه‌ای ندارد. از ایشان می‌خواهیم که اگر مجلس به او اعتماد کرد اصلاحات اساسی به نفع مردم و ایران اسلامی انجام دهد. وی افزود: مخالفتم با آقای رحمانی مخالفت شخصی نیست حتی مراتب خوشحالی خود را اعلام می‌کنم که یکی از نمایندگان ادوار به عنوان وزیر معرفی شده است. اما به دلیل صیانت از همکارم و حمایت از نماینده سابق با او مخالف هستم.

«رحمانی» وارث مشکلات وزارت صنعت نیست

همچنین عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت با بیان اینکه گزینه پیشنهادی وزارت صنعت وارث مشکلات این وزارتخانه نیست، گفت که رحمانی برای مبارزه با فساد برنامه دارد. وی با بیان اینکه وزارت صنعت از وزارتخانه‌های حساس است، اضافه کرد: مشکل این وزارتخانه بیمه، مالیات، بانک، گمرک، نوسانات ارزی، تصدی‌گری دولت و شرکت‌های خصولتی هستند. انصافا آقای شریعتمداری در این وزارتخانه زحمت کشید و بهترین همکاری را با کمیسیون داشت. حالا دولت تصمیم گرفته تیم اقتصادی را جابه‌جا کند.

رحمانی ذوجنبتین است

علی‌اصغر یوسف نژاد، نماینده ساری هم به عنوان موافق گفت: آقای رحمانی ذوجنبتین است. مجلس را از زاویه دولت و دولت را از زاویه مجلس دیده است. وی افزود: همه ما می‌دانیم که پذیرش مسئولیت با توجه به شرایط فعلی کاری بسیار سخت است. اگر بعد از رای اعتماد ما به این وزرای پیشنهادی، این عزیزان رای بیاورند، به هتل ۵ ستاره نمی‌روند. دارند به بدترین شرایط می‌روند. مشکلات و مصائب و بدبختی‌ها روی سر این‌ها می‌ریزد.

«رحمانی» از برترین مدیران اجرایی و اقتصادی کشور است

در ادامه این جلسه حسینعلی شهریاری، نیز در موافقت با وزیر صنعت گفت: آقای رحمانی علاوه بر داشتن تعهد و تخصص و شایستگی، برای این مسئولیت خطیر یکی از برترین مدیران اجرایی و اقتصادی کشور است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  افزود:حسن سابقه و تجارب ارزشمند آقای رحمانی نویدبخش روزهای خوب برای وزارت صنعت و معدن است. مخالفان طوری صحبت کردند که فکر می‌کردند یک وزارتخانه در هیات دولت می‌تواند مشکلات کشور را برطرف کند. غافل از اینکه وزیر یک نفر در هیات دولت است و نه تنها دولت به تنهایی بلکه قوه مقننه و قوه قضاییه همگی باید دست به دست هم دهند تا مشکلات کشور برطرف شود. نباید از یک نفر انتظار داشته باشیم که همه مشکلات را حل کند.

اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون بیش از گذشته باید پای کار باشند

در نهایت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با تشریح برنامه‌هایش گفت: با اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون هر هفته جلسه داشتم و اکنون بیش از گذشته باید پای کار باشند. رضا رحمانی افزود: حدود ۳۱ درصد اقتصاد، ۳۳ درصد اشتغال کل و ۶۴ درصد اشتغال مولد در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است. وی تصریح کرد: بخشی از نقد نمایندگان مخالف در برنامه پیشنهادی بود و طبیعتا این برنامه ناقص است. در برنامه‌هایم برای راهبری بخش صنعت ۵۷ برنامه عملیاتی پیش‌بینی شده است. برای حوزه معدن ۲۹، بازار و تجارت و بازرگانی ۴۰ برنامه راهبردی دارم. یکی از برنامه‌هایم ایجاد رابطه سازنده و نزدیک با مجلس است.

در پایان نمایندگان مجلس با ۲۰۳ رای موافق، ۴۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ نماینده حاضر،  رضا رحمانی را به عنوان وزیر صنعت انتخاب کردند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا