امور زیربناییراه و ساختمان

«رحمانی» در برنامه‌هایش کلی‌گویی کرده است/ وزیر پیشنهادی می‌خواهد مشکل آدم و عالم را حل کند

نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: رحمانی کلی‌گویی کرده در حالی که با توجه به تحریم‌ها باید تکیه بر بخش خصوصی باشد که در این رابطه برنامه‌ای ارائه نکرده است .

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، محمود صادقی نماینده مردم تهران که به عنوان مخالف وزیر صمت سخن می گفت اظهار داشت: ابتدا بنده سوال می‌کنم که ترمیم کابینه در شرایط فعلی با چه هدفی است، هدف ترمیم کابینه افزایش کارآمدی دولت، شفافیت بیشتر و مبارزه با فساد، جلب اعتماد مردم و بازسازی سرمایه اجتماعی است. رییس‌جمهور با ۲۴ میلیون رای سکان امور را به دست گرفت اکنون متاسفانه با گذشت یک و نیم سال از رای مردم این سرمایه اجتماعی رو به افول است .

وی افزود: آقای روحانی گفتند سخنان انتخاباتی نگویید، بنده باید به سخنان ایشان عمل کنم حرف‌های انتخاباتی مربوط به وقت انتخابات است آن زمان وعده بدهیم و بعد به همه چیز پشت پا بزنیم در حالی که در طول ۴ سال باید همه حرف‌ها آویزه گوشمان باشد شعارهای تندمان را فقط در چند روز انتخابات مصرف نکنیم.

صادقی با اشاره به نقد رضا رحمانی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: در رزومه ایشان فرضیات باید براساس وضع موجود و پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی باشد ظاهرا برنامه ایشان از برنامه‌های استراتژیک وزارتخانه گرفته شده که قبل از سال ۹۷ نوشته شده است و داده‌ها براساس سال ۹۶ است و حتی به روز نشده است مثلا نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۷ منفی یک است در حالی که افزایش سه درصدی را پیش‌بینی کرده است.

وی ادامه داد: در برنامه ایشان هدف‌گذاری روی بخش‌های صنایع کلیدی مشخص نیست. خودرو، واردات، قیمت‌گذاری، خودروهای برقی، خودکفایی و بومی‌سازی با توجه به تحریم توجهی نشده است سوال این است که دسترسی به نرخ بهره‌وری با توجه به افت تولید چگونه انجام می‌شود طرحی برای جبران و تاب‌آوری و تداوم کسب و کار ارائه نشده است همچنین برنامه ایشان ارتباطی با بودجه سالانه و سنواتی ندارد و هدف‌گذاری‌ها فراتر از بودجه سنواتی است.

وی باتاکید بر اینکه کلی‌گویی آسان است اما باید برنامه‌ها مبتنی بر وضع موجود باشد، خاطرنشان کرد: برنامه‌های وی پیشنهادی گسترده است می‌خواهد مشکل آدم و عالم را حل کند اما معلوم نیست که کدام بخش در برنامه ایشان اولویت دارد .

صادقی اظهار داشت: جذب نیروی انسانی در یک دهه گذشته و خروج خارجی‌ها را داریم که برای آنها هیچ برنامه جایگزینی ارائه نشده است سهم بنگاه‌های کوچک، صنایع تبدیلی، کشاورزی و الکترونیک چگونه است؟ هیچگونه برنامه کمی در برنامه ارائه شده از سوی ایشان دیده نمی‌شود.

وی افزود: باید پرسید با توجه به وضعیت سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی اولویت ایشان برای پاسخگویی به این شرایط فوق العاده چیست و در مدت سه سالی که پیش رو دارند کدام یک برایشان ارجح‌تر است .

این نماینده مجلس بیان کرد: آقای رحمانی کلی‌گویی کرده در حالی که با توجه به تحریم‌ها باید تکیه بر بخش خصوصی باشد که در این رابطه برنامه‌ای ارائه نکرده است .

وی اظهار داشت: در سیاست اقتصاد مقاومتی ایجاد رقابت سالم بر کسب و کار و همچنین اقتصاد رقابتی تکیه شده تاکنون که کمتر به آن توجه شده است .

صادقی با بیان اینکه ضرورت انسجام و توازن بخش‌های مختلف باید در دستور کار باشد خطاب به رحمانی گفت: شما بنا دارید متصدی سه وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت باشید آیا توانسته‌اید انسجام ایجاد کنید در نامه اقتصاددانان و رهبری چند بار به این موضوع تاکید شده که نابرابری بین تجارت و تولید از بین برود.

وی اظهار داشت: طی شش دهه گذشته تولید و کشاورزی در مقابل خدمات رو به افول بوده آنگونه که سلطه سرمایه تجاری و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور باعث شده عدم توازن بین بخش‌های تولیدی کشاورزی ، صنعت و خدمات دیده شود. بنابراین باید در این اهداف تغییر ایجاد شود.

صادقی گفت: سوال این است که چرا وزراء عوض می‌شوند شما که همان برنامه‌هایی که شریعتمداری داشته را ارائه داده‌اید مگر بنا نیست که تحول ایجاد شود؟ شریعتمداری بروز فساد را به وزیر قبلی نسبت داد و واردات رانتی و ثبت سفارش خودرو را مربوط به قبل دانست. سوال این است که شما چه کرده‌اید؟ شما معاون نعمت‌زاده بوده‌اید آیا نمی‌خواهید به این موضوعات پاسخ دهید؟ آیا از پاسخگویی فرار می‌کنید؟ شما ۳۰ عنوان سابقه دارید سه دوره مجلس رییس هیات مدیره مس ایران بوده‌اید چه نقشی در این زمینه داشته‌اید؟ سه مقطع تحصیلی را طی کرده‌اید آیا امکان‌پذیر است با این همه مسئولیت دانشجو هم باشید این همه مسئولیت و ارتقای تحصیلی هیچ تناسبی با ندارد .

این نماینده تهران گفت: آقای روحانی گفته‌اند عده‌ای از ارز یارانه‌ای سوء استفاده کرده‌اند در این رابطه اگر ابوذر و سلمان هم به کار گرفته شده‌اند باید عوض شود سوال این است که چرا خودتان به این کار عمل نمی‌کنید .

وی به احداث کارخانه ذوب و پالایش در ورزقان اشاره کرد و گفت: عنوان می‌شود که این کارخانه قرار است به اطاعت از رهبری ساخته شود در حالی که ساخت آن فاجعه‌ای به مراتب بزرگتر از دریاچه ارومیه را به دنبال خواهد داشت می‌خواهند ۵ هزار میلیارد تومان هزینه کنند که برای پانصد نفر اشتغالزایی کنند. این طرح شبیه همان طرح‌هایی است که آب دریاچه ارومیه را فرو برد و باید برای این اقدام پیوست زیست محیطی لحاظ شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا