اقتصاد کلان

بخش خصوصی از وزرای اقتصادی جدید چه می‌خواهد؟

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره خواسته بخش خصوصی از وزیر اقتصاد گفت: از مهمترین خواسته های بخش خصوصی از وزیر اقتصاد باید به تثبیت بازار ارز، بهبود وضعیت سیستم مالیاتی و بانکی و همچنین تسهیل شدن امور گمرکی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جمشید عدالتیان شهریاری با بیان این مطلب در گفتگو با خبرآنلاین تصریح کرد: در سال ها و دوره وزرای قبلی معمولا با فعالان بخش خصوصی در تصمیم گیری های مربوط به این بخش مشورتی انجام نشده که از وزیر فعلی انتظار داریم با مشورت با بخش خصوصی از گرفتن تصمیم پش درهای بسته بپرهیزند.

وی تاکید کرد:‌ برای تسهیل کار فعالات بخش خصوصی باید از صدور بخشنامه های متعدد بدون مشورت با بخش خصوصی پرهیز شود.
این فعال اقتصادی عنوان کرد: با توجه به جلسه ای که با وزیر داشتیم، انتظار داریم برنامه های وی به سمت اجرای اقتصاد هوشمند پیش رود زیرا این برنامه کلیدی وزیر اقتصاد مبتنی بر مکانیزه کردن اتوماسیون و به کارگیری سیستم های اطلاعاتی است که برنامه جالبی به نظر می رسد. 

همچنین بخوانید

وی بیان کرد: از وزیر اقتصاد می خواهیم که سیستم مالیاتی شفاف شود و در بخش گمرک نیز روش های گمرکی بهبود یابد و حمایت از صادرات و رسیدگی به نظام بانکی و تثبیت نرخ ارز به گونه ای که شرکت ها و بنگاه های بتوانند به صورت شفاف فعالیت کنند.
عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این سووال که آیا وزیر اقتصاد می تواند در کوتاه مدت به این خواسته ها عمل کند، گفت:‌ او ۲.۵ سال تا پایان دولت وقت دارد و باید برای اجرای این کارها و خواسته ها برنامه ریزی انجام دهد.
وی درباره وزارت صنعت به عنوان یکی از وزارتخانه هایی که تجار با آن بسیار سروکار دارند، افزود:‌ خوشبختانه رحمانی، وزیر صنعت هم چند دوره در مجلس حضور داشته و رییس کمیسیون صنعت بوده  و همچنین فرد شناخته شده ای در اتاق بازرگانی است و و خوشبختانه به عنوان معاون وزیر سابق آشنایی کاملی با وزارت صنعت دارد که مجموع این عوامل می تواند تسهیلگر کارهای فعالان بخش خصوصی باشد.
عدالتیان توضیح داد: در جلسه ای که با وزیر صنعت داشتیم به این نتیجه رسیدیم که او نگاه ویژه به شرکت های کوچک و متوسط، صادرات و پیمان سپاری و نگاه مثبت به واردکنندگان دارد.
وی گفت: بخش خصوصی از وزیر صمت می خواهد که در تصمیم گیری ها و… با دولت و وزارت صنعت همکاری داشته باشد و و نظرات فعالان این بخش در تصمیم گیری ها لحاظ شود.
وی گفت:‌برنامه های وزارت اقتصاد و وزارت صمت باید با همکاری نزدیک با یکدیگر در نظر گرفته و اجرایی شود.
این اقتصاددان تصریح کرد: وزیر پیشنهادی صمت باید نگاه ویژه ای به تجار و به خصوص واردکنندگان داشته باشد زیرا به نظر می رسد واردکنندگان اکنون در جامعه به شدت در حال تحقیر شدن هستند. در شرایطی که در تجارت هم واردات داریم و هم صادرات و اگر واردات انجام نشود مشکلات عدیده ای پیش خواهد آمد بنابراین خواستار تغییر نگاه به تجار و واردکنندگان هستیم.
این عضو اتاق بازرگانی گفت: وزرای اقتصادی دولت بهتر است با مردم و مراکزی مانند اتاق بازرگانی ارتباط بیشتری برقرار کنند و در جریان مشکلات و خواسته ها قرار گیرند. 
عدالتیان گفت:‌ اکنون مردم مطالبات فراوانی دارند که شامل مواردی مانند گرانی کالاها، دسترسی بیشتر و ارزان تر به کالاهای اساسی، دارو و کمبود آن و … می شود که لازم است وزرا در برنامه های پیش رو خواسته های جامعه و بخش خصوصی را مدنظر قرار دهند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا