اقتصاد کلان

نرخ نفت و دلار در بودجه ۹۸ چقدر است؟

گرچه هنوز بحث‌ها و رایزنی‌ها در رابطه با تعیین نرخ دلار و نفت در بودجه سال آینده ادامه دارد، اما احتمال اینکه قیمت دلار به عنوان مبنای تبدیل درآمدهای ارزی به ریال تا حدود ۵۵۰۰ تومان تعیین شود، بیش از نرخ‌های دیگر است و بحث‌هایی برای نفت حدود ۶۵ دلاری مطرح است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اخیرا بخشنامه بودجه سال آینده از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، ولی ضوابط و چارچوب‌های آن که باید مبنای تعیین بودجه دستگاه‌ها قرار گیرد، اعلام نشده است. این ضوابط می‌تواند تعیین‌کننده سقف هزینه‌ها و منابع در اختیار دولت و به دنبال آن دستگاه‌های اجرایی باشد.

این در حالی است که تعیین شاخص‌های کلان برای پیش‌بینی بودجه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که تعیین‌کننده منابع درآمدی و همچنین نوع هزینه‌کرد دولت خواهد بود.

همچنین بخوانید

با توجه به اینکه بخشی و در حدود یک سوم منابع عمومی دولت از محل درآمدهای نفتی تامین می‌شود، بر این اساس پیش‌بینی قیمت هر بشکه نفت، میزان صادرات و در اهم آن نرخ دلاری که قرار است درآمدهای نفتی به ریال تبدیل شود، قابل توجه است که هر ساله در رابطه با آن بحث‌های زیادی شکل می‌گیرد و معمولا تا روزهای تحویل لایحه به مجلس ادامه پیدا می‌کند.

اما با توجه به شرایط ویژه‌ای که احتمالا پیش روی دولت در سال آینده خواهد بود و رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با آن تاکنون مسائلی را مطرح کرده و گفته که “با توجه به تحریم‌های احتمالی آمریکا شرایط بودجه را به طور ویژه بررسی و تدوین خواهند کرد”، بحث درآمدهای نفتی به گونه‌ای است که احتمالا و بر اساس آنچه مسئولان اعلام کرده‌اند میزان صادرات نفت تا حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.

این در حالی است که اکنون برای سال جاری صادرات نفت به حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

اطلاعات دریافتی ایسنا نیز از این حکایت دارد که در رابطه با تعیین قیمت فروش هر بشکه نفت با توجه به افزایش قیمتی که در بازارهای جهانی در چند ماه گذشته داشته و اکنون به میانگین حدود ۷۵ دلار در هر بشکه می‌رسد، برای بودجه سال بعد بحث‌هایی برای نفت حدود ۶۵ دلاری وجود دارد و بعید نیست که این قیمت برای آن ثبت شود.

از سوی دیگر باید نفت فروخته شده توسط دولت از سوی بانک مرکزی به ریال تبدیل شود که هرساله مبنای آن برای پیش‌بینی درآمد نفتی دولت تعیین می‌شود. نرخ‌هایی که پیشنهاد شده هنوز نهایی نشده است اما ظاهرا نرخ ۵۵۰۰ تومان نیز برای هر دلار از احتمال بالاتری برخوردار است.

بر این اساس دولت درآمدهای ارزی خود در سال آینده را با رشد قیمت دلار به ریال تبدیل خواهد کرد و البته این امری طبیعی بوده و هر ساله معمولا قیمت دلار در بودجه نسبت به سال قبل افزایش دارد. برای سال جاری مبنای دلاری بودجه ۳۵۰۰ تومان بود.

گرچه احتمالا با توجه به تحریم‌های پیش رو میزان صادرات نفت ایران کاهش خواهد یافت اما به هر حال افزایش قیمت دلار در بودجه و همچنین افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی تا حدی این کسری را می‌تواند جبران کند؛ همان طور که در ماه‌های ابتدایی امسال و بر اساس آنچه سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد افزایش قیمت نفت موجب افزایش درآمدهای نفتی شد، چراکه دولت برای قیمت نفت حدود ۵۵ دلار در هر بشکه با نرخ ۳۵۰۰ تومان پیش‌بینی کرده بود که این نرخ برای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی تا بیش از ۷۰ دلار افزایش داشت.

با این وجود اعداد و ارقام بودجه معمولا تا پایان روزهای پایانی تحویل به مجلس (نیمه آذر) در حال گمانه‌زنی و چکش‌کاری بوده و ممکن است تا ساعت‌های پایانی نیز نهایی نشود؛ از این رو هر گونه تغییری در نرخ‌ها و سقف‌های بودجه محتمل است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا