بورسبورس اوراق

بورس همچنان استعداد رشد دارد

بازار سرمایه همچنان استعداد رشد دارد اما نیازمند مشاهده فاکتورها و رخدادهایی مشخص است که معرف عملکرد بهتر شرکت‌ها خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رشد و ریزش‌های اخیر بورس یک ابهام بزرگ به‌خصوص در ذهن تازه‌واردان به وجود می‌آورد که روند آتی این بازار چطور خواهد بود و آیا باید اکنون از بازار خارج شد یا اینکه نوسان‌های شدید گذرا است و وضع بازار بهتر خواهد شد؟ بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که به تدریج وضعیت بورس بهتر می‌شود و با شیب ملایم به رشد خود ادامه می‌دهد.

افشین عزیزیان، عضو موظف هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران، در رابطه با وضعیت کنونی بورس و پیش‌بینی آینده آن گفت: بازار سرمایه ایران بعد از رکود طولانی‌مدت چند ساله، از سال گذشته و همزمان با رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها به همراه رشد قیمت ارز شروع به رشد کرد و در واقع موارد یاد شده عوامل محرکه بازار شدند تا دوره رشدی را تجربه کند.

همچنین بخوانید

او ادامه داد: صنایعی که تاثیرپذیری بیشتری از قیمت ارز داشتند، بیشتر مورد توجه بازار قرار گرفتند و همزمان با رشد نرخ ارز، بازار آثار آن را در درآمد شرکت‌ها برآورد کرد و متناسب با آن، رشد اتفاق افتاد.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص ریزش‌های اخیر بورس گفت: در یک تا دو ماه اخیر روند رشد پر شتاب قیمت ارز به دلایل اقتصادی متوقف شد و بازار ارز در یک وضعیت تعادلی قرار گرفت؛ البته یک تعادل شکننده که متاثر از فاکتورهای سیاسی و اتفاقاتی است که کشور در سطح سیاست بین‌الملل با آن مواجه است. این تعادل شکننده است و  در آینده می‌تواند به هریک از دو سمت حرکت کند و در نقطه جدیدی قرار گیرد.

عزیزیان ادامه داد: در شرایط فعلی که رشد قیمت ارز در بسیاری از شرکت‌ها منعکس شده، برای رشد لازم است که آثار مشخص مالی در عملکرد شرکت‌ها مشاهده شود.

او در رابطه با گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها گفت: عملکرد بعضی از شرکت‌ها در گزارش‌های شش ماهه مناسب و مشهود بود؛ به‌ویژه در شرکت‌های پتروشیمی ازجمله زاگرس و پارس عملکردها بهتر از انتظار بود اما در صنایع دیگر به‌خصوص پالایش و فلزات، عملکردها مقداری کمتر از انتظار بازار بود.

عزیزیان در ادامه اظهار داشت که در رابطه با شش ماهه دوم سال این پرسش مطرح است که آیا شرکت‌ها در فروش -چه از منظر بین‌المللی و فروش صادراتی به جهت موانع ایجاد شده و چه در فروش داخلی به جهت پیشروی اقتصاد به سوی دوره رکود مجدد- دچار مشکل می‌شوند یا خیر؟ این پرسش‌ها و ابهامات درباره عملکرد آینده شرکت‌ها در شش ماهه دوم وجود دارد. این شرایط درنهایت به یک وضعیت بیم و امید برای بازار سرمایه منتهی می‌شود.

به اعتقاد او بازار سرمایه همچنان استعداد رشد دارد اما نیاز به مشاهده فاکتورها و رخدادهایی مشخص دارد که معرف عملکرد بهتر شرکت‌ها خواهند بود. اگر این موارد دیده نشود، بازار در رابطه با رشد آتی خود با دشواری مواجه خواهد بود.

عضو هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران در پایان به ارائه توصیه‌هایی برای تازه‌واردان بورس پرداخت: بازار سرمایه یک بازار شناخته شده برای عموم نیست و اگر بی‌محابا و بدون طی کردن مسیرها و کانال‌های لازم در بورس سرمایه‌گذاری شود، احتمال زیان وجود دارد و به دنبال آن، سرمایه‌گذار از این بازار گریزان می‌شود.

او افزود: بهترین راه برای کسانی که شناخت کافی از بورس یا وقت لازم را برای سرمایه‌گذاری مسقتیم ندارند، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است؛ به عنوان مثال، استفاده از خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مدیران حرفه‌ای بهره می‌برند و بنابراین از نظر حرفه‌ای از دانش و تخصص لازم برخوردارند؛ ضمن آنکه سبدی از سهام مختلف تشکیل می‌شود که در مواقع سقوط و کاهش قیمت‌ها، آسیب کمتری در مقایسه با سرمایه‌گذاری مستقیم متوجه سرمایه‌گذاران می‌شود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین- مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا