بین الملل

تقاضای جهانی برای طلا ۴۲ درصد افزایش یافت

بانک‌های مرکزی جهان به طلا روی آورده‌اند تا آن را جایگزینی برای دلار کنند و علت آن هم سیاست‌های تجاری خصمانه آمریکا و وضعیت نامشخص ژئوپولیتیکی در جهان است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ه نقل از راشاتودی، بانک‌های مرکزی جهان به طلا روی آورده‌اند تا آن را جایگزینی برای دلار کنند و علت آن هم سیاست‌های تجاری خصمانه آمریکا و وضعیت نامشخص ژئوپولیتیکی در جهان است.

آمار انجمن جهانی طلا (دابلیوجی‌سی)، نشان داد در ربع اول ۲۰۱۸ تقاضای طلا در بین بانک‌های مرکزی جهان ۴۲ درصد افزایش یافته است. روسیه و ترکیه بزرگترین خریداران خالص طلا هستند.

بانک‌های مرکزی در نیمه اول ۲۰۱۸ روی هم رفته ۱۹۳.۳ تن طلا به ذخایر خود افزوده‌اند که نسبت به ۱۷۸.۶ تن طلایی که در بازه مشابه سال قبل خریداری کرده بودند، ۸ درصد افزایش داشته است. دابلیوجی‌سی می‌گوید این قوی‌ترین ۶ ماه برای خرید طلای بانک‌های مرکزی از ۲۰۱۵ تا کنون است.

دابلیوجی‌سی اعلام کرد که تا نیمه اول ۲۰۱۸، بانک‌های مرکزی جهان ذخایر طلای خود را به ۱.۳۶ تریلیون دلار افزایش دادند که این حدود ۱۰ درصد ذخایر ارزی جهان است. یکی از تحلیل‌گران به راشاتودی گفته است که دلیل پشت این روال جهانی، تنوع‌بخشی به ذخایری است که بیشتر دلار در آن سهم داشت.

الدیار موراتوف، رییس کستل‌فمیلی سنگاپور، می‌گوید: ایالات‌متحده از دیرباز از دلار برای فشار آوردن به رقیبان خود استفاده کرده است. این همیشه باعث خشمگین شدن جوامع جهانی شده است. حالا جنگ بر علیه دلار به اروپا رسیده است.

او ادامه داد: روسیه در مواجهه با تحریم‌های جدید غرب و احتمال قطع شدن دسترسی این کشور از سیستم دلاری، خرید طلای خود را افزایش داد.

طبق گفته موراتوف استراتژی مشابهی در حال حاضر در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی انجام می‌شود. چین، ترکیه، ونزوئلا، ایران، قطر و اندونزی در نظر دارند اقتصاد و تجارت خارجی خود را دلارزدایی کنند. همه این کشورها ذخایر طلای خود را به طور قابل‌توجهی افزایش داده‌اند.

دابلیوجی‌سی هم اشاره کرد که خرید طلا تنها به عنوان کاهش ریسک‌های ارزی انجام نمی‌شود؛ در فضایی که تنش‌های ژئوپولیتیکی همچنان در حال افزایش هستند، طلا دارایی جذابی است چراکه مسئولیت تامین ارزش آن به عهده طرف دیگری قرار ندارد و هیچ ریسکی را که به طرفین معاملات مربوط باشد در خود ندارد.

«طلا همیشه یک نوع سرمایه آشنا برای بانک‌های مرکزی بوده است و با مصرف درحال رشد کشورهای درحال‌توسعه، طلا با الگوی اقتصادی این کشورها هم‌خوانی بیشتری پیدا کرده است. بانک‌های جهانی بیش از پیش متوجه این می‌شوند که قوانین بازی در حال عوض شدن است».

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا