امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سرمازدگی یک آسیب فیزیولوژیکی است

پیمان کشاورز در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: غشای سلولی از دو لایه چربی تشکیل شده که نسبت به تغییرات دما خیلی حساس هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وی همچنین اظهارداشت: غشای سلولی با سردی هوا خاصیت نیمه تراوایی خود را از دست داده و باعث مرگ سلولی می شود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور گفت: گیاهان بصورت طبیعی برای مقابله با سرمازدگی آنزیم هایی تولید می کنند که این آنزیم ها باعث حفظ سیالیت چربی های غشای سلولی در دمای پائین و به تبع جلوی مرگ سلولی را می گیرد.

همچنین بخوانید

وی افزود: برای تولید این آنزیم ها بوسیله گیاهان در زمان سرما جهت حفظ سیالیت چربی های غشای سلولی باید ترکیبات غذایی مناسب مانند پتاسیم یا اسید های آمینه وجود داشته باشد.

کشاورز بیان داشت: قبل از وقوع سرما باید از ترکیبات پتاسیم استفاده تا گیاهان بتواند به راحتی این شرایط را پشت سر بگذارنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه تنش یخبندان نباید با تنش سرما اشتباه گرفته شود، یادآور شد: این دو کاملا متفاوت از هم هستند.

برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا