بانک و بیمهطلا و ارز

بررسی بازارهای دلار، طلا و سرمایه؛ صعود همزمان سه بازار

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازگشت سهام به مدار صعود

شاخص کل بورس تهران دیروز با رشد ۱۷۸۵ واحدی مجددا به ارتفاع ۱۸۰ هزار و ۶۲۷  واحدی بازگشت. بازده یک درصدی کل سهام طی روز گذشته در حالی رقم خورد که نماگر اصلی بازار در مدار اصلاحی اخیر ۵/ ۵ درصد از ارتفاع خود را طی ۴ روز کاری از دست داده بود. به نظر می‌رسد برخورد قیمت اغلب سهام به سطوح حمایتی در کنار انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها برای مهرماه موجب چرخش صعودی سهام شده است. در این میان، نمادهای پتروشیمی و معدنی نقش پررنگ‌تری در حمایت از شاخص داشتند. پالایشی‌ها به روند نزولی خود ادامه دادند و بانکی‌ها و به‌ویژه خودرویی‌ها در پایان معاملات با رشد شدید تقاضا مواجه شدند. با این حال، تداوم ارزش پایین معاملات خرد نسبت به متوسط یک ماه اخیر نشان‌دهنده گارد احتیاطی فعالان بورسی است که از روز پایانی هفته گذشته آغاز شد و طی دادوستدهای دیروز نیز ادامه یافت.

31-01

 

بازار ارز

سبقت دلار از بازارها

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با جهش ۴۵۰ تومانی به نرخ ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. بهای دلار با سومین رشد متوالی طی روز گذشته و جهش ۲/ ۳ درصدی، به ارتفاعی دست یافت که در ۱۶ روز اخیر تجربه نکرده بود. چنان که انتظار می‌رفت تلاطم در بازار ارز به دلیل قرارگرفتن در آستانه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران افزایش یافته و فعالیت‌های سفته‌بازانه یک بار دیگر به نیروی محرکه اصلی برای رشد ارزش دلار تبدیل شده است. بازار ارز از هجدهم مهرماه با حضور جدی بازارساز ارزی و گشایش مجراهای عرضه اسکناس فضای نسبتا  آرامی را تجربه کرد. اما از انتهای هفته قبل و با نزدیک‌شدن به دور دوم تحریم‌ها مجددا شاهد افزایش دامنه نوسان قیمت‌ها هستیم که انتظار می‌رود آثار هیجانی این روند با تمهیدات سیاست‌گذار محدود شود.

31-02

 

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به دلار

هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ دیروز با رشد ۷۰ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و به بالای سقف ۱۵ روز اخیر برآمد. اگر چه سکه در ۳ روز کاری گذشته همسو با حرکت‌ صعودی دلار رشد کرد اما نکته جالب توجه این است که تناسب تغییرات این دو بازار یکسان نیست. این معادله در رشد دلار و سکه طی دادوستدهای دیروز نیز انعکاس یافت. به این ترتیب، در روزی که ارزش دلار بیش از ۳ درصد افزایش یافت، بهای سکه به رشد ۵/ ۱ درصدی بسنده کرد. چنان که پیش از این نیز عنوان شد، آزادی  عمل سکه‌بازان در بروز واگرایی قیمت‌ها در این بازار بی‌تاثیر نیست. موضوعی که در چند روز اخیر با افزایش دامنه نوسان بهای طلای جهانی بروز و ظهور بیشتری یافت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

چشم انداز صعودی فلز زرد

بهای هر اونس طلای جهانی ضمن افزایش ۶/ ۰ درصدی طی هفته قبل، چهارمین صعود هفتگی را ثبت کرد و به سطح ۶/ ۱۲۳۳ دلار رسید. عملکرد ناامیدکننده شرکت‌های بزرگ وال‌استریت در پایان هفته گذشته و سرایت بدبینی به دیگر بازارها نقش تعیین‌کننده‌ای در خروج سرمایه‌ها از سهام و حرکت به سمت طلا و دیگر دارایی‌های امن داشت. شاخص کل سهام جهانی که نماینده‌ای از عملکرد ۸۵ درصد از ارزش سهام شرکت‌های جهان است، با افت ۱۴ درصدی از اوج خود در ابتدای سال جاری میلادی، طولانی‌ترین اصلاح هفتگی را طی ۵ سال اخیر ثبت کرده است. برآیند این نشانه‌ها حاکی از خروج قابل‌توجه سرمایه‌ها به سمت دارایی‌های امن، از جمله طلا و اوراق خزانه آمریکاست. در همین چشم‌انداز، حدود دو‌سوم کارشناسان و سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت کیتکو هم روندی صعودی برای فلز زرد در هفته پیش‌رو پیش‌بینی کرده‌اند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تلاطم اوراق در رکود تورمی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵، دیروز ضمن نوسان پردامنه، در نهایت با رشد ۳/ ۲ درصدی به قیمت ۵۹ هزار و ۳۱۰ تومان معامله شدند. در ابتدای معاملات دیروز شاهد تحرکات مثبت در اکثر سررسیدهای این بازار و افزایش فاصله قیمت اوراق از کف ۵۵ ماهه بودیم. با این حال، این روند پایدار نماند و قیمت‌ها در نیمه دوم معاملات تحت فشار عرضه با اصلاح نسبتا محسوس مواجه شدند. افزایش دامنه نوسان قیمت اوراق در حالی رقم خورد که متوسط قیمت مسکن در تهران بر‌اساس آخرین گزارش بانک مرکزی برای مهرماه، ۸۳ درصد در مقیاس سالانه افزایش یافته و تعداد معاملات نیز در همین بازه زمانی ۳۲ درصد کم شده است. در عین حال، رشد ۴/ ۶ درصدی متوسط قیمت در مهرماه نسبت به شهریور در حالی رقم خورد که تعداد معاملات ۵/ ۹ درصد ریزش داشت.

31-05

 

بازار نفت

نفت تحت فشار نیروهای متقابل

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۵/ ۲ درصدی طی هفته قبل به قیمت ۶/ ۶۷ دلار رسید. فشارها بر صدور نفت ایران همچنان مهم‌ترین عامل حمایت از بهای نفت است اما صادرکنندگان بزرگ از جمله عربستان و روسیه بر سر آنند تا از مجرای افزایش تولید نوسان قیمت‌ها را محدود کنند. وزیر نفت عربستان به‌رغم سیگنال کاهش تولید اوپک، طی اظهاراتی در هفته قبل از حضور موثر برای برقراری تعادل در بازار گفت. وزیر انرژی روسیه نیز روز شنبه با اشاره به مخاطرات کمبود عرضه در بازار اعلام کرد، دلیلی برای تثبیت یا کاهش سطح تولید وجود ندارد. از طرفی، افزایش فعالیت شمار دکل‌های نفتی آمریکا برای سومین هفته پی‌درپی نشانه‌ای از افزایش عرضه در بازار است که در کنار افزایش پیوسته موجودی‌های نفت آمریکا در ۵ هفته اخیر عامل فشار بر قیمت‌ها ارزیابی می‌شوند.

31-06

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا