انرژی

دروغ بزرگ آمریکایی‌ها

آمریکا با خروج از برجام نقشه به صفر رساندن صادرات نفت ایران را کشید و برای تحقق آن به هر دستاویزی چنگ زد. از تهدید مشتریان ایران گرفته تا تشویق عربستان برای جایگزین کردن نفت خود با نفت ایران. آمریکا حتی برای این‌که بازار با کمبود مواجه نشود و قیمت جهانی نفت بالا نرود دست به ذخایر استراتژیک خود هم زد که البته نه موفق شد کمبود را جبران کند و نه توانست صادرات ایران را به صفر برساند و نه قیمت نفت کاهش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی،  آمریکا در کنار اقداماتی که برای به صفر رساندن نفت ایران انجام می‌دهد دست از ایجاد جو روانی نمی‌کشد و با این‌که دائما از به صفر رساندن صادرات نفت ایران و جایگزین کردن نفت دیگر کشورها از جمله عربستان با نفت ایران در بازار جهانی حرف می‌زند اما در عمل موفق به این کار نشده است؛ به طوری‌که روز گذشته معاون اول ریاست‌جمهوری اعلام کرد ایران در ماه‌های گذشته روزانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است. البته نمی‌توان کاهش صادرات را انکار کرد اما به صفر رساندن صادرات نفت ایران، برای آمریکا سرابی بیش نیست.

در این سوی ماجرا ایران بارها اعلام کرده است که تصمیمی برای کاهش تولید ندارد و جدیدترین میزان تولیدی که از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به ایسنا اعلام شد، روزانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود. روی دیگر این سکه میزان صادرات ایران است که بیژن زنگنه به صفر رساندن آن را رویای تعبیر نشدنی آمریکا دانسته است. برنامه ایران این است که اجازه ندهد میزان صادرات از روزانه یک میلیون بشکه کمتر شود.

همچنین بخوانید

آمریکا برای جبران خلاء نفت ایران از ابتدا حساب سنگینی روی عربستان باز کرد اما عربستان یک روز از توان تولید دو بشکه در ازای یک بشکه نفت ایران گفت و روز دیگر اعلام کرد قدرت تولید بیش از میزان کنونی را ندارد. باید گفت آمریکا در پارادوکسی قرار گرفته است که نمی‌تواند آن‌را حل کند. در حال حاضر عربستان از ذخایر استراتژیک خود برداشت می‌کند و همین برداشت از ذخایر استراتژیک، قیمت نفت را بالا می‌برد. درواقع این کشورها از ذخایر استراتژیک خود برداشت می‌کنند که قیمت نفت افزایش نیابد اما این موضوع برعکس عمل کرده و به بازار سینگالی برای افزایش قیمت می‌دهد. به تعبیر اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست‌جمهوری، امروز اتفاقی که می‌افتد دروغی است که دولتمردان آمریکایی به مردم دنیا و آمریکایی‌ها می‌گویند که باید نفت عربستان و دیگر کشورها جایگزین نفت ایران شود تا قیمت آن افزایش نیابد.

قیمت نفت که حدود ۳۰ دلار بود اکنون به حدود ۸۰ دلار رسیده است. آمریکایی‌ها اگر می‌توانستند فروش نفت ایران را متوقف کنند به‌طور حتم قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار می‌رسید. به گفته دولتمردان، با همین شرایط اگر یک میلیون بشکه نفت هم صادر کنیم درآمد نفت را به دست آورده‌ایم .از سوی دیگر با آغاز فصل سرما و بازگشت پالایشگاه‌ها به مدار، پیش‌بینی می‌شود که مصرف و نیاز به نفت در بازار جهانی افزایش یابد. در حال حاضر عربستان فقط توانسته تولید خود را ۳۵۰ هزار بشکه افزایش دهد و روسیه هم بیش از این توان افزایش تولید ندارد.

 به عبارت دیگر آمار و ارقام حاکی از آن است که عربستان با استفاده از ذخایر خود توانسته است در فاصله ماه مه تا سپتامبر، روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کند. مجموع تولید نفت دیگر اعضای اوپک در این بازه زمانی تنها ۱۰۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و این بدان معناست که اعضای اوپک توانایی افزایش تولید نفت بیشتر از رقم کنونی را ندارند. از سوی دیگر تولید نفت روسیه در ماه سپتامبر نسبت به ماه مه، ۳۸۸ هزار بشکه در روز افزایش یافته است که در بالاترین سطح خود قرار دارد، بنابراین روسیه هم در کوتاه‌مدت بدون سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی خود نمی‌تواند بیش از این، تولید خود را افزایش دهد و آن‌چه که آمریکا در مورد جبران خلاء نفت ایران توسط دیگر کشورها می‌گوید گزافی بیش نیست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا