بورسبورس اوراق

امیدواری سهامداران با جهش۲۵۰۰ واحدی شاخص بورس پُررنگ‌تر شد؛ رشدی از جنس خودرو و بانک

در سومین روز هفته معاملات بورس تهران در حالی انجام شد که جو مثبت گروه خودرویی و بانکی و تشکیل صف خرید در نمادهای مهم این دو گروه سبب بهبود روند کلی معاملات شد. از این رو امروز شاخص هم‌وزن به لطف اقبال فعالان بورسی به نمادهای دو گروه مذکور سبب رشد قابل ملاحظه شاخص هم‌وزن شد. امروز مجموعا از ۳۸ صنعت حاضر در بورس، تنها دو صنعت محصولات کاغذی و رایانه بازدهی منفی را به ثبت رساندند. از سوی دیگر در سمت مثبت‌ها سه گروه خودرو، انبوه سازی و لاستیک و پلاستیک بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،درجریان معاملات امروز تالار شیشه‌ای، شروع مثبت و قابل توجه گروه خودرو سبب جلب نظر فعالان بورسی به این گروه شد. هرچند که در میانه های  بازار  صف خرید دو لیدر اصلی گروه یعنی «خساپا» و «خودرو» توسط حقوقی این دو سهم عرضه شد اما اقبال حقیقی‌ها سبب تشکیل مجدد صف خرید در دو نماد مذکور شد که افزایش قیمت تا محدوده مثبت چهار درصد را برای تمام نمادهای گروه نتیجه داد.

در نتیجه امروز شاهد ثبت بازدهی ۴.۳ درصدی برای شاخص گروه خودرو بودیم که در نتیجه دادوستد ۳۳۰ میلیون سهم از این گروه به ارزش ۴۵.۶ میلیارد تومان بود. در این گروه «خاور»، «خکرمان»، «خکاوه» و «خعمرا» بازدهی درصدی را نصیب سهامداران کردند. در این گروه تنها نماد «خلنت» در محدوده منفی چهار درصدی معامله شد. سایر نمادهای این گروه اما در صف خرید به کار خود ادامه دادند.

دیگر گروه مورد توجه بازار امروز بانکی ها بودند که بیشترین حجم معاملات را در بین ۳۸ گروه به خود اختصاص دادند. در این گروه که بازدهی ۳.۶ درصدی را نصیب سهامداران کرد «سامان»، «سمایه» و «توسعه» رشد ۱۰ درصدی قیمت را تجربه کردند. همچنین سایر نمادها از جمله «وبملت»، «وبصادر»، «وتجارت» نیز در محدوده صف خرید به کار خود پایان دادند.

در گروه آرام فلزی اما تنها بازگشایی نماد «ذوب» در محدوده مثبت هفت درصد سبب سرایت جو مثبت به سایر نمادهای این گروه شد. گفتنی است نماد «ذوب» که به دلیل افت بیش از ۲۰ درصد در پنج روز کاری متوقف شده بود امروز با صعود قابل توجه قیمتی به تابلوی معاملات بازگشت.

البته در سایر گروه‌های بزرگ و مطرح بازار معاملات نسبتا متعادل و به دور از هیجان خاصی دنبال شد تا جایی که در گروه پالایشی ها شاهد دادوستدها در محدوده صفر و بعضا منفی تابلو بودیم. در این گروه «شاوان»، «شزنگ»، «شتران» و «شبندر» در محدوده های منفی معامله شدند. اصلاح ادامه دار قیمتی در این گروه سبب افت بازدهی قابل توجه نمادهای این گروه شده است.

نکته قابل توجه بازگشت اشخاص حقیقی و ورود ۶۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط این گروه به بازار بود که بیشترین حجم خرید در گروه‌ بانکی‌ها اتفاق افتاد.

کدالی‌های با اهمیت

در گروه رایانه شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش از ابتدای سال مالی تا پایان مهر ماه (۱۰ ماه) حدود ۱۰۴۶ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از سه برابر شده است.

در گروه لاستیکی نیز شرکت صنایع لاستیکی سهند از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه حدود ۲۵ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به سه برابر شده است. مبلغ فروش مهر ماه شرکت حدود چهار میلیارد تومان بوده که نسبت به میانگین ماهانه شش ماه قبل ۱۵ درصد افزایش یافته و نسبت به مهر سال قبل بیش از ۹ برابر شده است. نرخ فروش محصول تسمه نقاله در مهر ماه نسبت به میانگین ماه‌های قبل ۳۵ درصد افزایش یافته و نرخ فروش قطعات فنی بیش از دو برابر شده است. تعداد تولید تسمه نقاله در مهر ماه نسبت به ماه‌های قبل افزایش و تعداد فروش آن کاهش یافته و تعداد تولید و فروش قطعات فنی کاهش یافته است.

در گروه فلزی نیز شرکت آهن و فولاد ارفع از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه حدود ۱۲۵۴ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است. مبلغ فروش مهر ماه شرکت حدود ۱۹۲ میلیارد تومان بوده که نسبت به میانگین ماهانه شش ماه قبل ۹ درصد افزایش یافته و نسبت به مهر ماه سال قبل بیش از چهار و نیم برابر شده است.

در گروه محصولات شیمیایی شرکت پتروشیمی فن‌آوران از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه حدود ۱۳۳۵ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر شده است. مبلغ فروش مهر ماه شرکت حدود ۳۵۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به میانگین ماهانه شش ماه قبل بیش از دو برابر و نسبت به مهر ماه سال قبل بیش از سه برابر افزایش یافته است. نرخ فروش بیشتر محصولات شرکت در مهر ماه نسبت به میانگین ماه‌های قبل افزایش داشته است.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه ای، تمام شاخص ها سبزرنگ شده  و در محدوده های مثبت جا خوش کردند. در این بین شاخص کل با رشد ۲۵۹۲ واحدی (معادل ۱.۴۴ درصد) به ارتفاع ۱۸۳ هزار و ۲۱۹ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز به دنبال شاخص کل با رشد ۵۴۲ واحدی (معدل  ۱.۹۲ درصدی) به پله ۲۸ هزار و ۹۶ واحد رسید. در این بین بیش از دو میلیارد و ۳۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۴۷ میلیارد تومان در ۱۴۴ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

ترین‌های بورسی امروز

در بین گروه های صنعت، مواد شیمیایی، بانکی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در گروه نمادهای شاخص ساز ، نمادهای «فارس»، «وامید»، «وبملت»  و «کچاد» هرکدام به ترتیب ۲۹۸، ۱۶۵، ۱۵۲ و ۱۱۸ واحد شاخص را تقویت کردند.. اما در سوی قرمزرنگ ها، نمادهای «جم»، «فخوز» و «شفن» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز همچون سایر شاخص ها روند صعودی که از روز گذشته در پیش گرفته بود ادامه داد و با رشد ۲۶ واحدی در ارتفاع دو هزار و ۴۰ واحد به کار خود خاتمه داد. در این بازار نیز ۹۴۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۱۴ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۲۵۵میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشته است که رشد ۱۰ درصدی را نسبت به روزهای گذشته نشان می دهد.

همانطور که گفته شد امروز بازگشایی مثبت «ذوب» با استقبال اشخاص حقیقی روبرو شد و همین امر سبب تقویت هفت واحدی آیفکس شد. در ادامه همچنین معاملات پِرحجم و مثبت در نمادهای «میدکو» و «مارون» نیز بیشترین نقش را در رشد شاخص فرابورس بازی کردند.

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا