امور زیربناییراه و ساختمان

مرزهای زمینی نقش آفرین در تعاملات تجاری

یک کارشناس حمل و نقل بین الملل گفت: مرزهای زمینی در توسعه و تعاملات تجاری کشورها بسیار نقش آفرین هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمود قاسم افشار در برنامه «راه ابریشم» رادیو اقتصادضمن پاسخ به این پرسش که آیا داشتن مرز زمینی برای کشور یک مزیت محسوب می شود، افزود: بستگی به موقعیت استراتژیکی و قرارگیری مملکت در چه نقطه ای از منطقه و جهان دارد.

وی همچنین با تقسیم بندی مرزهای زمینی به ریلی و جاده ای اظهارداشت: بحث اصلی در مرزهای زمینی منوط می شود به اینکه چقدر می توان از کشور های همسایه به لحاظ حرکتی یا بن بست بودن استفاده کرد.

این کارشناس حمل و نقل بین الملل گفت: ایران در مقطعی که به کنوانسیون های جاده ای ملحق نشده بود به عنوان یک کشور بن بست در دنیا شناخته می شد.

وی افزود: قبل از فروپاشی شوروی تنها مرز عبوری جاده ای ایران از طریق ترکیه و تنها راه ریلی کشور هم جلفا بود و هیچ راه دیگری وجود نداشت.

قاسم افشار تصریح کرد: کشور ایران از دیر باز به مناسب موقعیت استراتژیکی همواره در سر چهار راه تجارت بین الملل قرار داشته است.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: مرزهای زمینی صد درصد می توانند تاثیر بسزایی در تعاملات تجاری داشته باشند.

این کارشناس حمل و نقل بین الملل ضمن اشاره به مرزهای زمینی ایران همچون شلمچه، باشماق، پرویزخان، مهران، خسروی، بازرگان، آستارا، جلفا، مغری، لطف آباد، باجگیران، اینچه برون (پل)، دو غارون، سرخس ومیلک یادآورشد: مرز زمینی بازرگان مهمترین مرز ورود و خروج کامیون ها و همینطور راه ارتباطی ایران به اروپاست.

وی در ادامه گریزی هم به مرزهای ریلی کشور زد و گفت: طی سال های اخیر حرکت های خوبی در راستای بسط و گسترش خطوط ریلی مملکت انجام شده است.

این کارشناس حمل و نقل بین الملل افزود: خوشبختانه با توجه به اقدامات صورت گرفته چهار هزار کیلومتر شبکه ریلی در ابتدای انقلاب امروز به ۱۳ هزار کیلومتر رسیده است.

وی تصریح کرد: جدا از این کریدورهای شمال – جنوب و شرق- غرب نیز در حال احداث است.

قاسم افشار یادآورشد: همه این موارد در بسط و گسترش تعاملات با ممالک همجوار و اروپایی بسیار موثر است.

برنامه «راه ابریشم» کاری از گروه صنعت و بازرگانی به تهیه کنندگی مهرگان سوادکوهی یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ساعت ۱۶,۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه با هدف توسعه تجارت بین الملل به نفع بخش صادرات به ویژه صادرات غیر نفتی و معرفی مقصد های مناسب صادراتی کشور از رادیو اقتصاد پخش وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا