امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تشکیل الگوی زنجیره ارزش خرما در پنج استان خرماخیز

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: نمونه های الگویی زنجیره ارزش خرما در پنج استان برتر خرما خیز کشور تا پایان امسال تشکیل می شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود لطیفیان، راهکار اساسی برای افزایش بهره وری در باغات نخیلات را ایجاد زنجیره ارزش تولید خرما دانست، و اظهار داشت: پایین بودن بهره وری آب، عدم امکان رقابت پذیری برای حلقه تولید کنندگان به دلیل خرده مالکی، ایجاد ارزش افزوده پایین و پایین بودن سطح دانش فنی و تکنولوژی در حلقه تولید از جمله چالش های موجود در حوزه باغات نخیلات کشور هستند.

وی با بیان اینکه یکی از راه های برون رفت از این چالش ها، ایجاد زنجیره ارزش خرما است و در دنیا الگوهای مختلفی برای آنان وجود دارد، گفت: کشورهایی مانند تونس، مصر و مراکش با تشکیل حلقه های تولید در زنجیره خرما به موفقیت هایی رسیده اند.

مدیرکل دفترامور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، مدل های تولید محور، تشکل های تسهیل گر محور و خریدار محور را از جمله مدل هایی برای ایجاد زنجیره ارزش خرما عنوان کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که مدل خریدار محور یکی از موفق‌ترین مدل ها است و کشاورزی قرار دادی که ما در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می کنیم از مدل های موفق برای تشکیل زنجیره خرما است.

وی افزود: در نخلداری قراردادی در قالب زنجیره ارزش خرما، قرارداد میان نخلدار و یک شرکت خریدار پیش از آغاز فرآیند تولید منعقد می شود و توافق هایی برای تامین نهاده ها، مشاوره، بازاریابی و فروش محصول صورت می گیرد.

لطیفیان با بیان اینکه این مدل برای ایجاد زنجیره ارزش خرما در کشور مناسب ارزیابی است و تصریح کرد که اجرای موفق این مدل نیاز به استراتژی دارد.

وی اذعان داشت: در تولید خرما هدف ما ایجاد امنیت غذایی، تامین نیاز صادارتی و تامین نیاز صنایع فرآوری است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا