انرژی

جزئیات بررسی طرح توسعه ۸ میدان نفتی

در سه ماه گذشته طرح‎های پیشنهادی توسعه میدان سوسنگرد، طرح‎ توسعه پیشنهادی سه میدان چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق، طرح توسعه مخازن کنگان و دالان میدان گازی پارس شمالی، طرح‌ توسعه میدان اسفندیار و طرح توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های سپهر و جفیر در کمیته مشاوران مدیریت مخازن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روال بررسی نتیجه مطالعات شرکت‌های بین‌المللی در مورد میادین نفت و گاز کشور، به این صورت است که موضوع این مطالعات (MOU) عمدتا فنی است و چارچوب فنی مطالعات (MDP) بررسی می‌شود. در این راستا یک کمیته فنی تشکیل شده که این کمیته هفته‌ای یک بار برگزار می‌شود. در این جلسه سرپرست گروه توضیحات لازم را به حاضران ارائه می‌کند.

بعد از این که مباحث در کمیته مذکور ارائه شد، برای کمیته مشاورین مدیریت مخازن که متشکل از اساتید دانشگاهی، کارشناسان و افراد با تجربه در مهندسی مخازن است ارسال می‌شود تا این افراد در مورد نتایج مطالعات اظهار نظر کنند و بعد از آن، پروپزال به شورای عالی مخازن که زیر نظر وزیر فعالیت می‌کنند و سرپرستی آن برعهده معاونت منابع هیدروکربوری است ارسال می‌شود و جمع بندی نهایی در این کمیته صورت می‌گیرد.

همچنین بخوانید

پیش از این که آمریکا از برجام خارج شود، نتیجه مطالعات بسیاری از میادین نفتی که از سوی غول‌های نفتی دنیا ارائه شده بود در این کمیته مورد بررسی قرار گرفت. این روند گرچه با اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران کند شد اما هرگز متوقف نشد و همچنان مطالعات میادین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این راستا طی سه ماه گذشته طرحهای پیشنهادی سه شرکت ایرانی برای توسعه میدان سوسنگرد، طرحتوسعه پیشنهادی سه میدان چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق، طرح توسعه مخازن کنگان و دالان میدان گازی پارس شمالی، طرح‌ توسعه میدان اسفندیار و طرح توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های سپهر و جفیر مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی پیشنهاد گازپروم برای توسعه پارس شمالی

بر این اساس طبق اعلام وزارت نفت، در یکصد پنجاه و ششمین جلسه کمیته مشاورین مدیریت مخازن که در تاریخ دوم مردادماه برگزار شد، طرح پیشنهادی شرکت روسی گازپروم در خصوص توسعه میدان گازی پارس شمالی، توسط تیم مذاکره کننده ارائه شد و اعضای کمیته به تبادل نظر در این باره پرداختند.

میدان پارس‌شمالی در ١۲٠ کیلومتری جنوب‌شرقی بوشهر، جنوب تاقدیس موند و در فاصله ١٠ تا ١۵ کیلومتری ساحل شمالی خلیج فارس قرار دارد. این میدان با ابعاد ۲٠ در ۲۶ کیلومتر دارای ساختاری گنبدی است که بر اثر حرکت قائم نمک هرمز حاصل شده است و عمق آب دریا در عمیق‌ترین حالت آن تا ٣٠ متر می‌رسد. نخستین چاه اکتشافی میدان پارس شمالی در سال ١٩۶۵ میلادی حفاری و وجود گاز ترش در مخزن کربناته دالان شناسایی شد.

بررسی پیشنهاد سه شرکت برای توسعه میدان سوسنگرد

بر این اساس در صد و پنجاه و نهمین نشست کمیته مشاوران مدیریت مخازن که با هدف بررسی طرح‌ توسعه میدان سوسنگرد برگزار شده بود طرحهای توسعه پیشنهادی شرکتهای صنایع نفت و گاز گسترش ایرانیان (ایدرو)، پترو ایران و پارس پتروزاگرس بررسی شد.

میدان نفتی سوسنگرد با روند شمال‌غرب – جنوب‌شرق در ۲٠ کیلومتری جنوب‌غرب میدان نفتی اهواز قرار دارد. ساختمان زمینشناسی این میدان در سال ١٣۴١ بر اساس خطوط لرزهنگاری دوبعدی کشف شد و سپس با حفاری چاه شماره ۳ در سال ١٣۸٧، وجود هیدروکربور در سازندهای آسماری، ایلام و سروک اثبات شد.

بررسی مطالعه دو شرکت خارجی برای میدان اسفندیار

یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه کمیته مشاورین مدیریت مخازن با هدف بررسی طرح‌ توسعه میدان اسفندیار در ۲۸مهرماه برگزار شد. در این جلسه، طرح توسعه میدان اسفندیار بررسی و پیرامون فازهای مختلف برنامه پیشنهادی دو شرکت خارجی جهت توصیف و توسعه این میدان و پروفایل تولید پیش‌بینی شده، بحث و تبادل نظر شد.
میدان اسفندیار در خلیج فارس، ٩۵ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ و ٣٠ کیلومتری شمال غرب میدان فروزان واقع شده است. این میدان با حفاری چاه شماره ١ در سال ١٩۶۵ کشف شد.

بررسی طرح توسعه زاروبژنفت برای سه میدان نفتی

صد و شصتمین جلسه این کمیته، با هدف بررسی طرح توسعه میدان‌های چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق که از سوی شرکت زاروبژنفت روسیه ارائه شده است، برگزار شد و برنامه پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. میدان نفتی چشمه‌خوش از مخازن آسماری و بنگستان و میدان دالپری از مخزن بنگستانی با نفت سبک و شبکه شکستگی گسترده تشکیل شده است، همچنین میدان پایدار شرق نیز متشکل از مخازن آسماری و بنگستان است که ظرفیت تولیدی قابل توجهی دارند.

موافقت شورای اقتصاد با طرح توسعه و بهره‌برداری از دو میدان

همچنین شورای اقتصاد در ۲۶ شهریورماه با درخواست وزارت نفت درباره طرح توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر و دریافت مجوز از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران برای بلوک اکتشافی مهر موافقت کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا