صنعت، معدن، تجارت

صادرات غیرنفتی از مرز ۲۷ میلیارد دلار گذشت/عراق همچنان شریک اول

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه صادرات غیرنفتی از مرز ۲۷ میلیارد دلار گفت: عراق همچنان شریک اول صادراتی ایران است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از گمرک ایران؛ فرود عسگری در تشریح جزئیات تجارت خارجی کشور گفت : صادرات غیر نفتی ایران در هفت ماهه سال‌جاری از مرز ۲۷ میلیارد دلار گذشت و به ۲۷ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار رسید.

 براساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی هفت ماهه سال‌جاری، در این مدت حجم صادرات غیرنفتی ایران به ۶۷ میلیون و ۳۶۲ هزار تن رسیده است که ارزش آن رقمی برابر ۲۷ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار می‌شود.

به این ترتیب مشاهده می‌شود که تا پایان مهر ماه سال‌جاری صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش  ۱۳ و ۳۵ صدم درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.

وی افزود : از سوی دیگر در همین مدت میزان واردات قطعی کالا به ایران ۱۸ میلیون و ۹۲۹ هزار تن به ارزش ۲۶ میلیارد و ۳۰۳ میلیون دلار بوده است.

واردات ایران در این مدت نسبت به هفت ماهه سال گذشته ۸ و ۶۸ صدم درصدی از نظر وزنی و ۱۱ و ۷ صدم درصدی از حیث ارزش دلاری کاهش داشته است.

اقلام عمده صادراتی

عسگری در ادامه به بیان جزئیات عمده ترین اقلام صادراتی کشور پرداخت و افزود :  اقلام عمده صادراتی ایران در این مدت به ترتیب میعانات گازی به ارزش ۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹ و ۹۸ صدم درصد، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۴۹ صدم درصد، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش ۹۸۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۶۰ صدم درصد، متانول به ارزش ۸۴۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۱۲ صدم درصد و پلی‌اتیلن گرید فیلم به ارزش ۶۹۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۵۴ صدم درصد بوده است.

گزارش گمرک ایران حاکی از آن است که در مدت مذکور ۳۱ و ۴۲ صدم درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۹ و ۹۸ صدم درصد مربوط به میعانات گازی و ۵۸ و ۶۰ صدم درصد مربوط به سایر کالاها بوده است.

اقلام عمده وارداتی به ایران

رئیس کل گمرک ایران در رابطه با اقلام عمده وارداتی به ایران گفت :  اقلام عمده وارداتی در این مدت، شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۲۱ صدم درصد، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ به استثنای لاستیک به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۱۷ صدم درصد، برنج به ارزش ۹۸۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۷۵ صدم درصد، لوبیای سویا به ارزش ۷۸۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ درصد و الکترود زغالی برای کوره‌ها به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱ و ۲۲ صدم درصد بوده است.

کالاهای ایران بیشتر به کدام کشورها می‌روند؟

فرود عسگری سپس به تشریح عمده ترین خریداران کالای ایرانی مرداخت و بیان کرد : در این مدت مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور عراق با ۵ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۱ و ۴ صدم درصد، چین با ۵ میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۹ و ۷۶ صدم درصد، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۷ و ۳ صدم درصد، افغانستان با یک میلیارد و ۸۷۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶ و ۸۷ صدم درصد و هند با یک میلیارد و ۳۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۱۴ صدم درصد بوده‌اند.

عمده‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران

عسگری ادامه داد: در مقابل واردات عمده کالاها به ایران نیز در هفت ماهه سال‌جاری به ترتیب از پنج کشور چین با ۶ میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۵ و ۱۸ صدم درصد، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۴ و ۹۵ صدم درصد، جمهوری کره با یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶ و ۲۱ صدم درصد، هند با یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۷۱ صدم درصد و آلمان با یک میلیارد و ۴۲۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۴۲ صدم درصد انجام شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا