امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تعطیلی ۵۲۰۰ مرغداری کشور /ایران هفتمین مصرف‌کننده مرغ در جهان است

کرمانشاه_مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور از تعطیلی ۵۲۰۰ واحد مرغداری در کشور طی سالهای گذشته خبر داد و گفت: ایران از نظر مصرف گوشت مرغ هفتمین کشور جهان است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، برومند چهارآیین امروز چهارشنبه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه که در اتاق بازرگانی برگزار شد، یکی از مشکلات واحد مرغداری در استان کرمانشاه را عدم وجود اتحادیه و تشکل قوی و تاثیرگذار مورد قبول واحدها اعلام کرد و اظهار داشت: اگر خواهان استمرار تولید هستیم باید منفعت اقتصاد تولیدکنندگان را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه مصرف گوشت مرغ در کشور رو به افزایش است، افزود: سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور ماهانه ۲۵ کیلوگرم است که از نظر مصرف متوسط مقام هفتم دنیا و اول خاورمیانه را داریم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور توان تولید داخل را ۳ میلیون تن گوشت عنوان کرد و گفت: کشورهای اطراف ما از جمله آسیای میانه و خلیج فارس حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گوشت از کشورهای برزیل و فرانسه وارد می‌کنند و ما به سادگی می‌توانیم گوشت گرم را به آن کشورها صادر کنیم.

چهارآیین ادامه داد: اگر زیر ساخت‌ها را فعال کنیم به اندازه‌ واردات نهاده می‌توانیم ارز وارد کنیم.

وی گوشت مرغ را ارزان‌ترین منبع پروتئینی کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات سالیانه مرغ در کشور است که ۳۴ درصد پروتئین روزانه را تامین می‌کند.

این مسئول تعداد مرغداری‌های فعال را در کشور ۱۴ هزار و ۷۳۲ واحد عنوان کرد و افزود: از سال ۹۱ تا ۹۴ حدود ۵۲۰۰ مرغداری به دلیل عدم توان رقابت و سرکوب قیمت‌ها از چرخه تولید خارج شدند و اگر به این واحدها توجه نکنیم در سال‌های آینده نیز بخش دیگری از مرغداری‌ها از چرخه خارج می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۵۰ تعاونی فعال در کشور داریم که ۸۵ درصد آنها عضو اتحادیه مرغداران هستند.

وی همچنین از معوقات مرغداران سخن گفت و افزود: حدود ۴۲۰ میلیارد تومان معوق مرغداران هنوز پرداخت نشده است.

چهارآیین بیان داشت: میانگین واحدهای مرغداری گازکشی شده در کشور ۵۷ درصد و در استان کرمانشاه ۳۰ درصد است و به این ترتیب در استان حدود ۴۵۰ واحد مرغداری در انتظار گازکشی هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا