بورسبورس اوراق

آهنگ بازار؛ روی موج مثبت

مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس، با بیان اینکه بازار سرمایه تحریم ها را پیش خور کرده است، گفت: بعید است تحریم ها از این به بعد اثربخشی چندانی داشته باشد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تیمور ابوحمزه  اظهار داشت:  به نظر می رسد تحریم ها اثرات خود را از قبل در اقتصاد کشور گذاشته و اتفاق تاره ای رخ نخواهد داد. کما اینکه معاون اول رئیس جمهور و مقامات اقتصادی کشور هم این نکته را بیان و اعلام کرده اند که دیگر اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه بروز تحریم ها و کیفیت آن به نحوی برای همه فعالان بازار قابل انتظار و پیش بینی بوده و عکس العمل ها در بیشتر بازارها از جمله بازار سرمایه تا حدودی نشان داده شده است ، افزود: سهامداران بیشتر باید روی سهامی سرمایه گذاری کنند که به لحاظ بنیادی قابلیت دارند؛ چرا که حرکت کلی بازار هم همین را نشان می دهد.

ابوحمزه همچنین توصیه کرد افراد با آگاهی کامل وارد بازار سرمایه شوند ، تنها روی یک شرکت یا صنعت خاص سرمایه‌گذاری نکنند و با تنوع بخشی و تشکیل سبد سهام، ریسک‌های سرمایه‌گذاری را کاهش دهند.

مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس سپس با اشاره به گزارش های ۶ ماهه شرکت ها اظهار داشت: شرکت هایی که به کلی وابستگی ارزی ندارند یا وابستگی کمتری دارند، در گزارش هایی که ظرف همین ۱۰ روز اخیر افشا کرده اند، حامل خبرهای خوبی بوده اند.

به گفته ابوحمزه، در صنایعی  مانند پتروشیمی برخی شرکت ها ظرف شش ماه اخیر به اندازه کل سال گذشته سود ساخته و بعضی تا دو برابر و حتی ۲ و نیم برابر سود شناسایی کرده اند ؛ اینها بیشتر هم مورد اقبال سرمایه گذاران و سهامداران قرار گرفته و می گیرند .

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بخش هایی مانند خودرو که وابستگی ارزی بالایی داشته اند، افزایش قیمت ارز، قیمت تمام شده محصولات آنها را بالا برده و بیشتر از بقیه از تحریم ها متاثر شده اند ؛ اینها طبیعتا گزارش های خوبی هم نداشته اند و نسبت به سهام کانی ها، معدنی ها، فولادی ها پتروشیمی ها و پالایشی ها از اقبال چندانی برخوردار نبوده اند .

ابوحمزه توضیح داد: به طور کلی، قیمت سهام در این دوره مطابق افزایش قیمت دلار و در پی آن کاهش ارزش پول حرکت نکرده است .

وی با بیان اینکه تمام بازارها و بخش ها و حوزه ها به مرور ، خود را با قیمت ارز هماهنگ می کنند، گفت: اگر نرخ تسعیر را محاسبه و در تحلیل نهایی خود دخالت دهیم، قاعدتا قیمت بسیاری از سهم ها باید بالاتر از آنچه امروز هست ، باشد .

این کارشناس بازار سرمایه، افق بلند مدت بازار را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: شاخص ها مجددا یک افزایش معقول و قابل توجه را تجربه می کنند و بازار از ۱۳ آبان به بعد همچنان حرکت به سمت مثبت را ادامه خواهد داد .

وی در پایان گفتگو با سنا، با بیان اینکه بازدهی بازار سرمایه در بلندمدت مناسب خواهد بود ، ادامه داد: افراد باید  با آگاهی وارد بازار سرمایه شوند و کسانی که به دنبال سود هستند حتما باید دید بلندمدت یا لااقل میان مدت مدت داشته باشند.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا