امور زیربناییراه و ساختمان

موافقت وزارت نیرو با تهاتر بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه نجف با طلب برق ایران از عراق/ توقع کاهش قیمت بلیت هواپیما را نداشته باشید

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: دولت ایران بابت فروش برق به عراق مطالباتی دارد بنابراین مذاکراتی انجام شده که از محل مطالباتمان از عراق، شرکت‌های هواپیمایی بتوانند بدهی شان را به فرودگاه نجف و بغداد بپردازند.

همچنین بخوانید

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره امکان تهاتر بدهی شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه نجف و بغداد و بدهی عراق به وزارت نیرو بابت خرید برق از ایران اظهار داشت: دولت ایران بابت فروش برق به عراق مطالباتی دارد بنابراین مذاکراتی انجام شده که از محل مطالباتمان از عراق، شرکت‌های هواپیمایی بتوانند بدهی‌شان را به فرودگاه نجف و بغداد بپردازند.

وی با بیان اینکه برای تهاتر بدهی‌ها با سازمان هواپیمایی عراق هم مذاکراتی داشتیم،‌ ادامه داد: برای تهاتر بدهی‌ها در حال پیگیری‌های اداری هستیم که این اقدام هر چه زودتر انجام شود.  

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بدهی ایرلاین‌های داخلی فقط به  فرودگاه نجف حدود ۱۶ میلیون دلار است،  گفت: عمده این بدهی‌ها اوایل امسال ایجاد شد چراکه قیمت ارز به صورت ناگهانی افزایش یافت و از سوی دیگر امکان مبادلات بانکی بین ایران و عراق هم وجود ندارد. مشکل دیگری که باعث افزایش بدهی‌ها شد این بود که  امکان تامین ارز به صورت نقد برای ایرلاین‌ها وجود نداشت و عراقی‌ها هم در فرودگاه به ازای خدمات فرودگاهی فقط پول نقد دریافت می‌کنند.

اسعدی سامانی با بیان اینکه به طور قطع بدهی عراق به وزارت نیرو بابت خرید برق بسیار بیشتر از ۱۶ میلیون دلار است، ادامه داد: وزارت نیرو موافقت ضمنی خود را با این تهاتر اعلام کرده است. عراقی‌ها هم تمایل به این تهاتر دارند.

وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی امکان پرداخت بدهی‌ها به صورت مستقیم را ندارد بنابراین در جریان این تهاتر ریال را به وزارت نیرو ارایه می‌کنند و در واقع از وزارت نیرو ارز می‌خرند.     

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که قرار بود از مهرماه قیمت بلیت هواپیما به دلیل کاهش تقاضا کاهش پیدا کند، گفت: در شرایطی که قیمت تمام کالاها افزایشی است چرا باید توقع کاهش قیمت بلیت هواپیما را داشته باشیم. البته در شرایط کاهش تقاضا درصدی از بلیت هواپیما کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: طبیعت بازار این است که تعیین نرخ بلیت براساس عرضه و تقاضا باشد و این قیمت گذاری در تمام بازارهای هوایی وجود دارد.   

اسعدی سامانی با تاکید بر اینکه با وجود اینکه ایرلاین‌ها دسترسی به ارز نیمایی ندارند، نرخ بلیت متعادل است، اظهار داشت: متاسفانه هر چند بانک مرکزی دستور پرداخت ارز نیمایی به ایرلاین‌ها را داده است اما در بانک‌های عامل برای دریافت ارز نیمایی با بروکراسی اداری بسیار طولانی مواجه هستیم و از ۱۰ پرونده درخواست ارز نیما با یک پرونده موافقت می‌شود.

وی ادامه داد: ایرلاین‌ها ارز مورد نیاز خود را اغلب از طریق بازار آزاد تهیه می‌کنند و قیمت بلیت هم براساس نرخ ارزی که شرکت‌ها به آن دسترسی دارند، تعیین می‌شود.  

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا