صنعت، معدن، تجارت

برقراری یک کریدور اقتصادی با چین/ هند هنوز اعلام نظر نکرده است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: چهار کشور ایران، پاکستان، افغانستان و به احتمال زیاد هندوستان یک کریدور اقتصادی با چین برقرار خواهند کرد که البته هند تاکنون پا پیش نگذاشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، اسدالله عسگراولادی در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای ایجاد کریدور اقتصادی بین ایران، پاکستان، افغانستان و هندوستان با چین، اظهار داشت: اگر این تصمیم عملیاتی شود بدون شک به اقتصاد ایران در شرایط فعلی کمک شایانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: ایران به دلیل اخم و تخم غربی ها لبخند شرقی ها را پذیرفته و روابط اقتصادی و تجاری دراز مدتی به خصوص با چینی ها برقرار کرده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: دو کشور پاکستان و افغانستان علاقه مند هستند به کمک ایران، با چین یک قرارداد همکاری اقتصادی داشته باشند.

وی با مثبت ارزیابی کردن این اقدام، تصریح کرد: هم اکنون پاکستان روابط اقتصادی عمیقی با چین دارد و در عین حال چینی ها مبلغ زیادی در بندر گوادر پاکستان سرمایه گذاری کرده اند.

عسگراولادی افزود: ابتدا قرار بود این سرمایه گذاری در بندر چابهار انجام شود که بنا به دلایل و مشکلاتی سرمایه گذاری مزبور در کشور جنبه عملیاتی پیدا نکرد.

وی گفت: حال مذاکره بر سر این است که چهار کشور ایران، پاکستان، افغانستان و به احتمال زیاد هندوستان بتوانند یک کریدور اقتصادی با چین برقرار کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: هندوستان تاکنون پا پیش نگذاشته ولی از سوی سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان مذاکرات مقدماتی با چین انجام شده است.

وی گفت: امیدواریم این مذاکرات ظرف یک تا دو ماه آینده منجر به امضای پروتکل نهایی و همین طور مبادلات بین چهار کشور با حداقل تعرفه و نرخ ترجیحی شود. 

عسگر اولادی ادامه داد: این کریدور منافع اقتصادی زیادی برای ایران دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه ایران در حال حاضر به دنبال توسعه اقتصادی با کشورهای روسیه و چین است، افزود: مبادلات ایران در شرایط فعلی با چین به مرز ۴۰۰ میلیارد دلار و با روسیه نزدیک به سه میلیارد دلار رسیده است. این دو کشور سردمداران اقتصاد شرق هستند. 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا