بین الملل

قیمت سوخت در پاکستان باز هم افزایش یافت

قیمت فرآورده های نفتی و سوخت در پاکستان از امروز اول ماه نوامبر (دهم آبانماه) تا پنج روپیه به ازای هر لیتر افزایش یافت و این برای چندمین بار است که مردم این کشور، افزایش در قیمت سوخت را شاهد هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از رسانه های پاکستانی، اداره تنظیم مقررات نفت و گاز پاکستان(OGRA) پیشتر افزایش قیمت ۹.۰۲ روپیه ای در هر لیتر بنزین و ۱۳.۲۲ روپیه ای در هر لیتر گازوئیل سبک را به دولت فدرال این کشور پیشنهاد کرده بود.
همچنین افزایش پنج روپیه ای در قیمت هر لیتر بنزین و ۶.۳۷ روپیه ای در هر لیتر گازوئیل سبک را تصویب و اعلام کرد.
بر این اساس ، از امروز پنجشنبه هر لیتر بنزین به قمیت ۹۷.۸۳ روپیه پاکستان و هر لیتر گازوئیل به قیمت هر لیتر ۱۱۲.۹۴ روپیه عرضه می شود.
ارزش برابری هر دلار آمریکا با روپیه پاکستان بر اساس آخرین اطلاعات، ۱۳۲ است به عبارت دیگر هر ۱۳۲ روپیه پاکستان، برابر با یک دلار است.
پیشترقیمت فرآورده های نفتی و سوخت در پاکستان ۱۱اردیبهشت ماه، سه درصد افزایش یافت.
وزیراقتصاد و خزانه داری پاکستان پیش از این اعلام کرده بود که از اول نوامبر(دهم آبانماه) قیمت فراورده‌های نفتی و پتروشیمی در کشور افزایش می یابد.
«اسد عمر»گفت که افزایش قیمت نفت، بنزین و گاز مایع پس از مشورت با شخص نخست وزیر صورت گرفته و به زودی اعمال می شود.
وی افزود:دولت مجبور به افزایش فرآورده‌های نفتی بوده و از مردم می خواهیم صبور باشند.
به عقیده کارشناسان، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمت سوخت در پاکستان را نیز افزایش داده است.
کارشناسان اقتصادی می گویند که کاهش برابری ارزش دلار در مقابل دلار افزایش قیمت و سوخت، قیمت تمامی اجناس و افزایش کالا را در پاکستان افزایش داده است.
به گفته کارشناسان اقتصادی پاکستان، دلایل مختلفی را می‌توان در این کشور برای کاهش ارزش روپیه در برابر دلار عنوان کرد و مشکلاتی از قبیل بازپرداخت وام به صندوق بین‌المللی پول و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان باعث افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش روپیه در این کشور شده است.
موج تورم بی سابقه در پاکستان از ماه قبل آغاز شده و اکنون ه فرآورده های نفتی نیز کشیده شده است.
با افزایش قیمت سوخت در پاکستان، احتمال قاچاق بیشتر بنزین و سایر فرآورده های نفتی از ایران دور از انتظار نیست

همچنین بخوانید
منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا