ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

کارت‌ ملی هوشمند به حداقل شدن هزینه‌ها کمک می کند

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره کل ثبت احوال استان اصفهان گفت: هزینه های دولت و مردم با استفاده از خدمات دولت الکترونیک کاهش چشمشگیری خواهد داشت و لازمه استفاده مردم از خدمات الکترونیک دولت هوشمند سازی کارت ملی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجتبی یکتامنش  اظهارکرد: تمام مزایا و خدمات دولت الکترونیک با کارت هوشمند ملی قابل استفاده است، که از مهم ترین مزایای این کارت ها می توان به تبادل اطلاعات میان دستگاه های دولتی و کاهش بسیاری از هزینه های ناشی از سوخت، ترافیک و … اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه صرفه اقتصادی دولت نسبت به هوشمند سازی کارت ملی مربوط به چرخه های خدمات رسانی دولتی است، افزود: استفاده از از کارت ملی هوشمند در زمینه های مختلف اجتماعی، امنیتی و اقتصادی مقرون به صرفه است و باعث افزایش امنیت، سرعت و صحت اطلاعات و نظارت بیشتر دولت بر شهروندان می شود.

همچنین بخوانید

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره کل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه کلید ورود به دولت الکترونیک، کارت هوشمند ملی است، اضافه کرد: کارت ها به گونه ای طراحی شده که دارندگان این کارت بتوانند با ارائه شماره ملی خود وارد شبکه خدمات دولت الکترونیک شوند و به تبادل اطلاعات بپردازند.

انتظار می رود تا پایان امسال بیشتر کارت‌های ملی قدیمی باطل شود

یکتامنش خاطر نشان کرد: تاکنون ۷۶ درصد از مردم اصفهان نسبت به هوشمند سازی کارت ملی خود اقدام و کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده‌اند، فقط ۲۴ درصد از اصفهانی‌ها هنوز کارت ملی هوشمند ندارند، که انتظار می رود تا پایان سال‌جاری بیشتر کارت های ملی قدیمی، باطل شود.

وی ادامه داد: بهتر است مردم پیش از آنکه ادرات و موسسات مختلف مدارک آنها را به دلیل هوشمند نبودن، پذیرش نکنند، نسبت به این امر اقدام کنند زیرا صدور هر کارت ملی هوشمند حدود یک الی دو ماه زمان لازم دارد.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره کل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه هزینه ای که ثبت احوال برای صدور کارت ملی هوشمند شهروندان متحمل می شود، بیش از هزینه ای است که از شهروندان دریافت می کند، اظهار کرد: پیش از نوسانات قیمت ارز، پوکه کارت ملی هوشمند که توسط ثبت احوال از خارج از کشور دریافت می شد، حدودا دو یورو بود اما با توجه به نوسانات اخیر نرخ ارز اکنون برای بدنه (پوکه) کارت ملی، ثبت احوال حدود ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان می پردازد.

وی افزود: افزایش قیمت بدنه کارت ملی و تراشه آن، شامل حال مردم نمی شود و حتی هزینه خدمات دفاتر پیشخوان و پست نیز طبق تعرفه‌های سال پیش محاسبه می شود، البته دفاتر پست و پیشخوان هم نسبت به این موضوع معترض بودند و درخواست افزایش ۳۰ درصدی تعرفه داشتند، که ثبت احوال با افزایش قیمت در این زمینه مخالفت کرد.

یکتامنش ادامه داد: هم اکنون مبلغ ۹هزار تومان هزینه پذیرش درخواست دفاتر پیشخوان و دوهزار تومان نیز بابت تحویل کارت و ۲۰ هزار تومان بابت هزینه واریزی ثبت احوال به خزانه دولت از متقاضیان اخذ می شود که در مجموع ۳۱ هزار تومان هزینه هوشمند سازی کارت های ملی برای متقاضیان است.

در کارت‌های ملی هوشمند، تراشه ای با کاربرد یک رایانه قرار دارد

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره کل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به خدمات محدود کارت‌های ملی قدیمی یادآور شد: در کارت‌های ملی هوشمند، تراشه ای با کاربرد یک رایانه قرار دارد که اطلاعاتی مثل اثر انگشت، ایمیل شخصی افراد و موارد دیگر را در خود نگهداری می کند و ارتباط میان شبکه‌های دولت الکترونیک با یکدیگر را از طریق کد ملی فراهم می کند و با وجود این کارت‌ها دیگر نیازی به ارائه کپی کارت ملی و اسناد این چنینی در دستگاه های دولتی نیست و کلیه نقل و انتقال اطلاعاتی که مربوط به هویت افراد می شود از طریق این تراشه صورت خواهد پذیرفت.

یکتامنش اضافه کرد: بسیاری از موارد ضد امنیتی کارت های سابق همچون امکان جعل یا داشتن دو کارت ملی در سیستم جدید امکان پذیر نیست و بیشتر افرادی که دو کارت ملی قدیمی با دو نوع اطلاعات داشتند، با وجود این فناوری به دلیل شناسایی اثر انگشت از این اقدام آنها جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه دفترچه های بیمه نیز بزودی حذف و کارت هوشمند ملی جایگزین آن می شود، خاطر نشان کرد: جنس کاغذی دفترچه های بیمه، تمام شدن تعداد برگه‌های آنها و مشخص نبودن سابقه بیماری های افراد از معایب دفترچه بیمه های کاغذی بود، سالانه نیز حدود ۶۰ میلیون دفترچه برای مردم صادر می شود، اما در طرح جایگزینی علاوه بر اینکه کارت ملی به عنوان دفترچه سلامت افراد عمل می کند، سابقه درمان بیمار نیز مشخص است.

آیا تسهیلاتی برای کسانی که استطاعت مالی تعویض کارت ملی ندارند، وجود دارد؟

معاون فناوری اطلاعات و آمارجمعیتی اداره کل ثبت احوال استان اصفهان در پاسخ به اینکه چه تسهیلاتی برای خانواده هایی که استطاعت مالی تعویض و هوشمندسازی کارت ملی خود را ندارند، در نظر گرفته شده است، گفت: ثبت احوال از لحاظ قانونی نمی تواند تسهیلات خاصی برای خانواده هایی که استطاعت مالی ندارند، در نظر بگیرد چرا که هزینه هوشمندسازی کارت ملی، (به غیر از هزینه دفاتر پیشخوان و پست) مربوط به دولت است و خانواده هایی که استطاعت مالی ندارند می توانند از طریق مراجعه به اداره ثبت احوال به جای دفاتر پیشخوان از پرداخت ۱۱ هزار تومان هزینه پذیرش دفاتر پیشخوان معاف شوند.

یکتامنش افرود: لازم است که نهادهایی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی در این مورد، ساز و کار مناسبی تبیین کنند تا افراد تحت پوشش آنها با دریافت وجه نقد یا برگه معرفی نامه از این سازمان ها به هوشمند سازی کارت ملی خود بپردازند و البته لازمه این اقدام نظارت دقیق سازمان های حمایتی برای هزینه شدن وجه دریافتی در مورد مذکور است.

وی با بیان اینکه بسیاری از اخباری که در مورد تبعات عدم تعویض کارت ملی های قدیمی مثل حذف یارانه افراد شنیده می شود در حد شایعه است، گفت: البته شاید در برنامه های دولت باشد که افرادی را که اقدام به هوشمند سازی کارت ملی خود نکرده اند از لیست مشمولان یارانه نقدی حذف کند.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره کل ثبت احوال استان اصفهان افزود: شاید دلیل دولت این باشد، افرادی که برای هوشمند سازی کارت ملی خود اقدام نمی کنند، احتمالا مشکلات حقوقی و امنیتی دارند و همه ایرانیان باید کارت هوشمند ملی دریافت کنند.

منبع
ایمنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا