امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ممنوعیت صادرات، راهکار کاهش قیمت رب گوجه نیست

یک مقام مسئول گفت:با گذشت یک ماه از ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی و رب گوجه، کاهش محسوسی در قیمت رخ نداده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی راهکار کاهش قیمت نیست، اظهار کرد: با وجود آنکه کارشناسان معتقدند که عامل اصلی گرانی کالاها به صادرات مربوط می شود، اما با گذشت یک ماه از ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی و رب گوجه، کاهش محسوسی در قیمت رخ نداده است.

وی افزود: اگرچه بارها اعلام کردیم که تولید گوجه فرنگی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، اما مسئولان به طور مداوم رونق صادرات ناشی از نوسان نرخ ارز را عامل اصلی افزایش قیمت مطرح کردند.

نورانی نرخ هر قوطی ۹۰۰ گرمی رب گوجه در فروشگاه های زنجیره ای را ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه کارخانه های رب سازی هر کیلو گوجه فرنگی را با نرخ های کمتر از ۳ تا ۴ هزار تومان در بازار خریداری کردند، از این رو نباید با این قیمت ها در بازار عرضه کنند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: سال گذشته، تولید گوجه فرنگی به حدی زیاد بود که روی دست کشاورزان ماند و از این رو به سبب نبود صرفه اقتصادی دیگر تمایلی به کشت این محصول در سال جاری نداشتند.

وی با اشاره به اینکه راهکار تعادل قیمت محصولات کشاورزی ممنوعیت صادرات نیست، بیان کرد: حمایت از تولیدکنندگان داخل و اجرای الگوی کشت تنها راهکار کنترل قیمت محصولات کشاورزی در بازار است.

نورانی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کاهش نسبی قیمت گوجه فرنگی، نرخ رب گوجه در بازار تغییر محسوسی نداشته است، تصریح کرد: با توجه به آنکه نرخ گذاری محصولات ارتباطی به ما ندارد، از این رو از سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده انتظار می رود که نظارت کافی بر بازار داشته باشد.

منبع
باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا