انرژی

کاهش ماهانه کم‌سابقه بهای نفت در پی تولید فزاینده جهانی

قیمت نفت پس از ثبت بزرگترین کاهش ماهانه در بیش از دو سال گذشته، روز پنج شنبه در پی رشد نشانه‌های عرضه بالاتر و نگرانیها نسبت به کندی فعالیت اقتصادی، به روند کاهشی روزهای اخیر ادامه داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژانویه با ۴۶ سنت یا ۱۰.۶ درصد کاهش، به ۷۴.۵۸ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۱ سنت نسبت به روز گذشته کاهش یافت و به ۶۴.۹۰ دلار در هر بشکه رسید.

بهای نفت برنت در اکتبر ۸.۸ درصد و شاخص قیمت نفت آمریکا ۱۰.۹ درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش ماهانه آنها از ژوییه سال ۲۰۱۶ بود.

کاهش قیمت نفت در روز پنج شنبه بدنبال انتشار آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا روی داد که نشان داد ذخایر نفت خام این کشور هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی افزایش یافته است.

به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، رشد چشمگیر ذخایر نفت آمریکا احتمالا فشار کاهشی روی قیمت‌های نفت را حفظ خواهد کرد.

با این حال گلدمن ساکس روز پنج شنبه پیش‌بینی آخر سال برای قیمت نفت برنت را همچنان ۸۰ دلار اعلام کرد. این بانک اعلام کرد رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ همچنان بالاتر از انتظارات بوده و تقاضای چین با وجود نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان، همچنان مطلوب مانده است.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، تولید نفت خام روسیه، آمریکا و عربستان سعودی که سه تولیدکننده بزرگ جهان هستند، در نیمه اول سپتامبر به ۳۳ میلیون بشکه در روز رسید که نشانه دیگری از فراوانی عرضه با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

این یک افزایش ۱۰ میلیون بشکه در روز از ابتدای دهه جاری است و به معنای آن است که این سه کشور اکنون یک سوم از تقاضای جهانی برای نفت را تامین می‌کنند.

روسیه و عربستان سعودی اعلام کرده‌اند پس از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نفت کافی برای تامین تقاضای بازار فراهم خواهد کرد.

بر اساس جدیدترین نظرسنجی رویترز، اوپک که متشکل از ۱۵ عضو است، ماه میلادی جاری ۳۳.۳۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳۹۰ هزار بشکه در روز نسبت به سپتامبر افزایش داشت و بالاترین تولید ماهانه این گروه از دسامبر سال ۲۰۱۶ بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا