بورسبورس اوراق

مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته؛ کاهش رقابت معاملات با وجود افزایش نرخ نیما

مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته/ کاهش رقابت معاملات با وجود افزایش نرخ نیما هفته‌ ای که گذشت، کاهش تقاضا برای محصولات پلیمری و مچینگ رفتن برخی از محصولات و رقابت برای سایر محصولات کمتر از قبل بود؛ هر چند که نرخ ارز «نیما» برای قیمت‌های پایه رشد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی هفته گذشته (پنجم تا ۱۰ آبان) مجموع تالارهای بورس‌کالا ارزشی حدود ۱.۲ هزار میلیارد تومان داشت که در یک هزار و ۵۱۷ قرارداد منعقد و همگی در رینگ داخلی انجام شدند. همچنین، تالار محصولات پتروشیمی با حدود ۶۲۲ میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.

گفتنی است، این هفته کاهش تقاضا برای محصولات پلیمری و مچینگ رفتن برخی از محصولات و رقابت برای سایر محصولات کمتر از هفته گذشته بود؛ هر چند که نرخ ارز نیما برای قیمت‌های پایه افزایش یافته بود.

همچنین بخوانید

در هفته‌ای که گذشت، بازار در حال تعدیل نرخ‌ها بود اما در اواخر هفته، قیمت دلار در بازار آزاد، رشد کرد؛ کارشناسان، افزایش نرخ دلار را به دنبال نزدیک شدن به شروع دور دوم تحریم‌های امریکا قلمداد می‌کنند که این موضوع ممکن است بر روی نرخ محصولات پلیمری در بازار آزاد هفته آینده تاثیرگذار باشد.

معامله محصولات «بوتادین رابر» با وجود افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته (پنجم آبان) کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۷۷.۶۶ میلیارد تومان داشتند که در ۱۲۸ قرارداد منعقد شدند. در این میان، تالار پتروشیمی، بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۴۵ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به محصول شمش ۱۰۰۰p-99.75 شرکت «آلومینیوم هرمز جنوب» با ارزش حدودی ۲۳ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با میانگین قیمتی کیلویی ۲۳ هزار و ۲۵۴ تومان (حدود چهار درصد بیشتر از قیمت پایه) معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۱۴ مهر نیز ۳.۵ درصد رشد قیمتی داشت و تنها معامله تالار صنعتی بود.

شایان ذکر است، در تالار پتروشیمی این روز قیمت برخی از محصولات پلیمری از جمله «بوتادین رابر» به دلیل اعمال نرخ نیمایی در محاسبات قیمت پایه نسبت به قیمت معامله قبلی خود با رشد مواجه بود؛ هرچند که امروز در قیمت پایه معامله شد.

براین اساس، پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی هم به محصول «پلی بوتادین رابر۱۲۲۰» پتروشیمی شازند به میزان حدودی ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۱۴ هزار و ۴۳۷ تومان در حجم ۷۰۵.۶ تن، به طور نقدی فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۲۸ مهر ماه حدود ۴۸ درصد رشد قیمت داشت.

همچنین طی این روز، «استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲» پتروشیمی بندر امام به میزان ۶.۵ میلیارد تومان جزو پر معامله‌ترین محصولات این تالار بود. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۱۳ هزار و ۱۰۲ تومان بدون رقابت در حجم ۵۰۰ تن به طور سلف معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۲۸ مهر ماه، حدود ۵۲.۶ درصد افزایش قیمت داشت.

یکشنبه؛ معامله شمش روی «کالسیمین» تایید نشد

یکشنبه گذشته (ششم آبان) هم تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۲۵ میلیارد تومان داشتند که در ۴۸ قرارداد منعقد شدند. در این میان، تالار پتروشیمی، بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۲.۳ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «پلی اتیلن ترفتالات نساجی ۶۴۱» پتروشیمی تندگویان به میزان حدودی چهار میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۱۲ هزار و ۸۶۱ تومان در حجم ۳۰۸ تن به طور سلف فروخته شد که نسبت به معامله قبلی خود در یکم آبان نیز با همین قیمت فروخته شده بود.

بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی هم به «شمش روی ۹۹.۹۵» شرکت ذوب روی بافق به میزان حدود ۲.۸ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم ۱۰۰ تن فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود که با ۱۲۶ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه به طور نقدی معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در دوم آبان، ۱.۷ درصد کاهش قیمت داشت.

گفتنی است، شمش روی ۹۹.۹۵ «کالسیمین» نیز با قیمت میانگین کیلویی ۲۳ هزار و ۲۳۶ تومان در حجم ۱۰۰ تن معامله شد اما مورد تایید بورس قرار نگرفت. دلیل این موضوع اختلاف حدود ۱۴ هزار تومانی بین قیمت کف و سقف این محصول یعنی از ۱۲۵۲۲ تومان (کف) و ۲۶۵۱۰ (قیمت سقف) گفته شده است.

رشد ۸.۲ درصدی قیمت ورق گرم B «فولاد» در روز دوشنبه

دو‌شنبه گذشته (۳۰ مهر‌ماه)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۹۶۶ میلیارد تومان داشتند که در ۹۶۴ قرارداد انجام شد. در این میان، تالار صنعتی، بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۵۸۶ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «ورق گرم B» شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) به میزان حدود ۴۰۷ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم ۹۱۳۰۰ تن فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو ۴۴۶۶ تومان بود که با ۱۳.۴ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه به طور سلف معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود ۸.۲ درصد افزایش قیمت داشت.

پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی هم به محصول «پلی اتیلن ترفتالات بطری ۸۲۱» پتروشیمی تندگویان به میزان حدودی ۲۴ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی ۱۵ هزار و ۱۱۵ تومان (۳۰ درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم ۱۶۰۶ تن به طور سلف فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در پنجم آبان ۷.۵ درصد افت قیمت داشت.

شمش بلوم ۱۵۰*۱۵۰ شرکت آهن و فولاد ارفع نیز با قیمت کیلویی ۳۳۰۸ تومان و ۱۶.۶ درصد بیشتراز قیمت پایه در حجم ۱۰ هزار تن نقدی معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در ۱۴ مهر،شاهد ۵.۵ درصد افت قیمت بود.

معامله نشدن مفتول و کاتد «فملی» به دلیل نبود؛ تقاضا در روز چهارشنبه

روز گذشته، چهار‌شنبه (نهم آبان)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۱۹۴ میلیارد تومان داشتند که در ۳۳۴ قرارداد منعقد شدند. گفتنی است، در این روز تالار پتروشیمی، بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۷۷.۵ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «استایرن منومر» پتروشیمی تندگویان به میزان حدودی ۵۴.۷ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت  کیلویی ۱۰ هزار و ۹۱۱ تومان (۱۱.۳ درصد بالاتر از قیمت پایه) به طور سلف فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در دوم آبان با تغییر قیمتی مواجه نبود.

بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی هم به شمش روی ۹۹.۹۵ شرکت «صنایع خالص‌سازان روی زنجان» در حدود ۲.۸ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با قیمت میانگین کیلویی ۲۸ هزار و ۳۵۹ تومان و ۱۲۶ درصد بیشتر از قیمت پایه در حجم ۱۰۰ تن معامله شد و معامله قبلی خود در دوم آبان، ۳.۶ درصد افزایش قیمت داشت.

همچنین در این روز مس مفتول شرکت «صنایع تولیدی دنیای مس» و «گیل راد شمال» هر کدام به قیمت پایه کیلویی ۶۵ هزار و ۸۱۳ تومان در حجم ۲۰ تن به ارزش حدود ۱.۳ میلیارد تومان فروخته شد. این در حالیست که هر کدام از عرضه کنندگان این محصول، ۱۰۰۰ تن مس مفتول را عرضه کرده بودند.

گفتنی است، در این روز شرکت ملی مس صنایع ایران (فملی) نیز ۲۰۰ تن مفتول مس را به قیمت پایه کیلویی ۶۵ هزار ۷۴۳ تومان عرضه کرد؛ اما این محصول به دلیل نبود تقاضا لغو شد. همچنین عرضه کاتد مس نیز به دلیل نبود متقاضی پیش از آمدن روی تابلو لغو شد.

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا