انرژی

برندگان گمنام تحولات بازار نفت جهانی

تولید بالاتر نفت اوپک و سفرهای طولانی‌تر، کشتی‌داران را به روزهای خوب برگردانده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، درست یک ماه قبل، کرایه یه ابرنفتکش برای مسیر خاورمیانه به آسیا حدود ۱۸۰۰۰ دلار در روز بود اما تا دوشنبه هفته جاری، قیمت آن سه برابر شده و به ۵۱۰۰۰ دلار در هر روز رسید که بالاترین نرخ از اوایل سال ۲۰۱۷ به این سو به شمار می‌رود.

این افزایش در شرایطی روی داده که بازار نفتکش‌های دارای ظرفیت حمل دو میلیون بشکه در روز به دلیل تقاضای بالای چین و افزایش صادرات اوپک و متحدانش در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، حسابی داغ شده است.

همچنین بخوانید

با تولید کمتر ایران پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا در چهارم نوامبر، عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرد اوپک در وضعیت تولید حداکثری است. با حجم بالاتر صادرات آمریکا به آسیا و افزایش جریان صادرات نفت از غرب آفریقا به چین و برزیل، کاسبی کشتی‌داران رونق پیدا کرده است.

پدی راجرز، مدیرعامل شرکت یورونو در این باره به بلومبرگ گفت: تقاضا بالا مانده است در حالی بسیاری از مردم تصور می‌کردند ضعیف خواهد شد. بعلاوه کشتی‌ها برای مسافت‌های طولانی‌تر کرایه می‌شوند.

کاهش تولید اوپک و متحدانش که از ابتدای سال ۲۰۱۷ شروع شد، قیمت نفت را تقویت کرد اما روی دیگر سکه را به کشتی‌دارانی نشان داد که با ناوگانی از کشتی‌های بیکار و محموله‌های کمتر روبرو شدند. اکنون به نظر می‌رسد اوضاع بازار تغییر کرده و تولیدکنندگان دوباره برای تولید بیشتر دست بکار شده‌اند و کشتی‌داران نیز تقاضا برای محموله‌های بیشتر در مسافت‌های طولانی‌تر را دریافت می‌کنند که به بالا رفتن نرخ کرایه کمک می‌کند.

به عنوان نمونه سفر یک ابرنفتکش استاندارد از ایران به کره جنوبی سه هفته طول می‌کشد در حالی که حدود ۴۰ روز از  شمال غربی اروپا و هشت هفته از خلیج آمریکا طول می‌کشد.

به گفته نواح پارکت، تحلیلگر بانک “جی پی مورگان چیس اند کو”، افزایش نرخ کرایه به دلیل رشد مستمر تقاضا در خاورمیانه و غرب آفریقا بوده است و به نظر می‌رسد ممکن است افزایش بیشتری نیز پیدا کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا