بورسبورس انرژی

عرضه نفت در بورس، مستمر خواهد بود

سعید خوشرو، مدیر بین الملل شرکت نفت ضمن بیان اینکه آمادگی داریم تا مادامی که خریدار باشد در بورس نفت عرضه کنیم در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: حتماً عرضه نفت در بورس مستمر خواهد بود و اگر مقدار یک میلیون بشکه در این مرحله عرضه شد برای آزمایش و محک زدن بخش خصوصی بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وی گفت: استقبالی هم که از عرضه نفت در بورس شد به واسطه انعطاف های خوبی بود که ما نشان دادیم. انعطاف هایی که در قراردادهای مستقیم نداشتیم.
خوشرو با اشاره به انعطاف در قیمت عرضه برای تسهیل معامله و کمک به بخش خصوصی افزود: ما جلساتی هم با بخش نفتکش و نیز بانک ها خواهیم داشت اما قاعدتاً فشار خارج از قاعده ای نمی توانیم بر آن ها بیاوریم.
مدیر بین الملل شرکت نفت گفت: امکان معامله با چند ارز، اکنون برای خریداران وجود دارد مانند یوان، یورو و درهم، اما ما در این باره از بانک مرکزی اعلام نیاز می گیریم و چنانچه قبول کنند ارز دیگری را هم در صورت تأیید لحاظ خواهیم کرد.
وی با بیان این که تحویل در مقصد، دور از ذهن نیست و در برخی مقاصد شدنی است، گفت: معامله به صورت تهاتر، پیچیدگی‌هایی دارد برای این که نیاز به هماهنگی های بیشتر با وزارتخانه های دیگر دارد.
سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی هم گفت: عرضه نفت در بورس را باید به فال نیک گرفت.

وی افزود: عرضه نفت در بورس برای بخش خصوصی جذابیت های فراوانی دارد از جمله این که محموله ها کوچک شده است، بحث اهلیت خریدار مطرح نیست و نیز نوع نفت، باز است و سبک و سنگین ندارد و … که با اراده ای که نظام در این باره دارد قطعاً این بار بورس نفت موفق خواهد بود.
حسینی گفت: اگر در بحث ارز تنوع باشد، بتوان محصول را در مقصد هم تحویل گرفت، متنوع شدن محصولات نفتی و نیز استفاده از بلاکچین و ارز دیجیتال که قابل ردیابی نیست و … ، این موارد می تواند به بخش خصوصی و موفقیت تجارت نفت توسط بخش خصوصی کمک کند.
اولین کارکرد بورس انرژی؛ ایجاد شفافیت اقتصادی

بابک باقری کارشناس بورس انرژی نیز در این برنامه گفت: اولین کارکرد بورس انرژی ایجاد شفافیت اقتصادی است و دومین کارکردش بحث مشارکت مردم در زمینه صادرات و تجارت نفت خام است.
وی افزود: یک روز تاریخی در اقتصاد ایران بود مثل ملی شدن صنعت نفت که نقطه عطفی در اقتصاد کشور است و این مشارکت بخش خصوصی، می تواند ملی شدن صنعت نفت را به معنای واقعی خودش محقق کند.
باقری گفت: اگر عرضه نفت و محصولات وابسته آن در بورس ادامه یابد، بورس نفت ایران در منطقه می تواند جایگاه ویژه ای پیدا کند، زیرا اولین بورس از این نوع است که در کشوری که خودش تولید کننده نفت است ایجاد شده است.
وی افزود: برنامه ریزی توسط فعالان اقتصادی رقابت را در این بازار افزایش خواهد داد و باید با قوانین مالیاتی مناسب، معافیت‌های مالیاتی و مشوق های صادراتی به بخش خصوصی کمک کرد تا انگیزه اش برای حضور در تجارت نفت بالا رود.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا