اقتصاد کلانانرژی

تحریم بار دیگر میهمان ناخوانده اقتصاد ایران شد

اقتصاد ایران مترصد اتفاقات تازه ای است، تیم تازه نفس اقتصادی کابینه حالا سخت ترین روزهای کاری خود را پیش رو دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حالی که خبر معافیت هشت کشور از تحریم نفتی آمریکا اعلام شده است، دولت آمریکا نیز بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران که در چارچوب برجام لغو شده بود را اعلام کرد.

به این ترتیب دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا امروز جمعه بازگشت تمام تحریم‌هایی که بعد از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی لغو شده بود را اعلام کرد. حالا فاز دوم تحریم ایران از راه رسیده است. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند اقتصاد منتظر دستورالعمل نیست و فشار روانی ناشی از تحریم ها از ابتدای نیمه دوم سال ماهیت خود را آشکار کرده است. بر این اساس رییس جمهوری می گوید آمریکا برای ۱۳ آبان ابزار تازه ای را در چنته خود ندارد.

همچنین بخوانید

چه کسانی از تحریم نفتی معاف شدند

هر چند هشت کشور معافیت از تحریم نفتی را از ان خود کردند اما تا این ساعت نام چهار کشور اعلام شده است. ترکیه، هندوستان، کره جنوبی و ژاپن. به نظر می رسد تا ساعاتی دیگر نام چهار کشور باقیمانده نیز از سوی مسئولان این کشورها اعلام شود. این اما تمام ماجرا نیست. روسیه در موضع گیری آشکاری تاکید کرد به تجارت با ایران ادامه می دهد.

«الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه با تاکید بر این‌که مسکو به تجارت نفتی با ایران بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد داد، گفت: «معتقدیم که باید به دنبال ساز و کاری باشیم که به ما اجازه می‌دهد به توسعه همکاری خود با شرکایمان، با ایران ادامه دهیم».

وزارت انرژی روسیه «قاطعانه تایید کرده است» که تجارت با ایران بعد از اجرایی شدن تحریم‌های جدید ادامه خواهد یافت.

نواک از اظهارنظر درباره احتمال افزایش میزان تجارت دو کشور خودداری کرد ولی گفت که روسیه پیش از تصمیم‌گیری درباره تغییر سطح تجارت، تاثیر تحریم‌ها را بررسی خواهد کرد.

قطع اینترنت از نظر فنی غیر ممکن است

در عین حال امروز رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قطع اینترنت به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا را از نظر فنی غیرممکن دانست و گفت: در حوزه‌هایی چون نامه‌های دامنه و بانک‌ها که احتمال ایجاد محدودیت به دلیل تحریم‌ها وجود دارد برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و حتی مانورهایی نیز انجام شده است.

حسین فلاح جوشقانی درباره اعمال تحریم‌های آمریکا در حوزه اینترنت گفت: اینترنت یک شبکه گسترده جهانی است و همچون تار عنکبوت در همه دنیا تنیده شده است و این‌طور نیست که بتوان آن را از طریق نقطه‌ای قطع کرد.

وی با بیان اینکه از نظر فنی قطعی اینترنت غیرممکن است، افزود: البته به دلیل اعمال تحریم‌ها ممکن است مشکلاتی در دسترسی ایرانیان به برخی سایت‌ها و خدمات ایجاد شود ولی به عنوان کارشناس این حوزه اعلام می‌کنم که قطع اینترنت نخواهیم داشت و مردم نیز نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

معاون وزیر ارتباطات اثر تحریم ها را معطوف به حوزه تامین تجهیزات توسعه‌ای اپراتورها و حتی مبادلات مالی با وندورهای خارجی دانست و اظهار کرد: تحریم‌ها باعث می‌شود تا  اپراتورها در تامین تجهیزات توسعه‌ای خود با مشکلاتی مواجه شوند که از این بابت نیز هماهنگی‌ها با بانک مرکزی در مورد اختصاص ارز مورد نیاز اپراتورها برای تامین تجهیزات انجام شده و تا حدود زیادی مشکل برطرف شده است.

دارندگان مسکن مهر بخوانند

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه از ارائه پیشنهاد اجرایی حل مشکل مالی ۱۱۵۰۰ میلیارد تومانی مسکن مهر به وزیر راه تا ۱۰ روز آینده (دوشنبه دو هفته دیگر) خبر داد و گفت: حدود ۲۷۰ هزار واحد مسکن مهر تمام شده وجود دارد که منتظر زیرساخت هستند.

حامد مظاهریان  در سخنانی از دستور وزیر جدید راه و شهرسازی برای تشکیل کارگروه مسکن با مدیریت معاونت مسکن و ساختمان و عضویت معاونت‌ها و سازمان‌های ذیربط بخش مسکن خبر داده است.

وی در این باره گفته است: بلافاصله این کارگروه تشکیل جلسه داد که در آن مسائل و چالش‌های اصلی شامل بحث مسکن مهر و مسکن اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.

وی یادآور شد: در بخش مسکن مهر موضوع اصلی این است که حدود ۲۷۰هزار واحد مسکن مهر تمام شده وجود دارد که -برای افتتاح و تحویل – منتظر زیر ساخت هستند. قاعدتا بر اساس ماده ۸۵قانون ساماندهی تهیه زیر ساخت‌هاخبر مسوولیت دیگر دستگاه‌های دولتی مانند وزارت نیرو است.

وی تاکید کرد: برای حل مشکل مسکن مهر۱۱۵۰۰ میلیارد تومن منابع مالی به قیمت سال ۹۶ مورد نیاز است که مورد تایید سازمان برنامه و بودجه نیز قرار گرفته است.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا