تجارتصنعت، معدن، تجارت

ایجاد کریدور اقتصادی با چین فکر خوبی است

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: ایجاد کریدور اقتصادی بین ایران، پاکستان، افغانستان و هندوستان با چین فکر بسیار خوبی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اسد الله عسگراولادی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: اگر این تصمیم عملیاتی شود بدون شک به اقتصاد ایران در شرایط فعلی بسیار کمک شایان توجهی خواهد کرد.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: ایران به دلیل اخم و تخم غربی ها لبخند شرقی ها را پذیرفته و روابط اقتصادی و تجاری دراز مدتی به خصوص با چینی ها برقرار کرده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: دو کشور پاکستان و افغانستان علاقه مندند به کمک ایران با چین یک قرارداد همکاری اقتصادی داشته باشند.

وی همچنین این حرکت را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: پاکستان در حال حاضر روابط اقتصادی عمیقی با چین دارد و در عین حال چینی ها مبلغ زیادی در بندر گوادر پاکستان سرمایه گذاری کرده اند.

عسگراولادی تصریح کرد: ناگفته نماند این سرمایه گذاری ابتدا قرار بود در بندر چابهار انجام شود که بنا به دلائل و مشکلاتی سرمایه گذاری مزبور در کشور جنبه عملیاتی پیدا نکرد.

وی گفت: حال مذاکره بر سر اینکه چهار کشور ایران، پاکستان، افغانستان و به احتمال زیاد هندوستان بتوانند یک کریدور اقتصادی با چین برقرار کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: هندوستان تاکنون پا پیش نگذاشته ولی از سوی سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان مذاکرات مقدماتی با چین انجام شده است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات یک تا دو ماه آینده منجر به پروتکل نهایی و همینطور مبادلات بین چهار کشور با حداقل تعرفه و نرخ ترجیحی برقرار شود.

عسگر اولادی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: این کریدور منافع اقتصادی زیادی برای ایران دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه ایران در حال حاضر به دنبال توسعه اقتصادی با کشورهای روسیه و چین است، افزود: این دو کشور سردمداران اقتصاد شرق هستند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین یادآور شد: مبادلات ایران در شرایط فعلی با چین به مرز ۴۰ میلیارد دلار و با روسیه نزدیک به سه میلیارد دلار رسیده است.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا