انرژی

چهارمین کاهش هفتگی قیمت نفت در واکنش به معافیت‌های نفتی آمریکا

بهای معاملات نفت روز جمعه بدنبال تصمیم آمریکا برای اعطای معافیت از تحریم‌های نفتی ایران به برخی از کشورها، کاهش پیدا کرد و چهارمین کاهش هفتگی متوالی خود را رقم زد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه داشت اعلام کرد دولت انتظار دارد به هشت کشور معافیت موقت اعطا کند اما مذاکرات همچنان ادامه دارد.

بلومبرگ پیش از اظهارات پمپئو، به نقل از مقامات دولتی گزارش کرده بود که هشت کشور شامل ژاپن، هند و کره جنوبی معافیت خواهند گرفت. این معافیت‌ها به این کشورها اجازه خواهد داد با وجود تحریم‌ها همچنان به خرید نفت ایران ادامه دهند.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

برایان یونگ برگ، تحلیلگر انرژی در شرکت “ادوارد جونز” به مارکت واچ گفت: در حال حاضر عوامل متعددی شامل کندی رشد تقاضای جهانی، تعهد عربستان برای حفظ عرضه مناسب، ادامه رشد تولید شیل و ونزوئلا وجود دارد و ابهامات در بازارهای نفت بیشتر از حد معمول است.

 بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک ۵۵ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش یافت و در ۶۳.۱۴ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۶.۶ درصد کاهش ثبت کرد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژانویه با شش سنت یا کمتر از ۰.۱ درصد کاهش، در ۷۲.۸۳ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۶.۲ درصد کاهش ثبت کرد. نفت برنت روز پنج شنبه برای نخستین بار از سپتامبر سال ۲۰۱۷ به پایین میانگین قیمت ۲۰۰ روزه سقوط کرده بود.

این چهارمین کاهش هفتگی متوالی هر دو قیمت پایه بود.

به گفته مارشال گیتلر، استراتژیست ارشد در “ACLS Global“، نفت همچنان تحت تاثیر نگرانیهای عرضه کاهش قیمت پیدا کرده است. دو دلیل برای کاهش قیمت نفت وجود دارد که دلیل خوب، عرضه فزاینده و دلیل بد، کندی تقاضا است. به نظر می‌رسد کاهش قیمت نفت به دلیل خوب باشد زیرا روسیه درست پیش از اینکه آمریکا اعلام کند به برخی از خریداران نفت ایران معافیت خواهد داد، تولیدش را به رکورد بالایی رسانده است. همچنین ذخایر نفت آمریکا برای ششمین هفته متوالی افزایش پیدا کرده است.

طبق نظرسنجی رویترز و بلومبرگ، اعضای اوپک تولید نفت خود را در اکتبر به بالاترین حد از اواخر سال ۲۰۱۶ رساندند و مجموعا ۳۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند.

همچنین طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در اوت به ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز رسید و برای نخستین بار تولید ماهانه آمریکا به بالای مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید و این کشور را به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرد.

اما آمار شرکت خدمات انرژی “بیکرهیوز” کندی احتمالی روند رشد تولید را نشان داد. این شرکت اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا پس از سه هفته رشد متوالی، در هفته گذشته یک حلقه کاهش یافته و به ۸۷۴ حلقه رسیده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا