انرژی

بازی حدس و گمان آمریکا با بازار نفت برای صدور معافیت از تحریم‌ها

تحلیلگران به پلاتس گفتند هند، کره جنوبی و ژاپن مطمئنا معافیت‌ها از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران را دریافت خواهند کرد و چین، ترکیه، امارات متحده عربی و تایوان نیز احتمالا معافیت خواهند گرفت.

به گزارش آرمان اقتصادی، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا زمانی که روز جمعه بدون نام بردن از کشورها، اعلام کرد هشت کشور معافیت خواهند گرفت بازار را در حدس و گمان گذاشت.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه داشت، اعلام کرد دولت انتظار دارد به هشت کشور معافیت موقتی اعطا کند زیرا این کشورها خرید نفت خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند و در بسیاری از زمینه‌های دیگر همکاری کرده‌اند و اقدامات مهمی را به سوی به صفر رساندن واردات نفت ایران برداشته اند. اما مذاکرات همچنان ادامه دارد. از میان این کشورها، دو کشور واردات نفت از ایران را به طور کامل متوقف کرده‌اند و شش کشور دیگر به میزان بسیار کمتری واردات خواهند داشت.

همچنین بخوانید

پمپئو به خبرنگاران گفت: ما فهرست این کشورها را روز دوشنبه اعلام خواهیم کرد و تنها روشن کرد که اتحادیه اروپا جزء دریافت کنندگان معافیت نخواهد بود. وی تاکید کرد مذاکرات برای دریافت معافیت همچنان ادامه دارد.

در یک کنفرانس دیگر، برایان هوک مسئول ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز حاضر نشد از این کشورها نام ببرد و گفت پمپئو نام آنها را صبح دوشنبه اعلام خواهد کرد.

هوک گفت: هدف ما همچنان به صفر رساندن واردات نفت ایران است. در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی ما بر این است که عرضه نفت از تقاضا فراتر خواهد رفت و فضای بهتری برای ما ایجاد می‌کند تا صادرات نفت ایران را هر چه سریعتر به صفر برسانیم.

تحلیلگران متعددی روز جمعه گفتند کره جنوبی، هند و ژاپن احتمالی‌ترین دریافت کنندگان معافیت هستند در حالی که چین، امارات متحده عربی و ترکیه نیز احتمالا معافیت دریافت می‌کنند. تحلیلگران اظهار کردند احتمالا تایوان نیز معافیت خواهد گرفت.

تحلیلگران روز جمعه همچنین از سنگاپور، عراق، یونان، هلند، انگلیس و ایتالیا به عنوان دریافت کنندگان احتمالی معافیت نام بردند.

طبق برآورد “اس اند پی گلوبال پلاتس”، هشت واردکننده بزرگ نفت و میعانات ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ شامل چین (۶۶۵ هزار بشکه در روز)، هند (۵۷۶ هزار بشکه در روز)، کره جنوبی (۱۶۰ هزار بشکه در روز)، ترکیه (۱۶۰ هزار بشکه در روز)، ایتالیا(۱۴۳ هزار بشکه در روز)، امارات متحده عربی ( ۱۲۶ هزار بشکه در روز)، ژاپن (۱۱۳ هزار بشکه در روز) و اسپانیا (۹۲ هزار بشکه در روز) بوده‌اند.

کوین بوک، مدیر اجرایی شرکت “کلیر ویو انرژی” در این باره گفت:‌ حتی کشورهایی که واردات نفت ایران را به صفر رسانده‌اند ممکن است در نهایت معافیت بگیرند.

پمپئو اظهار کرد که شش قلمرو قضایی موافقت کرده‌اند واردات نفت ایران را به میزان قابل توجهی کاهش دهند در حالی که دو قلمرو قضایی متعهد شده‌اند واردات نفت از ایران را خاتمه داده و کاملا به صفر برسانند.

کمتر از دوران اوباما

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه معافیت از تحریم‌ها را کمتر از دوران اوباما توصیف کرد و گفت: نه تنها ما تصمیم گرفتیم معافیت‌های کمتری اعطا کنیم بلکه پیش از موافقت با واردات موقتی نفت ایران از سوی این حوزه‌های قضایی، امتیازات بیشتری از آنها درخواست کردیم.

ریچارد نفیو، یکی از مقامات هماهنگ کننده سیاست تحریم‌ها در دوران اوباما مقایسه پمپئو را رد کرد و گفت: ما به کشورهایی مانند آفریقای جنوبی و تایلند که واردات نفتشان را به صفر رسانده‌اند باید معافیت می‌دادیم اما این کشورها این بار خریدار نفت ایران نبودند و هدف دولت ترامپ برای اعطای معافیت کمتر بوده است.

بعلاوه دولت اوباما در زمانی معافیت صادر کرد که قیمت نفت ۱۱۰ دلار در هر بشکه بود در حالی که اکنون کمتر از ۷۵ دلار است.

آموس هوشتاین، فرستاده ویژه سابق برای امور انرژی بین‌المللی در وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با پادکست “پلاتس کپیتول کرود” پیش‌بینی کرد دولت ترامپ احتمالا معافیت از تحریم‌ها را با آنچه در دوران اوباما داده شد، مقایسه خواهد کرد. وی گفت: هدف در دوران اوباما حفظ صادرات نفت ایران بین ۹۰۰ هزار تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز بود و وی انتظار دارد تحریم‌هایی که از روز دوشنبه اجرا می‌شوند صادرات نفت ایران را در همین حدود نگه خواهند داشت.

قیمت بنزین

دونالد ترامپ مانند روسای جمهور قبلی آمریکا نگران تاثیر قیمت بنزین روی نظر رای دهندگان پیش از انتخابات است. تحریم‌های ایران یک روز پیش از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا برگزاری می‌شود که در آن جمهوریخواهان تلاش می‌کنند اکثریت خود در مجلس و سنا را حفظ کنند.

با این حال اعلام خبر صدور معافیت‌ها تاثیر قابل توجهی روی قیمت‌های بنزین نداشت و نشان داد که بازار از مدت‌ها قبل انتظار داشت معافیت‌ها صادر شوند یا قبلا تاثیر تحریم‌ها را روی قیمت‌ها حساب کرده بود.

قیمت بنزین آمریکا که بعدازظهر روز جمعه ۲.۷۶۴ دلار در هر گالن بود تنها ۱۴ سنت نسبت به میانگین ماه گذشته کاهش پیدا کرد اما بیش از ۲۴ سنت بیشتر از میانگین سال گذشته بود.

نفوذ عربستان

از زمانی که ترامپ برای نخستین بار اعلام کرد صادرات نفت ایران هدف تحریم قرار می‌گیرند، تحلیلگران درباره اینکه آیا عربستان موفق خواهد شد شکاف عرضه ناشی از افت صادرات ایران را جبران کند، گمانه‌زنی کرده بودند. دولت ترامپ به همکاری عربستان برای محدود برای محدود کردن تاثیر تحریم‌ها روی قیمتهای انرژی نیاز داشت. برایان هوک در کنفرانس خود با خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد و گفت: ما  از عربستان سعودی خواسته‌ایم همزمان با اقدام ما برای حذف نفت ایران از بازار، تولید خود را افزایش دهد و عربستان سعودی برای اطمینان از عرضه کافی به بازار موثر بوده است. دولت عربستان موفق شده نفت را از مسائل سیاسی جدا کند و این امر در زمینه کمپین فشار ما مفید بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا